Luxechocolatier Pierre Marcolini knipt banden met Nestlé door

Luxechocolatier Pierre Marcolini knipt banden met Nestlé door

Na meer dan vier jaar samenwerking heeft chocolatier Pierre Marcolini zich uitgekocht bij Nestlé. Met behulp van drie aandeelhouders heeft Marcolini het belang van 29% kunnen overnemen dat de Zwitsers in het bedrijf hadden opgebouwd. De luxepralinemaker komt daarmee opnieuw volledig in Belgische handen.

Een win-windeal met Nestlé

In 2007 nam Zwitserse voedingsreus Nestlé een participatie in de Brusselse luxechocolatier, die ondanks een sterke reputatie in steeds slechtere papieren raakte. Nestlé beloofde de formule in het buitenland te lanceren en zakelijk te ondersteunen, op voorwaarde dat Pierre Marcolini voor Nestlé onder meer een gamma luxechocolade ontwikkelde onder de naam Nespresso.

 

De samenwerking bleek vruchtbaar: in het vorige gebroken boekjaar, dat op 30 juni 2011 eindigde, steeg de omzet naar 12 miljoen euro, ten opzichte van 7,4 miljoen een jaar eerder. Voor het eerst sinds lange tijd kwam ook het operationeel resultaat van het pralinemerk boven nul.

 

Opnieuw 100% Belgisch

Nu het financieel evenwicht ongeveer is bereikt en de groei is ingezet, hebben Pierre Marcolini en naaste investeerders (Delvaux-aandeelhouder François Schwennicke, CEO van Aviapartners Laurent Levaux en Marcolini’s eigen CEO Olivier Coune) niettemin besloten het roer weer in eigen handen te nemen. “Door te internationaliseren hebben we beseft wat voor meerwaarde het vormt een 100% Belgisch merk te zijn”, aldus oprichter en createur Pierre Marcolini.

 

Pierre Marcolini heeft vandaag 25 winkels wereldwijd, waarvan 8 in België. Het bedrijf stelt zowat 110 mensen tewerk in ons land. Nadat de luxepralines de Japanners al wisten te veroveren, zet Marcolini in de nabije toekomst vooral in op de rest van Azië. In Taipei ging recent al een winkel openen, maar ook in China wil de chocolatier winkelpunten vestigen.


Pierre Marcolini zal in de toekomst nog bij Nestlé betrokken blijven als consulent voor speciale projecten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi verkoopt in Duitsland nu ook games

21/08/2017

Aldi (Nord én Süd samen) gaan in Duitsland online videogames verkopen. De verkoop gaat morgen van start. Die dag werd niet toevallig gekozen, want op 22 augustus start in Keulen ook Gamescom, de grootste gamebeurs van Europa.

Lotus Bakeries haalt ook in België koekjes uit de rekken

21/08/2017

Niet enkel in Frankrijk zijn er koekjes van Lotus Bakeries uit de winkelrekken verdwenen: na een rondvraag bij de supermarktketens Colruyt, Lidl en Delhaize blijkt dat ook in België te zijn gebeurd.

Walmart vraagt patent aan voor vliegende winkel

21/08/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft een bijzonder patent aangevraagd. Daarin wordt gewag gemaakt van een vliegende winkel, die met de hulp van drones bestellingen kan leveren bij klanten.

Lotus Bakeries groeit ondanks zwakker Brits pond

21/08/2017

Ondanks de zwakke positie van het Britse pond wist koekjesmaker Lotus Bakeries in de eerste helft van het jaar zijn omzet met een procent te laten stijgen. Met een recordgroei in 2016 had Lotus nochtans een zware vergelijkingsbasis.

Ook Carrefour gooit zich op laagsteprijsgarantie

21/08/2017

Supermarktketen Carrefour gaat met een nieuwe actie vol de strijd om de goedkoopste prijzen aan. Klanten die een product ergens anders goedkoper vinden dan in de folder, krijgen het verschil vijf keer terugbetaald.

In Frankijk ook wafeltjes uit winkelrekken vanwege fipronil-crisis

21/08/2017

In Frankrijk zijn een aantal wafeltjes uit de winkelrekken gehaald, omdat ze zijn gemaakt met eieren die mogelijk besmet zijn geraakt met fipronil. Op de lijst bevindt zich ook een lot frangipanewafels van Lotus.

Back to top