Luxechocolatier Pierre Marcolini knipt banden met Nestlé door

Luxechocolatier Pierre Marcolini knipt banden met Nestlé door

Na meer dan vier jaar samenwerking heeft chocolatier Pierre Marcolini zich uitgekocht bij Nestlé. Met behulp van drie aandeelhouders heeft Marcolini het belang van 29% kunnen overnemen dat de Zwitsers in het bedrijf hadden opgebouwd. De luxepralinemaker komt daarmee opnieuw volledig in Belgische handen.

Een win-windeal met Nestlé

In 2007 nam Zwitserse voedingsreus Nestlé een participatie in de Brusselse luxechocolatier, die ondanks een sterke reputatie in steeds slechtere papieren raakte. Nestlé beloofde de formule in het buitenland te lanceren en zakelijk te ondersteunen, op voorwaarde dat Pierre Marcolini voor Nestlé onder meer een gamma luxechocolade ontwikkelde onder de naam Nespresso.

 

De samenwerking bleek vruchtbaar: in het vorige gebroken boekjaar, dat op 30 juni 2011 eindigde, steeg de omzet naar 12 miljoen euro, ten opzichte van 7,4 miljoen een jaar eerder. Voor het eerst sinds lange tijd kwam ook het operationeel resultaat van het pralinemerk boven nul.

 

Opnieuw 100% Belgisch

Nu het financieel evenwicht ongeveer is bereikt en de groei is ingezet, hebben Pierre Marcolini en naaste investeerders (Delvaux-aandeelhouder François Schwennicke, CEO van Aviapartners Laurent Levaux en Marcolini’s eigen CEO Olivier Coune) niettemin besloten het roer weer in eigen handen te nemen. “Door te internationaliseren hebben we beseft wat voor meerwaarde het vormt een 100% Belgisch merk te zijn”, aldus oprichter en createur Pierre Marcolini.

 

Pierre Marcolini heeft vandaag 25 winkels wereldwijd, waarvan 8 in België. Het bedrijf stelt zowat 110 mensen tewerk in ons land. Nadat de luxepralines de Japanners al wisten te veroveren, zet Marcolini in de nabije toekomst vooral in op de rest van Azië. In Taipei ging recent al een winkel openen, maar ook in China wil de chocolatier winkelpunten vestigen.


Pierre Marcolini zal in de toekomst nog bij Nestlé betrokken blijven als consulent voor speciale projecten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Back to top