Luxechocolatier Pierre Marcolini knipt banden met Nestlé door

Luxechocolatier Pierre Marcolini knipt banden met Nestlé door

Na meer dan vier jaar samenwerking heeft chocolatier Pierre Marcolini zich uitgekocht bij Nestlé. Met behulp van drie aandeelhouders heeft Marcolini het belang van 29% kunnen overnemen dat de Zwitsers in het bedrijf hadden opgebouwd. De luxepralinemaker komt daarmee opnieuw volledig in Belgische handen.

Een win-windeal met Nestlé

In 2007 nam Zwitserse voedingsreus Nestlé een participatie in de Brusselse luxechocolatier, die ondanks een sterke reputatie in steeds slechtere papieren raakte. Nestlé beloofde de formule in het buitenland te lanceren en zakelijk te ondersteunen, op voorwaarde dat Pierre Marcolini voor Nestlé onder meer een gamma luxechocolade ontwikkelde onder de naam Nespresso.

 

De samenwerking bleek vruchtbaar: in het vorige gebroken boekjaar, dat op 30 juni 2011 eindigde, steeg de omzet naar 12 miljoen euro, ten opzichte van 7,4 miljoen een jaar eerder. Voor het eerst sinds lange tijd kwam ook het operationeel resultaat van het pralinemerk boven nul.

 

Opnieuw 100% Belgisch

Nu het financieel evenwicht ongeveer is bereikt en de groei is ingezet, hebben Pierre Marcolini en naaste investeerders (Delvaux-aandeelhouder François Schwennicke, CEO van Aviapartners Laurent Levaux en Marcolini’s eigen CEO Olivier Coune) niettemin besloten het roer weer in eigen handen te nemen. “Door te internationaliseren hebben we beseft wat voor meerwaarde het vormt een 100% Belgisch merk te zijn”, aldus oprichter en createur Pierre Marcolini.

 

Pierre Marcolini heeft vandaag 25 winkels wereldwijd, waarvan 8 in België. Het bedrijf stelt zowat 110 mensen tewerk in ons land. Nadat de luxepralines de Japanners al wisten te veroveren, zet Marcolini in de nabije toekomst vooral in op de rest van Azië. In Taipei ging recent al een winkel openen, maar ook in China wil de chocolatier winkelpunten vestigen.


Pierre Marcolini zal in de toekomst nog bij Nestlé betrokken blijven als consulent voor speciale projecten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top