Maaltijdboxen: “De consument is vragende partij” | RetailDetail

Maaltijdboxen: “De consument is vragende partij”

Maaltijdboxen: “De consument is vragende partij”
Jan Pollier, Carrefour Belgium

De tests die Carrefour deed met de Simply You-maaltijdboxen zijn voorspoedig verlopen. Op de RetailDetail Night komt Jan Pollier uitleggen hoe de supermarktketen dit innovatieproject heeft opgevat. 

Multidisciplinaire aanpak

In oktober konden consumenten in zestig hyper- en supermarkten van Carrefour maaltijdboxen bestellen: een proefproject dat meteen op een grote belangstelling mocht rekenen. Coördinator van dit innovatietraject is Jan Pollier, categoriedirecteur van groenten en fruit.

 

“De Simply You maaltijdbox werd ontwikkeld door een werkgroep ‘nieuwe ideeën’ die ik leidde in het kader van een logistiek project”, vertelt hij. “Een gezonde maaltijd bevat toch gauw zo’n 50% verse groenten. In die zin is het dus niet zo vreemd dat de categoriedirecteur groenten en fruit het project aanstuurt. Bovendien moet de logistieke flow flexibel, reactief en snel zijn, net als die van groenten en fruit. Maar onze aanpak is multidisciplinair, hoor: ook de digital director en een verantwoordelijke van de logistiek zijn nauw betrokken.” 

 

Stap voor stap

Wat de grootste uitdagingen zijn gebleken bij het opzetten van deze onderneming? “Het is een vernieuwend project, dus is het belangrijk om iedereen mee te krijgen, zeker binnen een groot bedrijf als Carrefour Belgium. Ook snelheid is een vereiste: om alles vers bij de klant te krijgen, moet het tijdsverloop tussen bestellen en afhalen zo kort mogelijk zijn.” 

 

Daarom besloot Carrefour om verschillende tests op te zetten en daar stap voor stap uit te leren, zowel qua logistiek als qua recepturen en assemblage: “Eerst hebben we dat op het hoofdkantoor gedaan, waar toch zo’n achthonderd mensen werken. Daarop volgde een test bij zestig geïntegreerde winkels.”

 

Nationale uitrol

De retailer houdt uitgebreide enquêtes bij de gebruikers om te achterhalen wat ze echt willen: “Daaruit leren we dat de klant wel degelijk vragende partij is. Consumenten verwachten flexibiliteit en voldoende keuze. De bekende foodtrends komen terug: er is vraag naar lokale producten, naar een biologische maaltijdbox… Versheid en kwaliteit zijn uiteraard een must.” 

 

Begin 2017 wil Carrefour het project nationaal uitrollen, vernemen we. “We zullen dan ook de mogelijkheid bieden om de Simply You box thuis te laten bezorgen. Dat is een kwestie van gemak, en de concurrentie doet het ook. Niet iedereen kiest hier echter voor. Met meer dan 750 winkelpunten in België beschikken we over een uitgebreid netwerk van afhaalpunten in ieders nabijheid.”

 

 

 

Meer weten over dit boeiende innovatieproject van Carrefour? Kom dan luisteren naar de presentatie van Jan Pollier op het Future of Food seminar van RetailDetail, in de aanloop naar de RetailDetail Night op 8 december. Schrijf je nog snel in om dit event niet te missen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".