Maaltijdboxen: “De consument is vragende partij”

Maaltijdboxen: “De consument is vragende partij”

De tests die Carrefour deed met de Simply You-maaltijdboxen zijn voorspoedig verlopen. Op de RetailDetail Night komt Jan Pollier uitleggen hoe de supermarktketen dit innovatieproject heeft opgevat. 

Multidisciplinaire aanpak

In oktober konden consumenten in zestig hyper- en supermarkten van Carrefour maaltijdboxen bestellen: een proefproject dat meteen op een grote belangstelling mocht rekenen. Coördinator van dit innovatietraject is Jan Pollier, categoriedirecteur van groenten en fruit.

 

“De Simply You maaltijdbox werd ontwikkeld door een werkgroep ‘nieuwe ideeën’ die ik leidde in het kader van een logistiek project”, vertelt hij. “Een gezonde maaltijd bevat toch gauw zo’n 50% verse groenten. In die zin is het dus niet zo vreemd dat de categoriedirecteur groenten en fruit het project aanstuurt. Bovendien moet de logistieke flow flexibel, reactief en snel zijn, net als die van groenten en fruit. Maar onze aanpak is multidisciplinair, hoor: ook de digital director en een verantwoordelijke van de logistiek zijn nauw betrokken.” 

 

Stap voor stap

Wat de grootste uitdagingen zijn gebleken bij het opzetten van deze onderneming? “Het is een vernieuwend project, dus is het belangrijk om iedereen mee te krijgen, zeker binnen een groot bedrijf als Carrefour Belgium. Ook snelheid is een vereiste: om alles vers bij de klant te krijgen, moet het tijdsverloop tussen bestellen en afhalen zo kort mogelijk zijn.” 

 

Daarom besloot Carrefour om verschillende tests op te zetten en daar stap voor stap uit te leren, zowel qua logistiek als qua recepturen en assemblage: “Eerst hebben we dat op het hoofdkantoor gedaan, waar toch zo’n achthonderd mensen werken. Daarop volgde een test bij zestig geïntegreerde winkels.”

 

Nationale uitrol

De retailer houdt uitgebreide enquêtes bij de gebruikers om te achterhalen wat ze echt willen: “Daaruit leren we dat de klant wel degelijk vragende partij is. Consumenten verwachten flexibiliteit en voldoende keuze. De bekende foodtrends komen terug: er is vraag naar lokale producten, naar een biologische maaltijdbox… Versheid en kwaliteit zijn uiteraard een must.” 

 

Begin 2017 wil Carrefour het project nationaal uitrollen, vernemen we. “We zullen dan ook de mogelijkheid bieden om de Simply You box thuis te laten bezorgen. Dat is een kwestie van gemak, en de concurrentie doet het ook. Niet iedereen kiest hier echter voor. Met meer dan 750 winkelpunten in België beschikken we over een uitgebreid netwerk van afhaalpunten in ieders nabijheid.”

 

 

 

Meer weten over dit boeiende innovatieproject van Carrefour? Kom dan luisteren naar de presentatie van Jan Pollier op het Future of Food seminar van RetailDetail, in de aanloop naar de RetailDetail Night op 8 december. Schrijf je nog snel in om dit event niet te missen.