Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken | RetailDetail

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken
Shutterstock

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

 

Kwaliteit bewaren

De Franse bakkersbond CNPBF had enkele dagen geleden al naar buiten gebracht dat het bij Unesco wil aankloppen om het Franse stokbrood tot immaterieel erfgoed te maken en dat het daarvoor de steun van de Franse president Macron zocht. Die steun heeft de bond nu gekregen: "De hele wereld kijkt met afgunst naar ons stokbrood en door het te erkennen als erfgoed, kunnen we de kwaliteit en het ‘savoir faire’ bewaren", aldus Macron volgens de VRT.

 

In Frankrijk is stokbrood al sinds 1993 wettelijk beschermd, althans bij de 33.000 bakkerijen die het land telt. Bij de supermarkten is dat niet altijd het geval, waardoor die bijvoorbeeld ‘namaak’ uit Oost-Europa kunnen invoeren. Volgens de bakkersbond voldoen die broden echter niet altijd aan de nodige kwaliteitsvoorschriften.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.