Makro en StartLife versnellen innovatie voor food- en agristartups

Makro en StartLife versnellen innovatie voor food- en agristartups

Makro wil het testen van innovaties van startups in food en agri versnellen door te gaan samenwerken met StartLife. Moederbedrijf Metro Group gaat hiervoor een overeenkomst aan met StartLife.

 

Kansen voor slim en snel innoveren

Startende ondernemers in food en agri kunnen met de samenwerking in de komende drie jaar nieuwe producten gemakkelijker en sneller testen op speciale plekken in de vestigingen van Makro in Nederland. Wanneer een bepaald product aanslaat kan het door de samenwerking met StartLife ook sneller in de schappen van de Makro-winkels liggen. De organisatie in Wageningen richt zich op beginners die hun innovatietraject slim en eenvoudig willen versnellen, meldt WUR. 

 

Volgens Jan Meiling, directeur van StartLife, willen grote bedrijven sneller en slimmer  innoveren.  Hij noemt als voorbeeld Hello Fresh, de onderneming die maaltijdboxen direct aan de consument levert en daarmee voorbij gaat aan het retailkanaal. "Dat concept heeft grote bedrijven zoals Metro wakker geschud. De foodretail-groep van Metro wil dat soort bedreigingen omzetten in kansen. Dat betekent dat ze vooral geïnteresseerd zijn in hoe startups innoveren en welke nieuwe businessmodellen worden ontwikkeld door jonge, beginnende ondernemers", aldus Meiling.

 

Partnership voor symbolisch bedrag

Metro Group betaalt jaarlijks een zogeheten partnership fee aan StartLife. Volgens Meiling ligt dat  bedrag per jaar onder de 100.000 euro. “Het is vooral een symbolisch bedrag om te laten zien dat we allebei serieus werk willen maken van onze samenwerking.” StartLife sloot met de Metro Group haar derde partnerschap af. De organisatie kwam eerder met de Rabobank en BDO accountants een samenwerking overeen. StartLife wil met in totaal vijf partijen samenwerken.

 

Makro, dat in Nederland 17 vestigingen telt, vernieuwde vorig jaar het concept naar kleinere en meer overzichtelijke vestigingen van 6.000 vierkante meter met een focus op food en food-gerelateerde producten, vernieuwde versafdelingen en een centraal netwerkplein.


De groothandelformule behoort tot de Metro Group in Düsseldorf, de holding die tevens eigenaar is van de foodretailketens Makro, Metro, Real en eletronicaformules als MediaMarkt en Saturn.