Makro Nederland schrapt 600 banen

Makro Nederland schrapt 600 banen

Bij Makro Nederland verdwijnen de komende drie jaar 600 banen ten gevolge van een reorganisatie. Bij Makro in Nederland werken momenteel ongeveer 4.000 mensen. Er komt ook een nieuw, kleiner concept.

 

Gedwongen ontslagen

Met de reorganisatie wil Makro ervoor zorgen dat de 17 groothandels van het bedrijf in Nederland opnieuw meer winst gaan maken. Volgens Kef van Helbergen, directeur van Makro Nederland, wordt er wel winst gemaakt, maar niet voldoende. Dat zegt hij aan de Financieele Telegraaf. Hij gaat er ook van uit dat er gedwongen ontslagen zullen vallen.

 

Ook het concept van Makro zal aangepakt worden en er zal flink gesnoeid worden in het aantal producten. “Zo’n enorme wand vol tv’s zul je niet meer bij ons zien”, zegt directeur Van Helbergen. Het aantal producten moet zo dalen van ongeveer 65.000 naar 32.000.

 

Meer ruimte voor andere activiteiten

Het assortiment moet in de toekomst bestaan uit uiteenlopende producten, die gerelateerd zijn aan voedingsmiddelen en producten die consumenten vaak kopen. Die zullen dan aangevuld worden met seizoenproducten en tijdelijke aanbiedingen.

 

De ruimte die zo vrijkomt wil Makro gebruiken om opnieuw aantrekkelijker te worden voor de kleine zelfstandige. Het wil bijvoorbeeld ruimte bieden voor netwerkbijeenkomsten of andere verkopers de mogelijkheid geven om zelf diensten of producten te verkopen. “Bijvoorbeeld voor een aanbieder van designfietsen, die vierkante meters bij ons kan huren.”

 

Makro hoopt zo de concurrentie aan te gaan met de online retailers en opnieuw meer volk naar de winkels te lokken. Van Helbergen heeft alvast veel vertrouwen in het nieuwe concept, dat gedeeltelijk al werd getest bij vijf proefwinkels, waar de ervaringen positief waren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top