Makro Nederland schrapt 600 banen | RetailDetail

Makro Nederland schrapt 600 banen

Makro Nederland schrapt 600 banen

Bij Makro Nederland verdwijnen de komende drie jaar 600 banen ten gevolge van een reorganisatie. Bij Makro in Nederland werken momenteel ongeveer 4.000 mensen. Er komt ook een nieuw, kleiner concept.

 

Gedwongen ontslagen

Met de reorganisatie wil Makro ervoor zorgen dat de 17 groothandels van het bedrijf in Nederland opnieuw meer winst gaan maken. Volgens Kef van Helbergen, directeur van Makro Nederland, wordt er wel winst gemaakt, maar niet voldoende. Dat zegt hij aan de Financieele Telegraaf. Hij gaat er ook van uit dat er gedwongen ontslagen zullen vallen.

 

Ook het concept van Makro zal aangepakt worden en er zal flink gesnoeid worden in het aantal producten. “Zo’n enorme wand vol tv’s zul je niet meer bij ons zien”, zegt directeur Van Helbergen. Het aantal producten moet zo dalen van ongeveer 65.000 naar 32.000.

 

Meer ruimte voor andere activiteiten

Het assortiment moet in de toekomst bestaan uit uiteenlopende producten, die gerelateerd zijn aan voedingsmiddelen en producten die consumenten vaak kopen. Die zullen dan aangevuld worden met seizoenproducten en tijdelijke aanbiedingen.

 

De ruimte die zo vrijkomt wil Makro gebruiken om opnieuw aantrekkelijker te worden voor de kleine zelfstandige. Het wil bijvoorbeeld ruimte bieden voor netwerkbijeenkomsten of andere verkopers de mogelijkheid geven om zelf diensten of producten te verkopen. “Bijvoorbeeld voor een aanbieder van designfietsen, die vierkante meters bij ons kan huren.”

 

Makro hoopt zo de concurrentie aan te gaan met de online retailers en opnieuw meer volk naar de winkels te lokken. Van Helbergen heeft alvast veel vertrouwen in het nieuwe concept, dat gedeeltelijk al werd getest bij vijf proefwinkels, waar de ervaringen positief waren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.