Makro Nederland schrapt 600 banen

Makro Nederland schrapt 600 banen

Bij Makro Nederland verdwijnen de komende drie jaar 600 banen ten gevolge van een reorganisatie. Bij Makro in Nederland werken momenteel ongeveer 4.000 mensen. Er komt ook een nieuw, kleiner concept.

 

Gedwongen ontslagen

Met de reorganisatie wil Makro ervoor zorgen dat de 17 groothandels van het bedrijf in Nederland opnieuw meer winst gaan maken. Volgens Kef van Helbergen, directeur van Makro Nederland, wordt er wel winst gemaakt, maar niet voldoende. Dat zegt hij aan de Financieele Telegraaf. Hij gaat er ook van uit dat er gedwongen ontslagen zullen vallen.

 

Ook het concept van Makro zal aangepakt worden en er zal flink gesnoeid worden in het aantal producten. “Zo’n enorme wand vol tv’s zul je niet meer bij ons zien”, zegt directeur Van Helbergen. Het aantal producten moet zo dalen van ongeveer 65.000 naar 32.000.

 

Meer ruimte voor andere activiteiten

Het assortiment moet in de toekomst bestaan uit uiteenlopende producten, die gerelateerd zijn aan voedingsmiddelen en producten die consumenten vaak kopen. Die zullen dan aangevuld worden met seizoenproducten en tijdelijke aanbiedingen.

 

De ruimte die zo vrijkomt wil Makro gebruiken om opnieuw aantrekkelijker te worden voor de kleine zelfstandige. Het wil bijvoorbeeld ruimte bieden voor netwerkbijeenkomsten of andere verkopers de mogelijkheid geven om zelf diensten of producten te verkopen. “Bijvoorbeeld voor een aanbieder van designfietsen, die vierkante meters bij ons kan huren.”

 

Makro hoopt zo de concurrentie aan te gaan met de online retailers en opnieuw meer volk naar de winkels te lokken. Van Helbergen heeft alvast veel vertrouwen in het nieuwe concept, dat gedeeltelijk al werd getest bij vijf proefwinkels, waar de ervaringen positief waren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top