Makro stopt omzetdaling, maar blijft in het rood

De cash&carry-winkels van Makro hebben het afgelopen boekjaar hun omzet ‘bijna’ weten te stabiliseren, nadat de cijfers jarenlang daalden met 10% en meer. Een break-even is echter nog lang niet in zicht: moederbedrijf Metro past opnieuw de verliezen bij.

 

Werken aan efficiëntere organisatie

Volgens CEO Vincent Nolf is er sprake van een ommekeer op de Belgische markt: vorig boekjaar was de omzetevolutie bijna stabiel, vertelt hij aan De Tijd. Het herstel is het resultaat van 20% hogere marketinginvesteringen, waarbij de keten sterker inzet op de verkoop van grote verpakkingen en zich richt tot specifieke doelgroepen, zoals hobbykoks. De weg naar een break-even is nog lang, maar dat het Duitse moederbedrijf opnieuw 25 miljoen euro bijpast, is een teken van vertrouwen, zegt Nolf.

 

De CEO wil nu verder werken aan een efficiëntere organisatie, om de winstgevendheid te verbeteren. Van een herstructurering is geen sprake en alle zes winkels blijven open, maar het aantal overuren zou worden beperkt en tijdelijke contracten kunnen worden stopgezet. Met horecagroothandel Metro, het zusterbedrijf van Makro, gaat het overigens wél beter: daar stijgt de omzet en is er een positieve brutobedrijfswinst.

 

Cijfers over het zopas afgesloten boekjaar geeft de retailer (nog) niet. Vorig boekjaar, dat eindigde in september 2018, daalde de omzet van Makro Cash & Carry in ons land met 13%, naar 735 miljoen euro. Het nettoverlies liep toen op tot 63 miljoen euro. Begin dit jaar kreeg de onderneming nog 40 miljoen euro van Metro. In totaal paste de holding al 340 miljoen euro bij sinds 2015. Topman Olaf Koch liet toen verstaan dat het geduld van de aandeelhouders bijna op was en dat een verkoop van de cash&carry-winkels niet uit te sluiten viel.