Marqt maakt nettowinst, maar niet ten koste van alles | RetailDetail

Marqt maakt nettowinst, maar niet ten koste van alles

Marqt maakt nettowinst, maar niet ten koste van alles
Shutterstock

Biosupermarktketen Marqt maakt nog dit jaar nettowinst, maar het wil dat niet ten koste van alles doen. "Als de winst groter is dan 3%, dan moet een groot deel daarvan terugvloeien naar de klanten en werknemers", klinkt het.

Verlinvest verkoopt aandeel

Die afspraak werd gemaakt met de twee nieuwe investeerders, beleggingsfonds Triodos Organic Growth Fund en investeringsfonds Social Impact Ventures. Zij kopen hun aandelen van het Belgische Verlinvest, het investeringsvehikel van de families achter AB InBev dat sinds 2012 een minderheidsaandeel in Marqt had.

 

Met de nieuwe aandeelhouders werd de afspraak gemaakt dat er maximaal 3% winst op de omzet wordt gemaakt. Is die winst groter, dan vloeit een kwart daarvan terug naar de aandeelhouders en de rest naar de klanten en de medewerkers. “Als we meer verdienen, willen we dat teruggeven, zodat de klant ook weet: ik kan hier niet te veel betalen en tegelijkertijd niet te weinig omdat al die kwaliteit- en duurzaamheidseisen in acht worden genomen”, zegt oprichter Quirijn Bollen in een interview met het NRC.

 

Veiligheidsmechanisme

Bollen ziet in die afspraak ook een veiligheidsmechanisme om het idee achter Marqt te vrijwaren. “Stel dat we het winstaandeel van de aandeelhouders niet zouden begrenzen. Dan zou er altijd de perverse prikkel kunnen zijn dat ze zeggen: laten we de kosten verlagen. Laten we goedkoper inkopen, het niet zo nauw nemen met duurzaamheid, méér verdienen en zo aandeelhouderswaarde creëren. Met deze afspraak veranderen we het systeem.”

 

Hij blijft ook bij het idee dat er in Nederland plaats is voor ongeveer zestig vestigingen van de keten. Momenteel zijn er vijftien supermarkten van Marqt. Vorig jaar werden er geen nieuwe vestigingen geopend, maar dat zou dit jaar wel het geval zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.