Marqt maakte in 2016 opnieuw verlies | RetailDetail

Marqt maakte in 2016 opnieuw verlies

Marqt maakte in 2016 opnieuw verlies
Shutterstock

Biosupermarktketen Marqt heeft in 2016 nog geen winst gemaakt. De omzet ging er wel met 7 procent op vooruit en de oprichter Quirijn Bolle laat verstaan dat de keten dit jaar wel winst zal maken.

1,4 miljoen euro verlies

De omzet van Marqt kwam in 2016 uit op 62,7 miljoen euro. Ondanks die stijging van 7 procent, werd er nog steeds een verlies gemaakt van 1,4 miljoen euro. Dat is bovendien meer dan een jaar eerder, toen het verlies uitkwam op 1,1 miljoen euro. De EBITDA was met 1,4 miljoen euro wel positief en bovendien ook hoger dan een jaar eerder. Dat blijkt uit het jaarverslag dat bij de Kamer van Koophandel werd ingediend.

 

Oprichter Quirijn Bolle liet in mei al verstaan dat Marqt dit jaar nog nettowinst zal maken, maar niet ten koste van alles. "Als de winst groter is dan 3 procent, dan moet een groot deel daarvan terugvloeien naar de klanten en werknemers", klonk het toen.

 

In 2016 werd ook één van de drie bestaande bankconvenanten gebroken, omdat de vooraf afgesproken solvabiliteitsratio niet werd gehaald. Daardoor werden er drie achtergestelde leningen van samen 0,8 miljoen euro afgesloten. Begin 2017 kwam er wel extra geld binnen via investeringsfonds van Triodos Bank en Social Impect Ventures. Die investeerden 1,2 miljoen euro en namen de aandelen van Verlinvest over.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.