Marqt maakte in 2016 opnieuw verlies

Marqt maakte in 2016 opnieuw verlies
Shutterstock

Biosupermarktketen Marqt heeft in 2016 nog geen winst gemaakt. De omzet ging er wel met 7 procent op vooruit en de oprichter Quirijn Bolle laat verstaan dat de keten dit jaar wel winst zal maken.

1,4 miljoen euro verlies

De omzet van Marqt kwam in 2016 uit op 62,7 miljoen euro. Ondanks die stijging van 7 procent, werd er nog steeds een verlies gemaakt van 1,4 miljoen euro. Dat is bovendien meer dan een jaar eerder, toen het verlies uitkwam op 1,1 miljoen euro. De EBITDA was met 1,4 miljoen euro wel positief en bovendien ook hoger dan een jaar eerder. Dat blijkt uit het jaarverslag dat bij de Kamer van Koophandel werd ingediend.

 

Oprichter Quirijn Bolle liet in mei al verstaan dat Marqt dit jaar nog nettowinst zal maken, maar niet ten koste van alles. "Als de winst groter is dan 3 procent, dan moet een groot deel daarvan terugvloeien naar de klanten en werknemers", klonk het toen.

 

In 2016 werd ook één van de drie bestaande bankconvenanten gebroken, omdat de vooraf afgesproken solvabiliteitsratio niet werd gehaald. Daardoor werden er drie achtergestelde leningen van samen 0,8 miljoen euro afgesloten. Begin 2017 kwam er wel extra geld binnen via investeringsfonds van Triodos Bank en Social Impect Ventures. Die investeerden 1,2 miljoen euro en namen de aandelen van Verlinvest over.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top