Marqt maakte in 2016 opnieuw verlies

Marqt maakte in 2016 opnieuw verlies
Shutterstock

Biosupermarktketen Marqt heeft in 2016 nog geen winst gemaakt. De omzet ging er wel met 7 procent op vooruit en de oprichter Quirijn Bolle laat verstaan dat de keten dit jaar wel winst zal maken.

1,4 miljoen euro verlies

De omzet van Marqt kwam in 2016 uit op 62,7 miljoen euro. Ondanks die stijging van 7 procent, werd er nog steeds een verlies gemaakt van 1,4 miljoen euro. Dat is bovendien meer dan een jaar eerder, toen het verlies uitkwam op 1,1 miljoen euro. De EBITDA was met 1,4 miljoen euro wel positief en bovendien ook hoger dan een jaar eerder. Dat blijkt uit het jaarverslag dat bij de Kamer van Koophandel werd ingediend.

 

Oprichter Quirijn Bolle liet in mei al verstaan dat Marqt dit jaar nog nettowinst zal maken, maar niet ten koste van alles. "Als de winst groter is dan 3 procent, dan moet een groot deel daarvan terugvloeien naar de klanten en werknemers", klonk het toen.

 

In 2016 werd ook één van de drie bestaande bankconvenanten gebroken, omdat de vooraf afgesproken solvabiliteitsratio niet werd gehaald. Daardoor werden er drie achtergestelde leningen van samen 0,8 miljoen euro afgesloten. Begin 2017 kwam er wel extra geld binnen via investeringsfonds van Triodos Bank en Social Impect Ventures. Die investeerden 1,2 miljoen euro en namen de aandelen van Verlinvest over.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top