Mars en Agecore (Colruyt) bereiken akkoord

Na een boycot die meer dan twee maanden heeft aangesleept, is er een akkoord tussen merkfabrikant Mars en de Europese inkoopalliantie Agecore (waarvan ook Colruyt deel uitmaakt).

 

Geen details bekend

Het conflict tussen de twee handelspartners kwam aan het licht begin december, toen er verschillende producten van onder andere Bounty, M&M’s en Pedigree uit de rekken verdwenen bij de Duitse marktleider Edeka en ook in België bij Colruyt. Inkoopgroepering Agecore bleek op deze manier zijn eis om de inkoopprijzen met minstens 0,8% te laten dalen, kracht bij te zetten. Eind januari was er nog geen oplossing in zicht en raakten steeds meer referenties uitgeput.

 

Nu is er echter blijkbaar toch een ‘valentijnsakkoord’ bereikt: onze Duitse collega’s van Lebensmittel Zeitung melden uit goede bron dat het conflict van de baan is. Details over de overeenkomst echter zijn niet bekend – en worden doorgaans trouwens niet vrijgegeven. Naar verwachting zullen de getroffen producten nu snel weer beschikbaar worden in de winkelrekken.

 

Inkoopalliantie AgeCore vertegenwoordigt een omzet van zo’n 140 miljard euro in Europa en bestaat naast Colruyt en Edeka ook uit Coop (Zwitserland), Intermarché (Frankrijk), Conad (Italië) en Eroski (Spanje). De groepering was met deze boycotactie overigens niet aan zijn proefstuk toe: eerder werden ook PepsiCo en Nestlé op een gelijkaardige manier onder druk gezet.