Mars investeert 34 miljoen in Uncle Ben’s rijstfabriek

Mars investeert 34 miljoen in Uncle Ben’s rijstfabriek
Foto: Mars/Uncle Ben's

De Uncle Ben’s-rijstfabriek in Olen viert haar 40ste verjaardag. Eigenaar Mars kondigt een bijzonder ambitieus investeringsplan aan om innovatiekracht en duurzaamheid in de toekomst te verzekeren.

Expertisecentrum

Mars voorziet voor dit jaar al vier miljoen euro en vanaf 2018 tot en met 2025 is er de ambitie om in totaal nog eens dertig miljoen euro te investeren. Hiermee wil het de fabriek technologisch en competitief scherp houden: ze moet zelfs het globale expertisecentrum voor droge rijst blijven binnen Mars. Olen is immers één van de twee grote rijstfabrieken van Mars Food in de wereld en ligt aan de basis van verschillende innovaties: hier werd in 1983 het kookbuiltje uitgevonden, in 1987 de 10 minuten rijst, in 2002 de expressrijst en in 2015 het nieuwe gamma ‘Rijst en Granen’.

 

De fabriek heeft een productiecapaciteit van 115.000 ton rijst, waarvan 95% bestemd is voor export naar 35 landen, tot in Australië toe. De drie belangrijkste afzetmarkten van Mars Olen zijn Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, goed voor 44% van de export. De rijstfabriek in Olen bevoorraadt uiteraard ook de Belgische markt, waar rijst nog jaarlijks met 1,5 tot 2% groeit en Uncle Ben’s de merkfavoriet blijft met een marktaandeel van 33%.

 

CO2-neutraal

Binnen Mars zijn alle 139 fabrieken het engagement aangegaan om tegen 2040 volledig CO2-neutraal te zijn. De fabriek in Olen gebruikt sinds begin dit jaar 100% hernieuwbare elektriciteit, recycleert sinds tien jaar al haar afval, en hergebruikt het water op de productiesite zelf. Mars engageert zich bovendien om wereldwijd tegen 2021 20% minder zout te gebruiken in haar productportfolio, tegen 2018 minder suiker toe te voegen in bepaalde sauzen en lichte maaltijden en er tegen 2020 voor te zorgen dat 50% van haar rijstgamma volkoren granen of peulvruchten bevatten. 

 

Ook voor de rijst zelf heeft Mars zichzelf een objectief gesteld. Vandaag al is de Uncle Ben’s Basmati-rijst 100% afkomstig van boeren die werken volgens de SRP-standaard (Sustainable Rice Platform). Tegen 2020 moet alle Uncle Ben’s rijst geteeld worden volgens deze duurzaamheidsstandaard. Hiermee wil de voedingsproducent bijdragen tot een duurzame rijstteelt en de oogst en het inkomen van de boeren helpen verbeteren.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top