Mars investeert 34 miljoen in Uncle Ben’s rijstfabriek | RetailDetail

Mars investeert 34 miljoen in Uncle Ben’s rijstfabriek

Mars investeert 34 miljoen in Uncle Ben’s rijstfabriek
Foto: Mars/Uncle Ben's

De Uncle Ben’s-rijstfabriek in Olen viert haar 40ste verjaardag. Eigenaar Mars kondigt een bijzonder ambitieus investeringsplan aan om innovatiekracht en duurzaamheid in de toekomst te verzekeren.

Expertisecentrum

Mars voorziet voor dit jaar al vier miljoen euro en vanaf 2018 tot en met 2025 is er de ambitie om in totaal nog eens dertig miljoen euro te investeren. Hiermee wil het de fabriek technologisch en competitief scherp houden: ze moet zelfs het globale expertisecentrum voor droge rijst blijven binnen Mars. Olen is immers één van de twee grote rijstfabrieken van Mars Food in de wereld en ligt aan de basis van verschillende innovaties: hier werd in 1983 het kookbuiltje uitgevonden, in 1987 de 10 minuten rijst, in 2002 de expressrijst en in 2015 het nieuwe gamma ‘Rijst en Granen’.

 

De fabriek heeft een productiecapaciteit van 115.000 ton rijst, waarvan 95% bestemd is voor export naar 35 landen, tot in Australië toe. De drie belangrijkste afzetmarkten van Mars Olen zijn Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, goed voor 44% van de export. De rijstfabriek in Olen bevoorraadt uiteraard ook de Belgische markt, waar rijst nog jaarlijks met 1,5 tot 2% groeit en Uncle Ben’s de merkfavoriet blijft met een marktaandeel van 33%.

 

CO2-neutraal

Binnen Mars zijn alle 139 fabrieken het engagement aangegaan om tegen 2040 volledig CO2-neutraal te zijn. De fabriek in Olen gebruikt sinds begin dit jaar 100% hernieuwbare elektriciteit, recycleert sinds tien jaar al haar afval, en hergebruikt het water op de productiesite zelf. Mars engageert zich bovendien om wereldwijd tegen 2021 20% minder zout te gebruiken in haar productportfolio, tegen 2018 minder suiker toe te voegen in bepaalde sauzen en lichte maaltijden en er tegen 2020 voor te zorgen dat 50% van haar rijstgamma volkoren granen of peulvruchten bevatten. 

 

Ook voor de rijst zelf heeft Mars zichzelf een objectief gesteld. Vandaag al is de Uncle Ben’s Basmati-rijst 100% afkomstig van boeren die werken volgens de SRP-standaard (Sustainable Rice Platform). Tegen 2020 moet alle Uncle Ben’s rijst geteeld worden volgens deze duurzaamheidsstandaard. Hiermee wil de voedingsproducent bijdragen tot een duurzame rijstteelt en de oogst en het inkomen van de boeren helpen verbeteren.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.