Mars investeert 34 miljoen in Uncle Ben’s rijstfabriek

Mars investeert 34 miljoen in Uncle Ben’s rijstfabriek
Foto: Mars/Uncle Ben's

De Uncle Ben’s-rijstfabriek in Olen viert haar 40ste verjaardag. Eigenaar Mars kondigt een bijzonder ambitieus investeringsplan aan om innovatiekracht en duurzaamheid in de toekomst te verzekeren.

Expertisecentrum

Mars voorziet voor dit jaar al vier miljoen euro en vanaf 2018 tot en met 2025 is er de ambitie om in totaal nog eens dertig miljoen euro te investeren. Hiermee wil het de fabriek technologisch en competitief scherp houden: ze moet zelfs het globale expertisecentrum voor droge rijst blijven binnen Mars. Olen is immers één van de twee grote rijstfabrieken van Mars Food in de wereld en ligt aan de basis van verschillende innovaties: hier werd in 1983 het kookbuiltje uitgevonden, in 1987 de 10 minuten rijst, in 2002 de expressrijst en in 2015 het nieuwe gamma ‘Rijst en Granen’.

 

De fabriek heeft een productiecapaciteit van 115.000 ton rijst, waarvan 95% bestemd is voor export naar 35 landen, tot in Australië toe. De drie belangrijkste afzetmarkten van Mars Olen zijn Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, goed voor 44% van de export. De rijstfabriek in Olen bevoorraadt uiteraard ook de Belgische markt, waar rijst nog jaarlijks met 1,5 tot 2% groeit en Uncle Ben’s de merkfavoriet blijft met een marktaandeel van 33%.

 

CO2-neutraal

Binnen Mars zijn alle 139 fabrieken het engagement aangegaan om tegen 2040 volledig CO2-neutraal te zijn. De fabriek in Olen gebruikt sinds begin dit jaar 100% hernieuwbare elektriciteit, recycleert sinds tien jaar al haar afval, en hergebruikt het water op de productiesite zelf. Mars engageert zich bovendien om wereldwijd tegen 2021 20% minder zout te gebruiken in haar productportfolio, tegen 2018 minder suiker toe te voegen in bepaalde sauzen en lichte maaltijden en er tegen 2020 voor te zorgen dat 50% van haar rijstgamma volkoren granen of peulvruchten bevatten. 

 

Ook voor de rijst zelf heeft Mars zichzelf een objectief gesteld. Vandaag al is de Uncle Ben’s Basmati-rijst 100% afkomstig van boeren die werken volgens de SRP-standaard (Sustainable Rice Platform). Tegen 2020 moet alle Uncle Ben’s rijst geteeld worden volgens deze duurzaamheidsstandaard. Hiermee wil de voedingsproducent bijdragen tot een duurzame rijstteelt en de oogst en het inkomen van de boeren helpen verbeteren.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top