Mars stapt uit groep rond gezondheidslabel | RetailDetail

Mars stapt uit groep rond gezondheidslabel

Mars stapt uit groep rond gezondheidslabel
Shutterstock

Voedingsbedrijf Mars heeft besloten om zich terug te trekken uit het ‘Evolved Nutrition Label’, het gezondheidslabel dat door de industrie zelf op poten werd gezet en waarvan Mars een van de stichtende leden was.

 

Mars wil Europese oplossing

Het gezondheidslabel geeft met kleuren aan of de hoeveelheid van een bepaald ingrediënt in voeding gezond of ongezond is. Het label heeft echter al met heel wat kritiek te kampen gehad, omdat de kleuren klanten mogelijk kunnen misleiden, aangezien er wordt gewerkt met porties. Zo krijgt Nutella onder het label geen rood kleurtje, terwijl het heel wat suiker en vet bevat.

 

Mars heeft nu besloten dat er te weinig consensus is rond het label en zal het daarom niet meer op de verpakkingen plaatsen. Het was nochtans een van de zes bedrijven die het label mee ontwikkeld hebben. De vijf andere bedrijven, Nestlé, PepsiCo, Coca-Cola, Unilever en Mondelez, blijven het label wel ondersteunen. Mars roept de Europese Commissie nu op om zelf met een nieuwe regelgeving te lanceren, die het speelveld voor iedereen gelijktrekt. “We hebben een Europese oplossing nodig, voor alle EU-consumenten, om zo de complexiteit en de kosten te verlagen”, aldus een woordvoerder van Mars aan FoodNavigator.

 

De andere grondleggers van het ENL zeggen de beslissing van Mars te respecteren, maar roepen andere bedrijven wel op om zich toch aan te sluiten bij hun zaak. Ze pleiten ook wel voor inmenging van de EU, om het proces eenvoudiger te laten verlopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.