Mars zet in op gepersonaliseerde voeding met overname

Voedingsconcern Mars koopt Foodspring in een queeste naar gepersonaliseerde voeding: de Duitse producent van sportvoeding wordt overgenomen door Mars Edge, een onderdeel van Mars dat wil innoveren in gezonde en aangepaste voeding.

 

Proteïnerepen in 12 landen

Mars, producent van onder meer M&M en Uncle Ben’s, neemt de Duitse startup Foodspring over. Die producent biedt in 12 Europese landen proteïneshakes, -repen en -supplementen aan door middel van rechtstreekse distributie aan de consument. Volgens de oprichters, twee voormalige managers van Rocket Internet, is Foodspring een van de grootste en snelst groeiende speciaalvoedingsbedrijven in Europa.


Hoeveel Mars op tafel legt voor het bedrijf is niet bekend, maar de overnemer koopt al wel zeker alle andere investeerders en aandeelhouders uit behalve oprichtersduo Tobias Schüle en Philipp Schrempp. Zij blijven het bedrijf zelfstandig leiden vanuit Berlijn. In twee eerdere kapitaalrondes zou Foodspring zo'n 34 miljoen dollar hebben opgehaald.  

 

Naar gepersonaliseerde voeding

De overname gebeurt via Mars Edge, een afdeling van Mars die in 2017 is opgericht om gezonde en vooral ook gepersonaliseerde voeding te ontwikkelen. Het is de eerste investering van de divisie. “We evolueren van ‘one-size-fits-all’ voeding naar wat voor mij juist is”, legt Jean-Christophe Flatin, voorzitter van Mars Edge, de intenties uit in een persverklaring.


“We bouwen een wereldwijde business rond doelgerichte voeding, die ons in staat zal stellen om een pioniersrol te vervullen op het domein van gepersonaliseerde voeding. We hebben er vertrouwen in dat we de juiste partners hebben gevonden”, aldus nog Flatin.

 

“Toen we Mars Edge hebben opgericht, was het ons doel om het eten dat je wil te verbinden met de voedingstoffen die je nodig hebt. Foodspring stond de voorbije zes jaar op de eerste rij om precies dat te doen.”