McCain investeert in 100% Belgische frieten | RetailDetail

McCain investeert in 100% Belgische frieten

McCain investeert in 100% Belgische frieten
Foto McCain

Aardappelproducent McCain investeert tot 2018 in totaal 175 miljoen euro in haar fabriek in Leuze-en-Hainaut. Er komt een vierde productielijn voor diepgevroren frieten, die tegen 2018 operationeel zal zijn. 

De grootste ter wereld

De fabriek kwam in 2013 in handen van McCain, nadat het de Belgische producent Lutosa overnam. Vandaag is ze al de grootste productie-unit van aardappelspecialiteiten wereldwijd en in de toekomst blijft ze het epicentrum voor de verdere ontwikkeling van McCain in Europa, bevestigt Jean Bernou, CEO McCain Foods Continental Europe. De afgelopen jaren investeerde McCain al meer dan zeventig miljoen euro in de bouw van nieuwe productielijnen en infrastructuren om de aardappelen te ontvangen, selecteren en wassen.

 

Sinds 2017 worden alle McCain-frieten voor de friteuse die in België verkocht worden, geproduceerd in de fabriek van Leuze-en-Hainaut, op basis van aardappelen die in België geoogst werden. Ook de aardappelspecialiteiten (kroketten, pommes Duchesse en Rösti) zijn voor 100% van Belgische origine. Op termijn streeft McCain ernaar dat al zijn producten voor thuisconsumptie voor 100% van Belgische origine zijn. De Canadese groep wordt overigens geleid door een Belg: de CEO is Dirk Van de Put.

 

McCain & Lutosa? 

Het kan verwarrend overkomen dat de fabriek van McCain nog steeds duidelijk de naam Lutosa draagt, terwijl de frietjes met dezelfde naam door een concurrent op de Belgische retailmarkt worden gecommercialiseerd. Dat is een tijdelijke situatie: de Belgische mededingingsautoriteit verplichtte McCain met de overname in 2013 immers om het merk Lutosa in licentie te geven op de Belgische markt, omdat het bedrijf anders een al te dominante positie zou bekleden.

 

Die licentie loopt over drie jaar af en dan zal het merk Lutosa van de Belgische retailmarkt verdwijnen. In foodservice en op de internationale markten blijft Lutosa evenwel een begrip. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.