McDonald’s 2.0 zet in op beleving

McDonald’s 2.0 zet in op beleving

Voortaan worden de klanten aan tafel bediend in de Belgische restaurants van McDonald’s. Deze nieuwe aanpak, McDo 2.0 genoemd, moet tot grotere tevredenheid leiden bij zowel klanten als medewerkers. 

 

Investeren in menselijk contact

“De klant is niet enkel op zoek naar prijs en convenience, maar ook naar beleving”, zegt managing director Stephan De Brouwer van McDonald’s België. “In een gedigitaliseerde wereld stelt de consument meer dan ooit menselijk contact op prijs. Investeren in mensen is volgens mij de winnende kaart voor de toekomst.”


Daarom voert de restaurantketen een systeem met persoonlijke bediening in. Voor de klanten is het belangrijkste voordeel dat ze niet langer in de rij hoeven te wachten aan de kassa, maar rustig kunnen bestellen aan een bestelzuil en vervolgens een tafel zoeken. 

 

Mogelijkheid tot personaliseren

95% van de klanten verkiest deze optie, omdat ze dan op eigen tempo een keuze kunnen maken, zonder de ongeduldige blik van een medewerker voor zich, of zonder de priemende ogen van wachtende medeklanten in hun rug. 


Doordat bestellingen voortaan “à la minute’ worden bereid in de keuken, hebben klanten bovendien de mogelijkheid om hun burger te personaliseren: met of zonder kaas, salade, saus…


Aan snelheid boet McDonald’s niet in. In de vestiging van Sint-Pieters-Leeuw, waar het nieuwe concept aan de pers werd voorgesteld, staat de bestelling binnen de twee minuten op tafel. Het uiteindelijke streefcijfer is 90 seconden. 

 

Minder stress

Voor de medewerkers zou er niettemin minder stress zijn. Er zijn geen wachtrijen meer, ze hebben persoonlijk contact met de klanten en door de gewijzigde taakverdeling zijn ze polyvalenter. De nieuwe werkorganisatie gaat gepaard met bijkomende opleidingsuren en de aanwerving van extra medewerkers (één tot twee per restaurant). 


McDonald’s wil in een eerste fase leren uit de feedback van de klanten. Deze evaluatiefase duurt nog tot eind 2016. Tegen dan zullen een twintigtal restaurants het concept 2.0 hebben ingevoerd. Momenteel heeft McDonald’s 74 restaurants in ons land. Dit jaar zal de keten 4 nieuwe restaurants openen en vijf vestigingen vernieuwen, goed voor een investering van 14,4 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top