McDonald’s 2.0 zet in op beleving

McDonald’s 2.0 zet in op beleving

Voortaan worden de klanten aan tafel bediend in de Belgische restaurants van McDonald’s. Deze nieuwe aanpak, McDo 2.0 genoemd, moet tot grotere tevredenheid leiden bij zowel klanten als medewerkers. 

 

Investeren in menselijk contact

“De klant is niet enkel op zoek naar prijs en convenience, maar ook naar beleving”, zegt managing director Stephan De Brouwer van McDonald’s België. “In een gedigitaliseerde wereld stelt de consument meer dan ooit menselijk contact op prijs. Investeren in mensen is volgens mij de winnende kaart voor de toekomst.”


Daarom voert de restaurantketen een systeem met persoonlijke bediening in. Voor de klanten is het belangrijkste voordeel dat ze niet langer in de rij hoeven te wachten aan de kassa, maar rustig kunnen bestellen aan een bestelzuil en vervolgens een tafel zoeken. 

 

Mogelijkheid tot personaliseren

95% van de klanten verkiest deze optie, omdat ze dan op eigen tempo een keuze kunnen maken, zonder de ongeduldige blik van een medewerker voor zich, of zonder de priemende ogen van wachtende medeklanten in hun rug. 


Doordat bestellingen voortaan “à la minute’ worden bereid in de keuken, hebben klanten bovendien de mogelijkheid om hun burger te personaliseren: met of zonder kaas, salade, saus…


Aan snelheid boet McDonald’s niet in. In de vestiging van Sint-Pieters-Leeuw, waar het nieuwe concept aan de pers werd voorgesteld, staat de bestelling binnen de twee minuten op tafel. Het uiteindelijke streefcijfer is 90 seconden. 

 

Minder stress

Voor de medewerkers zou er niettemin minder stress zijn. Er zijn geen wachtrijen meer, ze hebben persoonlijk contact met de klanten en door de gewijzigde taakverdeling zijn ze polyvalenter. De nieuwe werkorganisatie gaat gepaard met bijkomende opleidingsuren en de aanwerving van extra medewerkers (één tot twee per restaurant). 


McDonald’s wil in een eerste fase leren uit de feedback van de klanten. Deze evaluatiefase duurt nog tot eind 2016. Tegen dan zullen een twintigtal restaurants het concept 2.0 hebben ingevoerd. Momenteel heeft McDonald’s 74 restaurants in ons land. Dit jaar zal de keten 4 nieuwe restaurants openen en vijf vestigingen vernieuwen, goed voor een investering van 14,4 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top