McDonald’s 2.0 zet in op beleving | RetailDetail

McDonald’s 2.0 zet in op beleving

McDonald’s 2.0 zet in op beleving

Voortaan worden de klanten aan tafel bediend in de Belgische restaurants van McDonald’s. Deze nieuwe aanpak, McDo 2.0 genoemd, moet tot grotere tevredenheid leiden bij zowel klanten als medewerkers. 

 

Investeren in menselijk contact

“De klant is niet enkel op zoek naar prijs en convenience, maar ook naar beleving”, zegt managing director Stephan De Brouwer van McDonald’s België. “In een gedigitaliseerde wereld stelt de consument meer dan ooit menselijk contact op prijs. Investeren in mensen is volgens mij de winnende kaart voor de toekomst.”


Daarom voert de restaurantketen een systeem met persoonlijke bediening in. Voor de klanten is het belangrijkste voordeel dat ze niet langer in de rij hoeven te wachten aan de kassa, maar rustig kunnen bestellen aan een bestelzuil en vervolgens een tafel zoeken. 

 

Mogelijkheid tot personaliseren

95% van de klanten verkiest deze optie, omdat ze dan op eigen tempo een keuze kunnen maken, zonder de ongeduldige blik van een medewerker voor zich, of zonder de priemende ogen van wachtende medeklanten in hun rug. 


Doordat bestellingen voortaan “à la minute’ worden bereid in de keuken, hebben klanten bovendien de mogelijkheid om hun burger te personaliseren: met of zonder kaas, salade, saus…


Aan snelheid boet McDonald’s niet in. In de vestiging van Sint-Pieters-Leeuw, waar het nieuwe concept aan de pers werd voorgesteld, staat de bestelling binnen de twee minuten op tafel. Het uiteindelijke streefcijfer is 90 seconden. 

 

Minder stress

Voor de medewerkers zou er niettemin minder stress zijn. Er zijn geen wachtrijen meer, ze hebben persoonlijk contact met de klanten en door de gewijzigde taakverdeling zijn ze polyvalenter. De nieuwe werkorganisatie gaat gepaard met bijkomende opleidingsuren en de aanwerving van extra medewerkers (één tot twee per restaurant). 


McDonald’s wil in een eerste fase leren uit de feedback van de klanten. Deze evaluatiefase duurt nog tot eind 2016. Tegen dan zullen een twintigtal restaurants het concept 2.0 hebben ingevoerd. Momenteel heeft McDonald’s 74 restaurants in ons land. Dit jaar zal de keten 4 nieuwe restaurants openen en vijf vestigingen vernieuwen, goed voor een investering van 14,4 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.