McDonald’s 2.0 zet in op beleving

McDonald’s 2.0 zet in op beleving

Voortaan worden de klanten aan tafel bediend in de Belgische restaurants van McDonald’s. Deze nieuwe aanpak, McDo 2.0 genoemd, moet tot grotere tevredenheid leiden bij zowel klanten als medewerkers. 

 

Investeren in menselijk contact

“De klant is niet enkel op zoek naar prijs en convenience, maar ook naar beleving”, zegt managing director Stephan De Brouwer van McDonald’s België. “In een gedigitaliseerde wereld stelt de consument meer dan ooit menselijk contact op prijs. Investeren in mensen is volgens mij de winnende kaart voor de toekomst.”


Daarom voert de restaurantketen een systeem met persoonlijke bediening in. Voor de klanten is het belangrijkste voordeel dat ze niet langer in de rij hoeven te wachten aan de kassa, maar rustig kunnen bestellen aan een bestelzuil en vervolgens een tafel zoeken. 

 

Mogelijkheid tot personaliseren

95% van de klanten verkiest deze optie, omdat ze dan op eigen tempo een keuze kunnen maken, zonder de ongeduldige blik van een medewerker voor zich, of zonder de priemende ogen van wachtende medeklanten in hun rug. 


Doordat bestellingen voortaan “à la minute’ worden bereid in de keuken, hebben klanten bovendien de mogelijkheid om hun burger te personaliseren: met of zonder kaas, salade, saus…


Aan snelheid boet McDonald’s niet in. In de vestiging van Sint-Pieters-Leeuw, waar het nieuwe concept aan de pers werd voorgesteld, staat de bestelling binnen de twee minuten op tafel. Het uiteindelijke streefcijfer is 90 seconden. 

 

Minder stress

Voor de medewerkers zou er niettemin minder stress zijn. Er zijn geen wachtrijen meer, ze hebben persoonlijk contact met de klanten en door de gewijzigde taakverdeling zijn ze polyvalenter. De nieuwe werkorganisatie gaat gepaard met bijkomende opleidingsuren en de aanwerving van extra medewerkers (één tot twee per restaurant). 


McDonald’s wil in een eerste fase leren uit de feedback van de klanten. Deze evaluatiefase duurt nog tot eind 2016. Tegen dan zullen een twintigtal restaurants het concept 2.0 hebben ingevoerd. Momenteel heeft McDonald’s 74 restaurants in ons land. Dit jaar zal de keten 4 nieuwe restaurants openen en vijf vestigingen vernieuwen, goed voor een investering van 14,4 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Back to top