McDonald’s doet het beter dan voor corona

Nixx Photography / Shutterstock.com

McDonald’s overtreft zichzelf en de verwachtingen met een sterk eerste kwartaal. Vooral in de Amerikaanse markt is het herstel ingezet, met cijfers die zelfs die van voor de coronapandemie overstijgen.

 

Dubbelcijferige groei voor 2021

Consumenten zoeken in pandemietijden hun heil in hamburgers, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van McDonald’s. De fastfoodketen zag de omzet met 9% stijgen tot 5,12 miljard dollar (4,23 miljard euro), meer nog dan de 5,03 miljard dollar waar analisten op rekenden. Op vergelijkbare basis klopte de omzetgroei van 7,5% zelfs die van 2019, lang voor er sprake was van het coronavirus.


Met dank aan de Verenigde Staten, waar de omzet met 13,6% steeg. In het buitenland waren de resultaten gemengd: de hamburgerketen had toch nog last van de lockdowns in landen zoals Frankrijk en Duitsland, terwijl Canada, het Verenigd Koninkrijk en Australië dan weer een positieve groei lieten zien. In wat McDonald’s haar ontwikkelingsmarkten noemt, steeg de omzet met 6,4%, vooral dankzij groei in China en Japan. Een jaar geleden kromp de omzet er met 5,3% omwille van corona.


Ook de nettowinst kwam met 1,54 miljard dollar (1,27 miljard euro) hoger uit dan de 1,11 miljard dollar (0,92 miljard euro) van een jaar eerder en meer dan analisten durfden te hopen. McDonald’s verhoogt daarom meteen de vooruitzichten voor het hele jaar. In plaats van een omzetgroei rond de 10% zal die nu eerder in de buurt van 15% komen, voorspelt het bedrijf. De hamburgerketen wil daarbij verder inzetten op “cultureel relevante marketing”, digitalisering, bezorging en “drive thru”. In het eerste kwartaal boekte de fastfoodgigant in de VS al 1,5 miljard dollar omzet online.