McDonald’s en Tesco gaan vissen op de Noordpool beschermen | RetailDetail

McDonald’s en Tesco gaan vissen op de Noordpool beschermen

McDonald’s en Tesco gaan vissen op de Noordpool beschermen
http://www.shutterstock.com/nl/pic-232961638/

Verschillende grote visbedrijven, waaronder Birds Eye, fastfoodketen McDonald’s en de Britse supermarktketen Tesco, hebben een akkoord ondertekend dat de vissen in het noordpoolgebied moet beschermen.

 

Gebied twee keer zo groot als Frankrijk

Het nieuwe akkoord werd bemiddeld door Greenpeace en houdt in dat de bedrijven hun visgebied niet zullen uitbreiden naar een deel van de Noordpool dat voorheen bedekt was met ijs. Volgens Greenpeace is het de eerste keer dat visbedrijven vrijwillig beperkingen opleggen in het noordpoolgebied. Zo zal McDonald’s niet langer vis serveren die wordt gevangen in de Barentszee of de Noorse Zee.

 

“We zien hier een heel belangrijk sentiment groeien, als globale merken in de vissersindustrie ook ‘nee’ beginnen zeggen tegen het verder afbreken van het noordpoolgebied en ‘ja’ tegen het beschermen van een gebied twee keer zo groot als Frankrijk”, zegt campagnevoerder van Greenpeace, Frida Bengtsson.

 

Het akkoord komt er nadat Greenpeace ontdekte dat steeds meer bedrijven gingen vissen in regio’s waar ze voorheen niet geraakten vanwege het ijs en die door wetenschappers als ‘ecologisch belangrijk’ worden beschouwd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.