McDonald’s en Tesco gaan vissen op de Noordpool beschermen | RetailDetail

McDonald’s en Tesco gaan vissen op de Noordpool beschermen

McDonald’s en Tesco gaan vissen op de Noordpool beschermen
http://www.shutterstock.com/nl/pic-232961638/

Verschillende grote visbedrijven, waaronder Birds Eye, fastfoodketen McDonald’s en de Britse supermarktketen Tesco, hebben een akkoord ondertekend dat de vissen in het noordpoolgebied moet beschermen.

 

Gebied twee keer zo groot als Frankrijk

Het nieuwe akkoord werd bemiddeld door Greenpeace en houdt in dat de bedrijven hun visgebied niet zullen uitbreiden naar een deel van de Noordpool dat voorheen bedekt was met ijs. Volgens Greenpeace is het de eerste keer dat visbedrijven vrijwillig beperkingen opleggen in het noordpoolgebied. Zo zal McDonald’s niet langer vis serveren die wordt gevangen in de Barentszee of de Noorse Zee.

 

“We zien hier een heel belangrijk sentiment groeien, als globale merken in de vissersindustrie ook ‘nee’ beginnen zeggen tegen het verder afbreken van het noordpoolgebied en ‘ja’ tegen het beschermen van een gebied twee keer zo groot als Frankrijk”, zegt campagnevoerder van Greenpeace, Frida Bengtsson.

 

Het akkoord komt er nadat Greenpeace ontdekte dat steeds meer bedrijven gingen vissen in regio’s waar ze voorheen niet geraakten vanwege het ijs en die door wetenschappers als ‘ecologisch belangrijk’ worden beschouwd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top