McDonald’s en Tesco gaan vissen op de Noordpool beschermen

McDonald’s en Tesco gaan vissen op de Noordpool beschermen
http://www.shutterstock.com/nl/pic-232961638/

Verschillende grote visbedrijven, waaronder Birds Eye, fastfoodketen McDonald’s en de Britse supermarktketen Tesco, hebben een akkoord ondertekend dat de vissen in het noordpoolgebied moet beschermen.

 

Gebied twee keer zo groot als Frankrijk

Het nieuwe akkoord werd bemiddeld door Greenpeace en houdt in dat de bedrijven hun visgebied niet zullen uitbreiden naar een deel van de Noordpool dat voorheen bedekt was met ijs. Volgens Greenpeace is het de eerste keer dat visbedrijven vrijwillig beperkingen opleggen in het noordpoolgebied. Zo zal McDonald’s niet langer vis serveren die wordt gevangen in de Barentszee of de Noorse Zee.

 

“We zien hier een heel belangrijk sentiment groeien, als globale merken in de vissersindustrie ook ‘nee’ beginnen zeggen tegen het verder afbreken van het noordpoolgebied en ‘ja’ tegen het beschermen van een gebied twee keer zo groot als Frankrijk”, zegt campagnevoerder van Greenpeace, Frida Bengtsson.

 

Het akkoord komt er nadat Greenpeace ontdekte dat steeds meer bedrijven gingen vissen in regio’s waar ze voorheen niet geraakten vanwege het ijs en die door wetenschappers als ‘ecologisch belangrijk’ worden beschouwd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije Europese zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7 procent dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

Back to top