McDonald’s komt met herstelplan | RetailDetail

McDonald’s komt met herstelplan

McDonald’s komt met herstelplan

De Amerikaanse fastfoodketen McDonald's heeft na maanden van tegenvallende resultaten besloten om een herstelplan op te stellen, dat moet zorgen voor eindelijk weer nieuwe omzetstijgingen.

Klappen op thuismarkt

McDonald's heeft de laatste tijd te maken met flinke concurrentie, die ervoor zorgt dat de omzetten voornamelijk in Noord-Amerika terugvallen. Ook in Azië was er een terugval, vanwege een voedselschandaal bij één van de leveranciers van McDonald's. De omzet van McDonald's viel in 2014 met 2 procent terug naar 27,4 miljard dollar (24,7 miljard euro).

 

De nieuwe CEO Steve Easterbrook heeft nu het plan opgevat om de organisatie op te delen in vier divisies: de Verenigde Staten, internationaal leidende markten, markten met groeipotentieel en overige markten. Zo wil hij de structuur van het bedrijf stroomlijnen.

 

Verder zal er ook flink bespaard worden: zo sluiten er binnenkort ongeveer 700 slecht presterende restaurants, voornamelijk in de Verenigde Staten, Japan en China. Jaarlijks moet dat een besparing opleveren van ongeveer 300 miljoen dollar (270 miljoen euro). Het bedrijf wil ook de kosten drukken door het aandeel franchisenemers op te drijven van 81 procent naar 90 procent.

 

Er zullen ook nieuwe restaurants geopend worden in landen waar er nog mogelijkheid tot groei is, zoals Polen, Rusland, Zwitserland en Zuid-Korea. Ook dat moet voornamelijk gebeuren door franchisenemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".