McDonald’s komt met herstelplan

McDonald’s komt met herstelplan

De Amerikaanse fastfoodketen McDonald's heeft na maanden van tegenvallende resultaten besloten om een herstelplan op te stellen, dat moet zorgen voor eindelijk weer nieuwe omzetstijgingen.

Klappen op thuismarkt

McDonald's heeft de laatste tijd te maken met flinke concurrentie, die ervoor zorgt dat de omzetten voornamelijk in Noord-Amerika terugvallen. Ook in Azië was er een terugval, vanwege een voedselschandaal bij één van de leveranciers van McDonald's. De omzet van McDonald's viel in 2014 met 2 procent terug naar 27,4 miljard dollar (24,7 miljard euro).

 

De nieuwe CEO Steve Easterbrook heeft nu het plan opgevat om de organisatie op te delen in vier divisies: de Verenigde Staten, internationaal leidende markten, markten met groeipotentieel en overige markten. Zo wil hij de structuur van het bedrijf stroomlijnen.

 

Verder zal er ook flink bespaard worden: zo sluiten er binnenkort ongeveer 700 slecht presterende restaurants, voornamelijk in de Verenigde Staten, Japan en China. Jaarlijks moet dat een besparing opleveren van ongeveer 300 miljoen dollar (270 miljoen euro). Het bedrijf wil ook de kosten drukken door het aandeel franchisenemers op te drijven van 81 procent naar 90 procent.

 

Er zullen ook nieuwe restaurants geopend worden in landen waar er nog mogelijkheid tot groei is, zoals Polen, Rusland, Zwitserland en Zuid-Korea. Ook dat moet voornamelijk gebeuren door franchisenemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top