"McDonald’s maakt misbruik van dominante marktpositie" | RetailDetail

"McDonald’s maakt misbruik van dominante marktpositie"

"McDonald’s maakt misbruik van dominante marktpositie"

Een groep Amerikaanse en Europese critici hebben een klacht ingediend tegen McDonald's bij de Europese Commissie. Volgens hen maakt McDonald's misbruik van zijn marktpositie om hoge huurgelden te vragen.

Grote winsten uit huur

Zo zouden de huurprijzen voor franchisenemers van McDonald's drie tot vier keer hoger liggen dan de marktprijs. Op die manier zou twee derde van de totale winst van het bedrijf uit die huur komen. Bovendien sluit McDonald's contracten van 20 jaar af, waardoor het moeilijk wordt om nog over te stappen naar een andere keten.


Ook voor de consument zou het systeem nadelig zijn, want volgens een Italiaans onderzoek betalen klanten steevast meer voor een maaltijd in franchiserestaurants dan in de eigen restaurants van McDonald's. Wereldwijd worden drie kwart van de restaurants van de fastfoodketen uitgebaat door franchisenemers. Dat leverde het bedrijf vorig jaar meer dan 9 miljard dollar (8,3 miljard euro) op, meer dan een derde van de totale winst.


In Europa loopt ook nog een onderzoek naar de belastingafspraken van McDonald's in Luxemburg. De keten zou zich schuldig hebben gemaakt aan meer dan 1 miljard euro aan belastingontduiking.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.