McDonald’s scoort vet met spek en tech

McDonald’s heeft goed gescoord in het eerste kwartaal, onder meer dankzij gratis spek en ‘donutsticks’ op het ontbijtmenu. In bestaande vestigingen ging de omzet er met 5,4% op vooruit. 

 

Investeringen in technologie en ontbijt

Hamburgerketen McDonald’s investeert op vele fronten om de terugvallende bezoekersaantallen weer op peil te krijgen. Zo nam de fastfoodgroep recent de app Plexure en de specialist in artificiële intelligentie Dynamic Yield over, om de drive-inmenu’s en de app slimmer te maken. Ook voor de rest van het jaar voorziet McDonald’s nog hoge investeringskosten in technologie.

 

Tegelijkertijd gaat de keten echter ook voor ‘quick wins’, zoals een dag waarop iedereen gratis spek kon krijgen en nieuwe ‘donutsticks’ voor bij de koffie. De hamburgerrestaurants zetten immers ook steeds meer in op het ontbijt, een markt waarin de keten nog moeten vechten voor zijn plek maar die volgens CEO Steve Easterbrook toch al een mooie omzetbijdrage levert.

 

Ook de thuisleveringen (vandaag goed voor 3 miljoen dollar) van de groep blijven groeien, naast de modernisering van de vestigingen met onder meer bestelzuilen en digitale menuborden. “We blijven gefocust op betere restaurants en het vergroten van de beleving voor onze klanten door hen gemak volgens hun wensen te brengen”, aldus de topman.

 

Sterke vergelijkbare omzetgroei

De inspanningen lijken hun vruchten af te werpen: hoewel de netto-omzet wegens negatieve wisselkoerseffecten met 4% terugviel tot 4,96 miljard dollar (4,5 miljard euro), deed McDonald’s het beter dan verwacht. Op vergelijkbare basis steeg de omzet in de bestaande vestigingen met 5,4%, terwijl analisten uitgingen van 3,4%. Vooral in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk tekende de hamburgerketen groei op, al heeft Easterbrook het over breed gedragen momentum in alle globale segmenten.

 

De winst bleef weliswaar steken op 1,72 dollar (1,5 euro) per aandeel, iets minder dan verwacht en quasi stabiel ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst daalde zelfs van 1,38 miljard dollar naar 1,33 miljard dollar. Die daling zou te wijten zijn aan de vele investeringen en vernieuwingen die de keten van de clown Ronald McDonald doorvoert.