McDonald’s sluit jaar af met matige resultaten

McDonald’s sluit jaar af met matige resultaten

McDonald's heeft de resultaten van het vierde kwartaal van 2013 vrijgegeven. Die waren middelmatig en lager dan de verwachtingen. McDonald's kijkt dan ook vooral al uit naar een beter 2014.

Zwakke Amerikaanse markt

De omzet van het vierde kwartaal lag met 7,09 miljard dollar (5,18 miljard euro) twee procent hoger dan in hetzelfde kwartaal in 2012. Dat is evenwel lager dan de 7,14 miljard dollar (5,22 miljard euro) die verwacht werd door analisten. De nettowinst voor het vierde kwartaal kwam uit op 1,4 miljard dollar (1 miljard euro), gelijk aan de winst in hetzelfde kwartaal van 2012.

 

Voor het hele jaar 2013 draaide McDonald's een omzet van 28,1 miljard dollar (20,6 miljard euro), twee procent meer dan in 2012. Het leverde de fastfoodgigant een nettowinst van 5,6 miljard dollar (4,1 miljard euro) op, vier procent meer dan in 2012.

 

In de VS alleen zakte de vergelijkbare omzet met 1,4 procent in het vierde kwartaal. Ook in de regio's Azië, Midden-Oosten en Afrika was er een daling van 2,4 procent in het laatste kwartaal. In Europa steeg de omzet met één procent, dankzij sterke resultaten in het Verenigd Koninkrijk, Rusland en Frankrijk.

 

Investeren in 2014

Om de cijfers te doen stijgen, gaat McDonald's meer focussen op lokaal relevante menu's en wil het in 2014 tussen 1.500 en 1.600 nieuwe restaurants openen. Nog eens duizend restaurants plant de hamburgerketen te renoveren.

 

In België opende McDonald's in 2013 drie nieuwe vestigingen. In 2014 wil de keten nog eens vier restaurants openen en zes restaurants vernieuwen, goed voor een investering van ongeveer twintig miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top