McDonald’s sluit jaar af met matige resultaten

McDonald’s sluit jaar af met matige resultaten

McDonald's heeft de resultaten van het vierde kwartaal van 2013 vrijgegeven. Die waren middelmatig en lager dan de verwachtingen. McDonald's kijkt dan ook vooral al uit naar een beter 2014.

Zwakke Amerikaanse markt

De omzet van het vierde kwartaal lag met 7,09 miljard dollar (5,18 miljard euro) twee procent hoger dan in hetzelfde kwartaal in 2012. Dat is evenwel lager dan de 7,14 miljard dollar (5,22 miljard euro) die verwacht werd door analisten. De nettowinst voor het vierde kwartaal kwam uit op 1,4 miljard dollar (1 miljard euro), gelijk aan de winst in hetzelfde kwartaal van 2012.

 

Voor het hele jaar 2013 draaide McDonald's een omzet van 28,1 miljard dollar (20,6 miljard euro), twee procent meer dan in 2012. Het leverde de fastfoodgigant een nettowinst van 5,6 miljard dollar (4,1 miljard euro) op, vier procent meer dan in 2012.

 

In de VS alleen zakte de vergelijkbare omzet met 1,4 procent in het vierde kwartaal. Ook in de regio's Azië, Midden-Oosten en Afrika was er een daling van 2,4 procent in het laatste kwartaal. In Europa steeg de omzet met één procent, dankzij sterke resultaten in het Verenigd Koninkrijk, Rusland en Frankrijk.

 

Investeren in 2014

Om de cijfers te doen stijgen, gaat McDonald's meer focussen op lokaal relevante menu's en wil het in 2014 tussen 1.500 en 1.600 nieuwe restaurants openen. Nog eens duizend restaurants plant de hamburgerketen te renoveren.

 

In België opende McDonald's in 2013 drie nieuwe vestigingen. In 2014 wil de keten nog eens vier restaurants openen en zes restaurants vernieuwen, goed voor een investering van ongeveer twintig miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top