McDonald’s sluit jaar af met matige resultaten

McDonald’s sluit jaar af met matige resultaten

McDonald's heeft de resultaten van het vierde kwartaal van 2013 vrijgegeven. Die waren middelmatig en lager dan de verwachtingen. McDonald's kijkt dan ook vooral al uit naar een beter 2014.

Zwakke Amerikaanse markt

De omzet van het vierde kwartaal lag met 7,09 miljard dollar (5,18 miljard euro) twee procent hoger dan in hetzelfde kwartaal in 2012. Dat is evenwel lager dan de 7,14 miljard dollar (5,22 miljard euro) die verwacht werd door analisten. De nettowinst voor het vierde kwartaal kwam uit op 1,4 miljard dollar (1 miljard euro), gelijk aan de winst in hetzelfde kwartaal van 2012.

 

Voor het hele jaar 2013 draaide McDonald's een omzet van 28,1 miljard dollar (20,6 miljard euro), twee procent meer dan in 2012. Het leverde de fastfoodgigant een nettowinst van 5,6 miljard dollar (4,1 miljard euro) op, vier procent meer dan in 2012.

 

In de VS alleen zakte de vergelijkbare omzet met 1,4 procent in het vierde kwartaal. Ook in de regio's Azië, Midden-Oosten en Afrika was er een daling van 2,4 procent in het laatste kwartaal. In Europa steeg de omzet met één procent, dankzij sterke resultaten in het Verenigd Koninkrijk, Rusland en Frankrijk.

 

Investeren in 2014

Om de cijfers te doen stijgen, gaat McDonald's meer focussen op lokaal relevante menu's en wil het in 2014 tussen 1.500 en 1.600 nieuwe restaurants openen. Nog eens duizend restaurants plant de hamburgerketen te renoveren.

 

In België opende McDonald's in 2013 drie nieuwe vestigingen. In 2014 wil de keten nog eens vier restaurants openen en zes restaurants vernieuwen, goed voor een investering van ongeveer twintig miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12 procent gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Back to top