McDonald’s sluit jaar af met matige resultaten | RetailDetail

McDonald’s sluit jaar af met matige resultaten

McDonald’s sluit jaar af met matige resultaten

McDonald's heeft de resultaten van het vierde kwartaal van 2013 vrijgegeven. Die waren middelmatig en lager dan de verwachtingen. McDonald's kijkt dan ook vooral al uit naar een beter 2014.

Zwakke Amerikaanse markt

De omzet van het vierde kwartaal lag met 7,09 miljard dollar (5,18 miljard euro) twee procent hoger dan in hetzelfde kwartaal in 2012. Dat is evenwel lager dan de 7,14 miljard dollar (5,22 miljard euro) die verwacht werd door analisten. De nettowinst voor het vierde kwartaal kwam uit op 1,4 miljard dollar (1 miljard euro), gelijk aan de winst in hetzelfde kwartaal van 2012.

 

Voor het hele jaar 2013 draaide McDonald's een omzet van 28,1 miljard dollar (20,6 miljard euro), twee procent meer dan in 2012. Het leverde de fastfoodgigant een nettowinst van 5,6 miljard dollar (4,1 miljard euro) op, vier procent meer dan in 2012.

 

In de VS alleen zakte de vergelijkbare omzet met 1,4 procent in het vierde kwartaal. Ook in de regio's Azië, Midden-Oosten en Afrika was er een daling van 2,4 procent in het laatste kwartaal. In Europa steeg de omzet met één procent, dankzij sterke resultaten in het Verenigd Koninkrijk, Rusland en Frankrijk.

 

Investeren in 2014

Om de cijfers te doen stijgen, gaat McDonald's meer focussen op lokaal relevante menu's en wil het in 2014 tussen 1.500 en 1.600 nieuwe restaurants openen. Nog eens duizend restaurants plant de hamburgerketen te renoveren.

 

In België opende McDonald's in 2013 drie nieuwe vestigingen. In 2014 wil de keten nog eens vier restaurants openen en zes restaurants vernieuwen, goed voor een investering van ongeveer twintig miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.