McDonald’s werkt aan ommekeer, maar franchisers protesteren | RetailDetail

McDonald’s werkt aan ommekeer, maar franchisers protesteren

McDonald’s werkt aan ommekeer, maar franchisers protesteren

Het is een publiek geheim dat McDonald's het al een tijdje moeilijk heeft, vooral in de Verenigde Staten: daar daalde de vergelijkbare omzet maar liefst zeven kwartalen op rij. Om die trend tegen te gaan wil de keten het roer helemaal omgooien.

Franchisenemers niet tevreden

Zo heeft McDonald's in de Verenigde Staten al een aantal nieuwe producten gelanceerd – en soms ook al terug afgevoerd, zoals de premium sirloin burger – terwijl het de klanten ook meer keuzes wil geven met 'Create your taste'. Daarmee kunnen klanten hun hamburger aanpassen met toppings naar keuze. Het systeem werd al ingevoerd als test, maar McDonald's wil het nu uitrollen naar duizenden restaurants in de Verenigde Staten. Vanaf volgende maand zal het ook mogelijk zijn om bij elke vestiging in het thuisland de hele dag items van het ontbijtmenu te bestellen. Momenteel zijn die niet meer beschikbaar na 10u30.

 

Franchisenemers zijn echter niet helemaal te spreken over de vernieuwingen: voor Create your taste moeten er immers kiosken gebouwd worden die tussen 100.000 en 140.000 euro kosten. Bovendien zijn ze enkel beschikbaar voor klanten die het restaurant binnen gaan, terwijl McDonald's 70 procent van zijn omzet via de drive-thru haalt. Ook het 'all-day breakfast' zorgt voor problemen en vraagt extra financiële inspanningen van de franchisenemers. Tot slot vrezen franchisenemers dat de snelheid nog verder zal lijden onder het toevoegen van nieuwe producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.