McDonald’s werkt aan ommekeer, maar franchisers protesteren

McDonald’s werkt aan ommekeer, maar franchisers protesteren

Het is een publiek geheim dat McDonald's het al een tijdje moeilijk heeft, vooral in de Verenigde Staten: daar daalde de vergelijkbare omzet maar liefst zeven kwartalen op rij. Om die trend tegen te gaan wil de keten het roer helemaal omgooien.

Franchisenemers niet tevreden

Zo heeft McDonald's in de Verenigde Staten al een aantal nieuwe producten gelanceerd – en soms ook al terug afgevoerd, zoals de premium sirloin burger – terwijl het de klanten ook meer keuzes wil geven met 'Create your taste'. Daarmee kunnen klanten hun hamburger aanpassen met toppings naar keuze. Het systeem werd al ingevoerd als test, maar McDonald's wil het nu uitrollen naar duizenden restaurants in de Verenigde Staten. Vanaf volgende maand zal het ook mogelijk zijn om bij elke vestiging in het thuisland de hele dag items van het ontbijtmenu te bestellen. Momenteel zijn die niet meer beschikbaar na 10u30.

 

Franchisenemers zijn echter niet helemaal te spreken over de vernieuwingen: voor Create your taste moeten er immers kiosken gebouwd worden die tussen 100.000 en 140.000 euro kosten. Bovendien zijn ze enkel beschikbaar voor klanten die het restaurant binnen gaan, terwijl McDonald's 70 procent van zijn omzet via de drive-thru haalt. Ook het 'all-day breakfast' zorgt voor problemen en vraagt extra financiële inspanningen van de franchisenemers. Tot slot vrezen franchisenemers dat de snelheid nog verder zal lijden onder het toevoegen van nieuwe producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top