McDonald’s ziet omzet dalen en winst crashen | RetailDetail

McDonald’s ziet omzet dalen en winst crashen

McDonald’s ziet omzet dalen en winst crashen

In het eerste kwartaal van 2015 heeft McDonald's de negatieve spiraal niet kunnen doorbreken: de vergelijkbare omzet daalde met 2,3 procent en de operationele winst moest zelfs 28 procent omlaag.

Wereldwijde terugval

Die daling is groter dan verwacht door analisten, die hadden gerekend op een omzetdaling van 1,8 procent. In de Amerikaanse thuismarkt bleef de ommekeer uit, want daar daalde de vergelijkbare omzet met 2,6 procent. Het fastfoodbedrijf heeft nochtans flink wat promoties gelanceerd om opnieuw klanten te lokken.

 

Ook in Europa was het niet allemaal rozengeur en maneschijn: vooral in Frankrijk en Rusland waren er zwakke resultaten. In Azië en het Midden-Oosten daalde de vergelijkbare omzet zelfs met 8,3 procent: daar heeft McDonald's te maken met een imagoprobleem na schandalen rond voedselveiligheid in Japan en China.

 

Positiever nieuws is de berichtgeving dat McDonald's heeft beloofd om ontbossingen voor zijn productieketen te willen tegengaan. Volgens het Wereldnatuurfonds is de toezegging van McDonald's vooral van grote symbolische waarde, aangezien het andere fastfoodbedrijven over de streep zou kunnen trekken om hetzelfde te doen. McDonald's moet nu op zoek naar oplossingen voor de maar liefst 3.100 leveranciers die het bedrijf wereldwijd heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".