McDonald’s ziet omzet dalen en winst crashen

McDonald’s ziet omzet dalen en winst crashen

In het eerste kwartaal van 2015 heeft McDonald's de negatieve spiraal niet kunnen doorbreken: de vergelijkbare omzet daalde met 2,3 procent en de operationele winst moest zelfs 28 procent omlaag.

Wereldwijde terugval

Die daling is groter dan verwacht door analisten, die hadden gerekend op een omzetdaling van 1,8 procent. In de Amerikaanse thuismarkt bleef de ommekeer uit, want daar daalde de vergelijkbare omzet met 2,6 procent. Het fastfoodbedrijf heeft nochtans flink wat promoties gelanceerd om opnieuw klanten te lokken.

 

Ook in Europa was het niet allemaal rozengeur en maneschijn: vooral in Frankrijk en Rusland waren er zwakke resultaten. In Azië en het Midden-Oosten daalde de vergelijkbare omzet zelfs met 8,3 procent: daar heeft McDonald's te maken met een imagoprobleem na schandalen rond voedselveiligheid in Japan en China.

 

Positiever nieuws is de berichtgeving dat McDonald's heeft beloofd om ontbossingen voor zijn productieketen te willen tegengaan. Volgens het Wereldnatuurfonds is de toezegging van McDonald's vooral van grote symbolische waarde, aangezien het andere fastfoodbedrijven over de streep zou kunnen trekken om hetzelfde te doen. McDonald's moet nu op zoek naar oplossingen voor de maar liefst 3.100 leveranciers die het bedrijf wereldwijd heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

12/12/2017

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen zeventig banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Back to top