McDonald’s ziet omzet dalen en winst crashen | RetailDetail

McDonald’s ziet omzet dalen en winst crashen

McDonald’s ziet omzet dalen en winst crashen

In het eerste kwartaal van 2015 heeft McDonald's de negatieve spiraal niet kunnen doorbreken: de vergelijkbare omzet daalde met 2,3 procent en de operationele winst moest zelfs 28 procent omlaag.

Wereldwijde terugval

Die daling is groter dan verwacht door analisten, die hadden gerekend op een omzetdaling van 1,8 procent. In de Amerikaanse thuismarkt bleef de ommekeer uit, want daar daalde de vergelijkbare omzet met 2,6 procent. Het fastfoodbedrijf heeft nochtans flink wat promoties gelanceerd om opnieuw klanten te lokken.

 

Ook in Europa was het niet allemaal rozengeur en maneschijn: vooral in Frankrijk en Rusland waren er zwakke resultaten. In Azië en het Midden-Oosten daalde de vergelijkbare omzet zelfs met 8,3 procent: daar heeft McDonald's te maken met een imagoprobleem na schandalen rond voedselveiligheid in Japan en China.

 

Positiever nieuws is de berichtgeving dat McDonald's heeft beloofd om ontbossingen voor zijn productieketen te willen tegengaan. Volgens het Wereldnatuurfonds is de toezegging van McDonald's vooral van grote symbolische waarde, aangezien het andere fastfoodbedrijven over de streep zou kunnen trekken om hetzelfde te doen. McDonald's moet nu op zoek naar oplossingen voor de maar liefst 3.100 leveranciers die het bedrijf wereldwijd heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.