Meer inbreuken op reglementering voedseletikettering

Meer inbreuken op reglementering voedseletikettering

Meer inbreuken op reglementering voedseletikettering

De voorbije vijf jaar heeft de Economische Inspectie 1.088 inbreuken vastgesteld op de reglementering rond voedseletikettering: dat is een verdubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden. Fevia spreekt van een aanpassingsperiode vanwege nieuwe regels.

Nieuwe Europese regels

Het aantal inbreuken is de voorbije jaren sterk opgelopen: vijf jaar geleden werden er slechts 91 processen-verbaal opgesteld, terwijl er dat vorig jaar al 241 waren. 125 van die gevallen leidden tot een minnelijke schikking of werden overgemaakt aan het parket voor verdere vervolging.

 

Sectororganisatie Fevia stelt dat het hoge aantal inbreuken aantoont dat er in België alvast goed gecontroleerd wordt, maar het wil de cijfers ook nuanceren. Volgens de federatie hebben nieuwe regels eind 2014 er voor gezorgd dat het aantal inbreuken is opgelopen en het spreekt dan ook van een aanpassingsperiode.

 

“Europa introduceerde de voorbije jaren nieuwe wetgeving over wat er op het etiket mag en moet staan, zodat iedereen zich aan dezelfde regels moet houden. Dat is een goede zaak voor consumenten, die graag transparantie willen, maar ook voor Belgische producenten, die internationaal een sterke reputatie hebben op het vlak van kwaliteit en betrouwbaarheid,” aldus directeur-generaal Chris Moris. “Een mogelijke verklaring voor het hogere aantal inbreuken ligt wellicht in de aanpassingsperiode aan de vernieuwde Europese wetgeving rond etikettering.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.