Meer omzet maar minder winst voor Barry Callebaut

Meer omzet maar minder winst voor Barry Callebaut

De Zwitsers-Belgische chocoladereus Barry Callebaut, ’s werelds nummer één, sluit de eerste helft van zijn boekjaar af met een gemengd rapport: de nettowinst nam een duik met 18,5%, ondanks een omzetgroei met 5,6%.

Meer volume en hogere prijzen

Over de verkoop kan Barry Callebaut niet ontevreden zijn: de omzet klokte na zes maanden af op 3,4 miljard Zwitserse frank, ruim 3,1 miljard euro. Dat is een groei met 5,6% (in CHF) en met 11,7% (in lokale munt) die te danken is aan een combinatie van meer volume en hogere prijzen. Met een volumegroei van 4,5% deed Barry Callebaut alvast beter dan de markt, die een krimp van 2,6% liet optekenen. Voorts lag de cacaoprijs in het eerste semester zo’n 4% hoger als gevolg van minder overvloedige oogsten in Ivoorkust, Brazilië en Indonesië.

 

Barry Callebaut ging er in al zijn regio’s op vooruit in volume: in Europa verkocht de groep 6,5% meer chocolade (de markt daalde met 2,2%), in Amerika was er 13,4% groei (de markt kromp er met 3,7%) en in de regio Azië - Stille Oceaan ging het volume 12,6% omhoog (tegenover een -1,7% voor de markt).

 

Sterke Zwitserse frank

De sterke Zwitserse frank zet echter een domper op de feestvreugde. Uitgedrukt in lokale munt bleef de operationele winst zo goed als gelijk (-0,3%), maar na omrekening naar Zwitserse frank staat er een -8,4% in de tabellen. De groep boekte een operationele winst van 200,7 miljoen CHF, net geen 185 miljoen euro. Daar bleef netto 107,9 miljoen CHF van over, een daling met 12,5% in lokale munt en zelfs met 18,5% in Zwitserse frank.

 

Het management bevestigt zijn prognose op de middellange termijn (tot 2017-2018), zijnde een groei van 4 tot 6% in volume op jaarbasis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lotus Bakeries haalt ook in België koekjes uit de rekken

21/08/2017

Niet enkel in Frankrijk zijn er koekjes van Lotus Bakeries uit de winkelrekken verdwenen: na een rondvraag bij de supermarktketens Colruyt, Lidl en Delhaize blijkt dat ook in België te zijn gebeurd.

Walmart vraagt patent aan voor vliegende winkel

21/08/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft een bijzonder patent aangevraagd. Daarin wordt gewag gemaakt van een vliegende winkel, die met de hulp van drones bestellingen kan leveren bij klanten.

Lotus Bakeries groeit ondanks zwakker Brits pond

21/08/2017

Ondanks de zwakke positie van het Britse pond wist koekjesmaker Lotus Bakeries in de eerste helft van het jaar zijn omzet met een procent te laten stijgen. Met een recordgroei in 2016 had Lotus nochtans een zware vergelijkingsbasis.

Ook Carrefour gooit zich op laagsteprijsgarantie

21/08/2017

Supermarktketen Carrefour gaat met een nieuwe actie vol de strijd om de goedkoopste prijzen aan. Klanten die een product ergens anders goedkoper vinden dan in de folder, krijgen het verschil vijf keer terugbetaald.

In Frankijk ook wafeltjes uit winkelrekken vanwege fipronil-crisis

21/08/2017

In Frankrijk zijn een aantal wafeltjes uit de winkelrekken gehaald, omdat ze zijn gemaakt met eieren die mogelijk besmet zijn geraakt met fipronil. Op de lijst bevindt zich ook een lot frangipanewafels van Lotus.

Filet Pur: Een soufflé van windeieren

18/08/2017

De excuses raken op bij Delhaize, en het geduld is op bij Dick Boer, zo leerden we afgelopen week. Nee, het is daar niet bepaald koek en ei. Maar elders ook niet. Hier is het zonnige nieuwsoverzicht van RetailDetail Food! 

Back to top