Meer omzet maar minder winst voor Barry Callebaut | RetailDetail

Meer omzet maar minder winst voor Barry Callebaut

Meer omzet maar minder winst voor Barry Callebaut

De Zwitsers-Belgische chocoladereus Barry Callebaut, ’s werelds nummer één, sluit de eerste helft van zijn boekjaar af met een gemengd rapport: de nettowinst nam een duik met 18,5%, ondanks een omzetgroei met 5,6%.

Meer volume en hogere prijzen

Over de verkoop kan Barry Callebaut niet ontevreden zijn: de omzet klokte na zes maanden af op 3,4 miljard Zwitserse frank, ruim 3,1 miljard euro. Dat is een groei met 5,6% (in CHF) en met 11,7% (in lokale munt) die te danken is aan een combinatie van meer volume en hogere prijzen. Met een volumegroei van 4,5% deed Barry Callebaut alvast beter dan de markt, die een krimp van 2,6% liet optekenen. Voorts lag de cacaoprijs in het eerste semester zo’n 4% hoger als gevolg van minder overvloedige oogsten in Ivoorkust, Brazilië en Indonesië.

 

Barry Callebaut ging er in al zijn regio’s op vooruit in volume: in Europa verkocht de groep 6,5% meer chocolade (de markt daalde met 2,2%), in Amerika was er 13,4% groei (de markt kromp er met 3,7%) en in de regio Azië - Stille Oceaan ging het volume 12,6% omhoog (tegenover een -1,7% voor de markt).

 

Sterke Zwitserse frank

De sterke Zwitserse frank zet echter een domper op de feestvreugde. Uitgedrukt in lokale munt bleef de operationele winst zo goed als gelijk (-0,3%), maar na omrekening naar Zwitserse frank staat er een -8,4% in de tabellen. De groep boekte een operationele winst van 200,7 miljoen CHF, net geen 185 miljoen euro. Daar bleef netto 107,9 miljoen CHF van over, een daling met 12,5% in lokale munt en zelfs met 18,5% in Zwitserse frank.

 

Het management bevestigt zijn prognose op de middellange termijn (tot 2017-2018), zijnde een groei van 4 tot 6% in volume op jaarbasis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Back to top