Meer omzet maar minder winst voor Barry Callebaut

Meer omzet maar minder winst voor Barry Callebaut

De Zwitsers-Belgische chocoladereus Barry Callebaut, ’s werelds nummer één, sluit de eerste helft van zijn boekjaar af met een gemengd rapport: de nettowinst nam een duik met 18,5%, ondanks een omzetgroei met 5,6%.

Meer volume en hogere prijzen

Over de verkoop kan Barry Callebaut niet ontevreden zijn: de omzet klokte na zes maanden af op 3,4 miljard Zwitserse frank, ruim 3,1 miljard euro. Dat is een groei met 5,6% (in CHF) en met 11,7% (in lokale munt) die te danken is aan een combinatie van meer volume en hogere prijzen. Met een volumegroei van 4,5% deed Barry Callebaut alvast beter dan de markt, die een krimp van 2,6% liet optekenen. Voorts lag de cacaoprijs in het eerste semester zo’n 4% hoger als gevolg van minder overvloedige oogsten in Ivoorkust, Brazilië en Indonesië.

 

Barry Callebaut ging er in al zijn regio’s op vooruit in volume: in Europa verkocht de groep 6,5% meer chocolade (de markt daalde met 2,2%), in Amerika was er 13,4% groei (de markt kromp er met 3,7%) en in de regio Azië - Stille Oceaan ging het volume 12,6% omhoog (tegenover een -1,7% voor de markt).

 

Sterke Zwitserse frank

De sterke Zwitserse frank zet echter een domper op de feestvreugde. Uitgedrukt in lokale munt bleef de operationele winst zo goed als gelijk (-0,3%), maar na omrekening naar Zwitserse frank staat er een -8,4% in de tabellen. De groep boekte een operationele winst van 200,7 miljoen CHF, net geen 185 miljoen euro. Daar bleef netto 107,9 miljoen CHF van over, een daling met 12,5% in lokale munt en zelfs met 18,5% in Zwitserse frank.

 

Het management bevestigt zijn prognose op de middellange termijn (tot 2017-2018), zijnde een groei van 4 tot 6% in volume op jaarbasis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top