Meer omzet maar minder winst voor Barry Callebaut

Meer omzet maar minder winst voor Barry Callebaut

De Zwitsers-Belgische chocoladereus Barry Callebaut, ’s werelds nummer één, sluit de eerste helft van zijn boekjaar af met een gemengd rapport: de nettowinst nam een duik met 18,5%, ondanks een omzetgroei met 5,6%.

Meer volume en hogere prijzen

Over de verkoop kan Barry Callebaut niet ontevreden zijn: de omzet klokte na zes maanden af op 3,4 miljard Zwitserse frank, ruim 3,1 miljard euro. Dat is een groei met 5,6% (in CHF) en met 11,7% (in lokale munt) die te danken is aan een combinatie van meer volume en hogere prijzen. Met een volumegroei van 4,5% deed Barry Callebaut alvast beter dan de markt, die een krimp van 2,6% liet optekenen. Voorts lag de cacaoprijs in het eerste semester zo’n 4% hoger als gevolg van minder overvloedige oogsten in Ivoorkust, Brazilië en Indonesië.

 

Barry Callebaut ging er in al zijn regio’s op vooruit in volume: in Europa verkocht de groep 6,5% meer chocolade (de markt daalde met 2,2%), in Amerika was er 13,4% groei (de markt kromp er met 3,7%) en in de regio Azië - Stille Oceaan ging het volume 12,6% omhoog (tegenover een -1,7% voor de markt).

 

Sterke Zwitserse frank

De sterke Zwitserse frank zet echter een domper op de feestvreugde. Uitgedrukt in lokale munt bleef de operationele winst zo goed als gelijk (-0,3%), maar na omrekening naar Zwitserse frank staat er een -8,4% in de tabellen. De groep boekte een operationele winst van 200,7 miljoen CHF, net geen 185 miljoen euro. Daar bleef netto 107,9 miljoen CHF van over, een daling met 12,5% in lokale munt en zelfs met 18,5% in Zwitserse frank.

 

Het management bevestigt zijn prognose op de middellange termijn (tot 2017-2018), zijnde een groei van 4 tot 6% in volume op jaarbasis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top