Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo
Shutterstock

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

 

Miljardenafschrijving door Amerikaanse belastingwet

PepsiCo, de groep boven frisdranken als Pepsi en 7Up en snacks als Cheetos en Doritos, realiseerde in het vierde kwartaal een omzet van 19,5 miljard dollar (ruim 15 miljard euro), nagenoeg even veel als een jaar eerder. De nettowinst van 1,4 miljard dollar  vorig jaar, smolt echter weg tot een verlies van 710 miljoen dollar (570 miljoen euro). Operationeel steeg de winst wel van 2,4 naar 2,6 miljard dollar (iets meer dan 2 miljard euro), maar boven op een herstructureringslast van 226 miljoen dollar deed PepsiCo in het kader van de nieuwe Amerikaanse belastingwet ook een afschrijving ter waarde van 2,5 miljard dollar, wat de enorme duik verklaart.

 

Wel voegde CEO Indra Nooyi daar meteen aan toe dat de lagere vennootschapsbelasting in de Verenigde Staten de komende jaren gunstige effecten zal hebben op de winst van PepsiCo.

 

Meer inzetten op e-commerce

Over heel 2017 zag PepsiCo zijn omzet met één procent toenemen tot 63,52 miljard dollar of net geen 51 miljard euro. De winst zakte 23% tot 4,9 miljard dollar of zo’n 3,9 miljard euro.

 

Voor het lopende boekjaar mikt de Amerikaanse frisdrank- en snackgigant op een “gelijkaardige groei” als in 2017. PepsiCo rekent daarvoor onder meer op e-commerce: de groep verkoot nu al online via de marktplaatsen van Amazon en Walmart en via specifieke merkensites. E-commerce vertegenwoordigde in 2017 nog maar 2% van de totale omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.