Meer winst voor Ahold Delhaize | RetailDetail

Meer winst voor Ahold Delhaize

Meer winst voor Ahold Delhaize
Dick Boer

In het derde kwartaal van 2017 kon Ahold Delhaize meer winst maken dankzij hoger dan verwachte synergievoordelen. Delhaize België toont beterschap, maar blijft achterophinken: nauwere samenwerking met Albert Heijn moet de prestaties opkrikken. 

Kostenbesparingen

De omzet van Ahold Delhaize daalde licht tot 15,1 miljard euro, volledig in lijn met de verwachtingen. De operationele winst steeg tot 595 miljoen euro en de nettowinst bedroeg 362 miljoen euro, het resultaat van kostenbesparingen en synergie na de fusie. Die synergie-effecten zouden dit jaar 250 miljoen euro opbrengen, in plaats van 220 miljoen die eerder was gecommuniceerd.

 

In België bleef de omzet stabiel op 1,213 miljard euro. De operationele winst steeg wel tot 37 miljoen euro of 3,1%, wat echter nog altijd lager is dan de groepsmarge (3,9%). Vanaf nu zullen Delhaize, Albert Heijn en Bol.com wel nauwer kunnen samenwerken, aangezien alle winkels die de groep moest verkopen van de mededingingsautoriteit nu een nieuwe eigenaar hebben gevonden. In Nederland steeg de omzet tot 3,277 miljard euro. 

 

Investeringsprogramma

Topman Dick Boer toont zich erg tevreden over de kwartaalresultaten. De groep won marktaandeel in de VS, met een mooie volumegroei bij Food Lion. De onlineverkopen groeiden met meer dan 20%, waardoor de groep dit jaar meer dan drie miljard euro onlineomzet zal realiseren. Dat moet zelfs stijgen tot vijf miljard tegen 2020. Boer houdt naar eigen zeggen Amazon scherp in de gaten, dat interesse toont in de Europese supermarktsector en zopas ook het Prime abonnement openstelde voor de Benelux

 

Hij belooft voor volgend jaar een sterker investeringsprogramma, zowel in winkels als online. Voorts gaat de groep in 2018 opnieuw eigen aandelen inkopen, ter waarde van twee miljard euro. Dit jaar werden al voor een miljard euro eigen aandelen ingekocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.