Melkprijs op laagste peil sinds 2009 | RetailDetail

Melkprijs op laagste peil sinds 2009

Melkprijs op laagste peil sinds 2009
Shutterstock

De melkprijs is in ons land gisteren gezakt tot 21 cent per liter. Een dag eerder was de prijs in Duitsland voor het eerst ooit onder de 20 cent per liter gezakt. Aanleiding voor de kelderende prijs is het onevenwicht tussen vraag en aanbod.

 

Groeiend aanbod, haperende vraag

Milcobel, de grootste coöperatie van het land, maakte gisteren de melkprijs voor april bekend: 21 cent per liter. Alweer een cent minder dan vorige maand. "Het gaat om het laagste niveau sinds 2009", zegt Roel Vaes, adviseur melkveehouderij bij de Boerenbond, aan persbureau Belga.

 

De melkprijs gaat al sinds eind 2014 in dalende lijn. Naar de verklaring is het niet ver zoeken: het aanbod stijgt (onder meer door het verdwijnen van de quota) terwijl de vraag hapert. Alleen al vorig jaar is op de belangrijkste wereldmarkten (Europa, de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland, Australië) zes miljard liter extra gemolken. Maar de vraag volgt die trend niet, onder meer als gevolg van het Russische embargo en van de tragere groei van de Chinese economie.

 

“Kans op faillissementen reëel”

“Die lage prijs zorgt voor heel wat spanning op vele melkveebedrijven”, luidt het bij de Boerenbond. Een melkveehouder moet gemiddeld 32 cent per liter krijgen om enkel uit de kosten te raken, dus zonder een cent te verdienen.

 

"Zelfs bedrijven die het goed doen, krijgen het zo heel moeilijk", aldus Vaes. Verscheidene melkveebedrijven zijn intussen gestopt. "De kans op faillissementen is reëel."

 

België telt nog altijd zo'n 8.000 melkveehouders, van wie de helft in Vlaanderen en de helft in Wallonië. Vlaanderen is wel goed voor zowat twee derde van het productievolume.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.