Merkenproducenten vinden dat Ahold Delhaize te veel korting eist

Merkenproducenten dienen klacht in tegen Ahold Delhaize

Merkenproducenten dienen klacht in tegen Ahold Delhaize

Een slechte dag voor Ahold Delhaize: merkenproducenten in België én Nederland leggen klacht neer tegen het fusiebedrijf wegens de geëiste kortingen en bovendien leggen Nederlandse franchisers een bom onder de organisatie.

"Ahold Delhaize eist te veel korting"

De koepelfederatie van de Belgische merkenproducenten BABM is immers niet te spreken over de kortingen die Ahold Delhaize eist sinds de fusie van de twee supermarktbedrijven. Dat vraagt aan zijn honderd grootste leveranciers om hun prijzen te verlagen, aangezien het bedrijf nu groter is en het dus een belangrijkere rol speelt op de markt. Ahold Delhaize eist bovendien ook kortingen voor de periode van voor de fusie. Voor alle duidelijkheid: de klacht is ingediend bij de Supply Chain Initiative, een overlegorgaan met daarin onder andere de Boerenbond, de supermarktketens en de producenten.

 

Ook in Nederland dient de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, de Nederlandse tegenhanger van BABM, een klacht in bij de Stuurgroep Eerlijke Handelspraktijken. Ook zij zijn niet tevreden met de vraag van Ahold Delhaize.

 

Albert Heijn vreest einde franchising

Bovendien liet Albert Heijn vandaag op een rechtszaak tussen het hoofdbedrijf en de franchisenemers weten dat de toekomst van de franchising binnen de keten in gevaar komt, als de franchisenemers gelijk krijgen. Zij eisen immers een grote schadevergoeding, omdat volgens hen Albert Heijn jaren bepaalde trucs heeft gebruikt om ervoor te zorgen dat de ondernemers te veel zouden betalen voor het afnemen van hun producten. Dat geld willen ze nu terug zien, waarbij het kan gaan over 2 miljoen euro per winkel.

 

Albert Heijn heeft momenteel ongeveer 850 winkels in Nederland, waarvan ongeveer 220 worden uitgebaat door een zelfstandige ondernemer. Bijna alle franchisenemers van Albert Heijn hebben zich aangesloten bij de zaak. Alles samen gaat het dus over een claim van meer dan 400 miljoen euro.

 

“De franchisenemers zijn met deze zaak uit op een gigantische bijdrage van Albert Heijn bovenop hun bestaande resultaat. Een bijdrage die er wat Albert Heijn zelf betreft toe zou leiden dat het voor AH niet langer rendabel is om via franchise winkels te exploiteren. Daarmee zou het bestaansrecht van franchise binnen Albert Heijn worden aangetast”, zo stellen de advocaten van Albert Heijn in hun pleitnota.

 

Albert Heijn voegt er aan toe dat een herverdeling van de inkomsten mogelijk is, maar enkel via een nieuwe franchiseovereenkomst. Daar wordt echter al jaren over onderhandeld en Albert Heijn waarschuwt daarbij voor een veel hogere franchisefee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.