Merkenproducenten vinden dat Ahold Delhaize te veel korting eist

Merkenproducenten dienen klacht in tegen Ahold Delhaize

Merkenproducenten dienen klacht in tegen Ahold Delhaize

Een slechte dag voor Ahold Delhaize: merkenproducenten in België én Nederland leggen klacht neer tegen het fusiebedrijf wegens de geëiste kortingen en bovendien leggen Nederlandse franchisers een bom onder de organisatie.

"Ahold Delhaize eist te veel korting"

De koepelfederatie van de Belgische merkenproducenten BABM is immers niet te spreken over de kortingen die Ahold Delhaize eist sinds de fusie van de twee supermarktbedrijven. Dat vraagt aan zijn honderd grootste leveranciers om hun prijzen te verlagen, aangezien het bedrijf nu groter is en het dus een belangrijkere rol speelt op de markt. Ahold Delhaize eist bovendien ook kortingen voor de periode van voor de fusie. Voor alle duidelijkheid: de klacht is ingediend bij de Supply Chain Initiative, een overlegorgaan met daarin onder andere de Boerenbond, de supermarktketens en de producenten.

 

Ook in Nederland dient de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, de Nederlandse tegenhanger van BABM, een klacht in bij de Stuurgroep Eerlijke Handelspraktijken. Ook zij zijn niet tevreden met de vraag van Ahold Delhaize.

 

Albert Heijn vreest einde franchising

Bovendien liet Albert Heijn vandaag op een rechtszaak tussen het hoofdbedrijf en de franchisenemers weten dat de toekomst van de franchising binnen de keten in gevaar komt, als de franchisenemers gelijk krijgen. Zij eisen immers een grote schadevergoeding, omdat volgens hen Albert Heijn jaren bepaalde trucs heeft gebruikt om ervoor te zorgen dat de ondernemers te veel zouden betalen voor het afnemen van hun producten. Dat geld willen ze nu terug zien, waarbij het kan gaan over 2 miljoen euro per winkel.

 

Albert Heijn heeft momenteel ongeveer 850 winkels in Nederland, waarvan ongeveer 220 worden uitgebaat door een zelfstandige ondernemer. Bijna alle franchisenemers van Albert Heijn hebben zich aangesloten bij de zaak. Alles samen gaat het dus over een claim van meer dan 400 miljoen euro.

 

“De franchisenemers zijn met deze zaak uit op een gigantische bijdrage van Albert Heijn bovenop hun bestaande resultaat. Een bijdrage die er wat Albert Heijn zelf betreft toe zou leiden dat het voor AH niet langer rendabel is om via franchise winkels te exploiteren. Daarmee zou het bestaansrecht van franchise binnen Albert Heijn worden aangetast”, zo stellen de advocaten van Albert Heijn in hun pleitnota.

 

Albert Heijn voegt er aan toe dat een herverdeling van de inkomsten mogelijk is, maar enkel via een nieuwe franchiseovereenkomst. Daar wordt echter al jaren over onderhandeld en Albert Heijn waarschuwt daarbij voor een veel hogere franchisefee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".