Met Bottom Dollar Food tast Delhaize 'Colruyt-strategieën' af

Met Bottom Dollar Food tast Delhaize 'Colruyt-strategieën' af

Om te blijven groeien in de Verenigde Staten neemt Delhaize, toch dé keten met een hogekwaliteitsimago, een hele andere strategie aan. Zakenblad Trends zag dat de leeuwenketen met Bottom Dollar Food zowaar de "Colruyt-aanpak" hanteert.

Delhaize goes Colruyt

Begin maart, bij de voorstelling van de jaarresultaten 2011, klonk topman Pierre-Olivier Beckers al positief over het nieuwe discountconcept Bottom Dollar Food, dat vorig jaar in Philadelphia werd getest en meer en meer als het nieuwe speerpunt van de Belgische distributeur in de Verenigde Staten wordt gezien. In december klonk het al dat Delhaize de komende jaren honderden van dergelijke winkels wil openen.

 

"Bottom Dollar Food is een soft discounter, met goedkopere huismerken en merkproducten tegen lage prijzen. De keten baat enkel supermarkten uit - geen hypermarkten dus - en mikt met traditionele kruidenierswaren op de prijsbewuste shopper. Daarom zijn de winkels vaak ingeplant in zogenaamde mindere buurten", zo stelt Trends vast. "De winkel is ruim, maar niet overdonderend groot. Opvallend zijn de brede gangpaden en het vele licht. Bij andere discounters geeft het interieur vaak een benepen gevoel."

 

Wanneer de journalist met een collega van The Philadelphia Inquirer de winkel binnenloopt, is die laatste wat verrast door de prijzen. "Die zijn scherper dan ik had verwacht, ook voor de verse producten. Het assortiment is niet super uitgebreid, maar is voldoende voor de gewone boodschappen." In de winkels hangen er borden die verwijzen naar een laagsteprijsgarantie. "We zijn niet de allergoedkoopste, maar als er in de buurt promoties zijn, proberen we die wel te evenaren", verduidelijkt zaakvoerder Tim Black.

 

Nog zeker een jaar op de tanden bijten

Of Bottom Dollar Food een succes wordt? "Met Bottom Dollar Food heeft Delhaize een formule waarmee de groep zich in het goedkopere segment kan profileren. Het nieuwe concept kan de brute kracht van Walmart omzeilen, maar het is nog te vroeg om te zeggen of het ook zal lukken", laat professor Richard George, hoofd van de vakgroep Food Marketing aan Saint Joseph’s University in Philadelphia, optekenen.

 

Trends zelf houdt het bij: "Bottom Dollar Food heeft nog een lange weg te gaan en de opstart weegt op de operationele winst van Delhaize in de VS." Om te besluiten: "Dit soort supermarkt is de nieuwe hoop van Delhaize in de Verenigde Staten, al wordt het nog zeker een jaar op de tanden bijten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top