Met Bottom Dollar Food tast Delhaize 'Colruyt-strategieën' af | RetailDetail

Met Bottom Dollar Food tast Delhaize 'Colruyt-strategieën' af

Met Bottom Dollar Food tast Delhaize 'Colruyt-strategieën' af

Om te blijven groeien in de Verenigde Staten neemt Delhaize, toch dé keten met een hogekwaliteitsimago, een hele andere strategie aan. Zakenblad Trends zag dat de leeuwenketen met Bottom Dollar Food zowaar de "Colruyt-aanpak" hanteert.

Delhaize goes Colruyt

Begin maart, bij de voorstelling van de jaarresultaten 2011, klonk topman Pierre-Olivier Beckers al positief over het nieuwe discountconcept Bottom Dollar Food, dat vorig jaar in Philadelphia werd getest en meer en meer als het nieuwe speerpunt van de Belgische distributeur in de Verenigde Staten wordt gezien. In december klonk het al dat Delhaize de komende jaren honderden van dergelijke winkels wil openen.

 

"Bottom Dollar Food is een soft discounter, met goedkopere huismerken en merkproducten tegen lage prijzen. De keten baat enkel supermarkten uit - geen hypermarkten dus - en mikt met traditionele kruidenierswaren op de prijsbewuste shopper. Daarom zijn de winkels vaak ingeplant in zogenaamde mindere buurten", zo stelt Trends vast. "De winkel is ruim, maar niet overdonderend groot. Opvallend zijn de brede gangpaden en het vele licht. Bij andere discounters geeft het interieur vaak een benepen gevoel."

 

Wanneer de journalist met een collega van The Philadelphia Inquirer de winkel binnenloopt, is die laatste wat verrast door de prijzen. "Die zijn scherper dan ik had verwacht, ook voor de verse producten. Het assortiment is niet super uitgebreid, maar is voldoende voor de gewone boodschappen." In de winkels hangen er borden die verwijzen naar een laagsteprijsgarantie. "We zijn niet de allergoedkoopste, maar als er in de buurt promoties zijn, proberen we die wel te evenaren", verduidelijkt zaakvoerder Tim Black.

 

Nog zeker een jaar op de tanden bijten

Of Bottom Dollar Food een succes wordt? "Met Bottom Dollar Food heeft Delhaize een formule waarmee de groep zich in het goedkopere segment kan profileren. Het nieuwe concept kan de brute kracht van Walmart omzeilen, maar het is nog te vroeg om te zeggen of het ook zal lukken", laat professor Richard George, hoofd van de vakgroep Food Marketing aan Saint Joseph’s University in Philadelphia, optekenen.

 

Trends zelf houdt het bij: "Bottom Dollar Food heeft nog een lange weg te gaan en de opstart weegt op de operationele winst van Delhaize in de VS." Om te besluiten: "Dit soort supermarkt is de nieuwe hoop van Delhaize in de Verenigde Staten, al wordt het nog zeker een jaar op de tanden bijten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.