Met Bottom Dollar Food tast Delhaize 'Colruyt-strategieën' af

Met Bottom Dollar Food tast Delhaize 'Colruyt-strategieën' af

Om te blijven groeien in de Verenigde Staten neemt Delhaize, toch dé keten met een hogekwaliteitsimago, een hele andere strategie aan. Zakenblad Trends zag dat de leeuwenketen met Bottom Dollar Food zowaar de "Colruyt-aanpak" hanteert.

Delhaize goes Colruyt

Begin maart, bij de voorstelling van de jaarresultaten 2011, klonk topman Pierre-Olivier Beckers al positief over het nieuwe discountconcept Bottom Dollar Food, dat vorig jaar in Philadelphia werd getest en meer en meer als het nieuwe speerpunt van de Belgische distributeur in de Verenigde Staten wordt gezien. In december klonk het al dat Delhaize de komende jaren honderden van dergelijke winkels wil openen.

 

"Bottom Dollar Food is een soft discounter, met goedkopere huismerken en merkproducten tegen lage prijzen. De keten baat enkel supermarkten uit - geen hypermarkten dus - en mikt met traditionele kruidenierswaren op de prijsbewuste shopper. Daarom zijn de winkels vaak ingeplant in zogenaamde mindere buurten", zo stelt Trends vast. "De winkel is ruim, maar niet overdonderend groot. Opvallend zijn de brede gangpaden en het vele licht. Bij andere discounters geeft het interieur vaak een benepen gevoel."

 

Wanneer de journalist met een collega van The Philadelphia Inquirer de winkel binnenloopt, is die laatste wat verrast door de prijzen. "Die zijn scherper dan ik had verwacht, ook voor de verse producten. Het assortiment is niet super uitgebreid, maar is voldoende voor de gewone boodschappen." In de winkels hangen er borden die verwijzen naar een laagsteprijsgarantie. "We zijn niet de allergoedkoopste, maar als er in de buurt promoties zijn, proberen we die wel te evenaren", verduidelijkt zaakvoerder Tim Black.

 

Nog zeker een jaar op de tanden bijten

Of Bottom Dollar Food een succes wordt? "Met Bottom Dollar Food heeft Delhaize een formule waarmee de groep zich in het goedkopere segment kan profileren. Het nieuwe concept kan de brute kracht van Walmart omzeilen, maar het is nog te vroeg om te zeggen of het ook zal lukken", laat professor Richard George, hoofd van de vakgroep Food Marketing aan Saint Joseph’s University in Philadelphia, optekenen.

 

Trends zelf houdt het bij: "Bottom Dollar Food heeft nog een lange weg te gaan en de opstart weegt op de operationele winst van Delhaize in de VS." Om te besluiten: "Dit soort supermarkt is de nieuwe hoop van Delhaize in de Verenigde Staten, al wordt het nog zeker een jaar op de tanden bijten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top