Met Bottom Dollar Food tast Delhaize 'Colruyt-strategieën' af

Met Bottom Dollar Food tast Delhaize 'Colruyt-strategieën' af

Om te blijven groeien in de Verenigde Staten neemt Delhaize, toch dé keten met een hogekwaliteitsimago, een hele andere strategie aan. Zakenblad Trends zag dat de leeuwenketen met Bottom Dollar Food zowaar de "Colruyt-aanpak" hanteert.

Delhaize goes Colruyt

Begin maart, bij de voorstelling van de jaarresultaten 2011, klonk topman Pierre-Olivier Beckers al positief over het nieuwe discountconcept Bottom Dollar Food, dat vorig jaar in Philadelphia werd getest en meer en meer als het nieuwe speerpunt van de Belgische distributeur in de Verenigde Staten wordt gezien. In december klonk het al dat Delhaize de komende jaren honderden van dergelijke winkels wil openen.

 

"Bottom Dollar Food is een soft discounter, met goedkopere huismerken en merkproducten tegen lage prijzen. De keten baat enkel supermarkten uit - geen hypermarkten dus - en mikt met traditionele kruidenierswaren op de prijsbewuste shopper. Daarom zijn de winkels vaak ingeplant in zogenaamde mindere buurten", zo stelt Trends vast. "De winkel is ruim, maar niet overdonderend groot. Opvallend zijn de brede gangpaden en het vele licht. Bij andere discounters geeft het interieur vaak een benepen gevoel."

 

Wanneer de journalist met een collega van The Philadelphia Inquirer de winkel binnenloopt, is die laatste wat verrast door de prijzen. "Die zijn scherper dan ik had verwacht, ook voor de verse producten. Het assortiment is niet super uitgebreid, maar is voldoende voor de gewone boodschappen." In de winkels hangen er borden die verwijzen naar een laagsteprijsgarantie. "We zijn niet de allergoedkoopste, maar als er in de buurt promoties zijn, proberen we die wel te evenaren", verduidelijkt zaakvoerder Tim Black.

 

Nog zeker een jaar op de tanden bijten

Of Bottom Dollar Food een succes wordt? "Met Bottom Dollar Food heeft Delhaize een formule waarmee de groep zich in het goedkopere segment kan profileren. Het nieuwe concept kan de brute kracht van Walmart omzeilen, maar het is nog te vroeg om te zeggen of het ook zal lukken", laat professor Richard George, hoofd van de vakgroep Food Marketing aan Saint Joseph’s University in Philadelphia, optekenen.

 

Trends zelf houdt het bij: "Bottom Dollar Food heeft nog een lange weg te gaan en de opstart weegt op de operationele winst van Delhaize in de VS." Om te besluiten: "Dit soort supermarkt is de nieuwe hoop van Delhaize in de Verenigde Staten, al wordt het nog zeker een jaar op de tanden bijten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top