Met deze app pakt Spar Colruyt Group de files aan de kassa aan | RetailDetail

Met deze app pakt Spar Colruyt Group de files aan de kassa aan

Met deze app pakt Spar Colruyt Group de files aan de kassa aan
Foto RetailDetail

Shoppers die winkelen met de smartphone, krijgen niet enkel een sneller afrekenproces maar ook een verbeterde ervaring. Daarbij horen gepersonaliseerde aanbiedingen en de mogelijkheid om feedback te geven: net als bij onlineshoppen dus.

 

Beste klanten worden beloond

Terwijl Retail Partners Colruyt Group nog niet in concrete termen wenst te communiceren over de nakende lancering van kassaloos afrekenen bij Spar, was de smartphoneapp van FutureProof Retail zopas in al zijn glorie te bewonderen op EuroCis, de retailtechnologievakbeurs in Düsseldorf. De toepassing belooft gebruikers een ervaring die de voordelen van onlineshoppen naar de fysieke winkel brengt. Het platform is al in gebruik bij enkele foodretailers (zoals California Fresh Market, Fairway Market in New York, Scan & Go HK in Hong Kong) en voorziet later ook uitrol naar sectoren als doe-het-zelf en mode. RetailDetail kreeg een kleine demonstratie.

 

Hoe het werkt? Gebruikers installeren de app, maken een account aan en kunnen dan producten in de winkel scannen om ze toe te voegen aan hun virtuele winkelmandje. Ook items zonder barcode kunnen worden toegevoegd, uit een lijst. Er is bovendien een koppeling voorzien met weegschalen voor gewichtsitems. De weegschaal toont dan een QR-code die je kan scannen.

 

Eens de winkeltrip is voltooid, kunnen gebruikers betalen met de smartphone. Aan de uitgang scannen ze vervolgens een QR-code. Een lichtbaken bij de check-out geeft aan of ze meteen buitenkunnen (groen), of eerst een controle moeten ondergaan. Het algoritme houdt rekening met de aankoopgeschiedenis van de klant: naarmate men meer ‘goede’ controles achter de rug heeft, krijgt men er minder. Op die manier worden de beste klanten beloond.

 

Klantrelatie versterken

“Shoppers krijgen een echte VIP-ervaring!” zegt Di Di Chan, president van FutureProof Retail, die niet twijfelt aan het potentieel van haar product. “De app stelt retailers in staat om de relatie met hun klanten te versterken. De drempel is laag: mensen zitten toch al constant op hun smartphone, en als ze beseffen dat ze nooit meer in de rij moeten staan, dan zijn ze snel overtuigd.” Het bedrijf ontwikkelde voor Spar een aangepaste uitvoering van de toepassing.

 

Het platform laat immers toe om gebruik te maken van diverse mogelijkheden, zoals datamanagement, kortingacties, gepersonaliseerde marketing, klantenfeedback, en een app waarmee klanten bestellingen kunnen plaatsen aan de traiteurtoonbank, om ze dan later op te halen. Van die laatste toepassing zal Spar overigens nog geen gebruik maken. Bij Retail Partners Colruyt Group vernemen we dat de lancering, die aanvankelijk voor 5 maart was gepland, met enkele weken is uitgesteld. Op de centrale benadrukt men nog dat deze oplossing niet bedoeld is om de vaste kassa’s te vervangen: “Het is gewoon een bijkomende optie die we onze klanten willen aanbieden, naast de gewone check-outs, die blijven bestaan.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.