Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap | RetailDetail

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap
Foto Tiense Suikerraffinaderij

De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

 

Groot marktpotentieel

“We willen blijven innoveren in suiker. De diversiteit in de samenleving leidt tot veranderende behoeften bij de consumenten,” aldus merkmanager Dominique Demets op de persvoorstelling. Suiker neemt een bijzondere plaats in de islamitische culturele traditie, bijvoorbeeld tijdens het theemoment en bij belangrijkere gelegenheden zoals een huwelijk of geboortefeest. Shukr – ‘dankbaarheid’ in het Arabisch – wil die traditionele momenten nog intenser maken.

 

Shukr moet uitgroeien tot een paraplumerk voor de Noord-Afrikaanse bevolking. Het eerste product onder het merk is ‘Lingo’: een groot suikertablet dat voor het traditionele recept van muntthee gedeeld kan worden in maximaal 4 stukken. Tiense Suiker wil het nieuwe merk in eerste instantie lanceren in het kanaal van de etnische winkels, via gespecialiseerde distributeurs. Daarna zal het bedrijf bekijken of ook traditionele supermarkten interesse tonen voor Shukr.

 

Etnomarketeer Rachid Lamrabat van Tiqah, die Tiense Suiker adviseerde bij de ontwikkeling van het concept, ziet een groot marktpotentieel. “De etnische bevolking groeit sterk en heeft een enorme nood aan aangepaste convenienceproducten, want die bestaan vandaag gewoonweg niet. Geen enkel suikermerk in Europa heeft een vergelijkbaar product.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.