Metro kent kleine groei in 2016/2017 | RetailDetail

Metro kent kleine groei in 2016/2017

Metro kent kleine groei in 2016/2017
Shutterstock

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

“Vooruitgang geboekt”

De omzet van Metro steeg in het voorbije boekjaar met 1,6% naar 37,1 miljard euro. Op vergelijkbare basis bleef daar nog 0,5% van over: de overige groei was te danken aan positieve wisselkoerseffecten. Een jaar eerder was er nog een omzetdaling van 2,5%. 

 

In het vierde kwartaal, het eerste volledige onafhankelijke kwartaal na de splitsing van de Metro Group, steeg de omzet met 0,7%. “We hebben vooruitgang geboekt in het vierde kwartaal, vooral bij leveringsdiensten van Metro Wholesale en de online tak van Real. We kunnen terugkijken op een positief financieel jaar, waarin we ook de transitie succesvol hebben afgerond en de focus van ons bedrijf hebben verscherpt door de Metro Group op te splitsen”, zegt CEO Olaf Koch.

 

Bij Metro Wholesale steeg de omzet met 3% naar 29,9 miljard euro, terwijl ook de vergelijkbare omzet met 0,9% de hoogte in ging. De leveringsdiensten van Metro Wholesale stegen dan weer met 25% naar 4,6 miljard euro. Metro Wholesale bestaat momenteel uit 759 vestigingen in 25 landen.

 

Bij Real was er opnieuw sprake van een omzetdaling van 3,1% naar 7,2 miljard euro en de vergelijkbare omzet kreeg een tik van 1%. In het vierde kwartaal steeg de vergelijkbare omzet dan weer met 0,6%, maar negatieve wisselkoerseffecten zorgden voor een omzetdaling van 1%. Online presteert Real volgens Metro wel goed.

 

De definitieve cijfers voor Metro worden op 13 december vrijgegeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.