Metro wil af van hypermarkten Real

Retailgroep Metro heeft beslist om zijn Duitse hypermarktketen Real in de etalage te zetten en zich verder exclusief te focussen op zijn groothandelsactiviteiten. Onder de overnamekandidaten zou zich mogelijk ook Amazon bevinden.

 

Enorm potentieel

Na het eerdere afstoten van warenhuisketen Kaufhof en elektronicadivisie Media Saturn (nu Ceconomy) gaat Metro dus verder met het stroomlijnen van zijn organisatie. Het bedrijf wil de focus volledig op groothandel leggen, waar nog een enorm potentieel ligt. “Na zijn herstructurering de voorbije jaren heeft Real de fundamenten gelegd voor een onafhankelijke toekomst in de Duitse foodretail”, zegt het persbericht. De hypermarktketen heeft haar organisatie gecentraliseerd, investeerde in e-commerce en ontwikkelde een vernieuwend markthalconcept.

 

Real baat 282 hypermarkten uit en stelt ongeveer 34.000 mensen te werk. De keten is goed voor een omzet van 7,2 miljard euro en boekte in het afgelopen boekjaar een operationele winst van 154 miljoen euro, maar het afgelopen kwartaal was zwak en de vooruitzichten zijn niet gunstig voor de keten, onder andere omdat een nieuw loonakkoord de werkingskosten zal verhogen. Bovendien kampen hypermarkten in heel West-Europa met tegenvallende resultaten, en dat is niet anders in de erg competitieve Duitse markt, waar Aldi en Lidl samen een marktaandeel hebben van zo’n 40%.  

 

Analisten vragen zich af of Metro wel een koper kan vinden, maar volgens CEO Olaf Koch mag dat geen probleem vormen, aangezien Metro in het verleden al gecontacteerd werd door verschillende partijen. Volgens sommige waarnemers zou Amazon mogelijk geïnteresseerd kunnen zijn om na de acquisitie van Whole Foods verder voet aan de grond te krijgen in Europa.