Minder vaak naar supermarkt, maar vollere winkelkar | RetailDetail

Minder vaak naar supermarkt, maar vollere winkelkar

Minder vaak naar supermarkt, maar vollere winkelkar
Shutterstock

Belgische gezinnen willen efficiënter shoppen: ze gaan daarom minder vaak naar de winkel voor hun voedingsaankopen, maar ze kopen wel meer per winkeltrip.

Drie keer per week

Het aantal keren dat een gemiddeld Belgisch gezin een voedingswinkel bezoekt, daalt. Volgens cijfers van het consumentenpanel van GfK is die trend al jaren bezig, en zet die zich nog steeds door. In 2012 ging een gezin nog 176 keer per jaar naar de voedingswinkel, in 2017 is dat cijfer met 12% gedaald tot 154 bezoeken. Dat komt toch nog altijd neer op zo’n drie keer per week.

 

De daling van het aantal winkelbezoeken geldt voor alle winkeltypes, vertelt Karina De Cock van GfK aan Kanaal Z. De daling is voor een deel te verklaren door het feit dat er minder zelfstandige speciaalzaken zijn, zoals bakkers en slagers. Consumenten vervangen die verschillende aankopen door één trip naar de supermarkt.

 

Toch gaan consumenten ook steeds minder vaak naar de supermarkt, omdat ze efficiënter willen winkelen. Dat leidt tot een meer gevulde kar aan de kassa: een grote kar (meer dan tien producten) vertegenwoordigde in 2013 een goeie 17% van het aantal aankopen, nu is dat al 19%. De daling van het aantal winkelbezoeken is overigens niet even sterk bij alle consumenten: gepensioneerden bijvoorbeeld gaan traditioneel vaker naar de winkel en singles shoppen impulsiever.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.