Minder vaak naar supermarkt, maar vollere winkelkar | RetailDetail

Minder vaak naar supermarkt, maar vollere winkelkar

Minder vaak naar supermarkt, maar vollere winkelkar
Shutterstock

Belgische gezinnen willen efficiënter shoppen: ze gaan daarom minder vaak naar de winkel voor hun voedingsaankopen, maar ze kopen wel meer per winkeltrip.

Drie keer per week

Het aantal keren dat een gemiddeld Belgisch gezin een voedingswinkel bezoekt, daalt. Volgens cijfers van het consumentenpanel van GfK is die trend al jaren bezig, en zet die zich nog steeds door. In 2012 ging een gezin nog 176 keer per jaar naar de voedingswinkel, in 2017 is dat cijfer met 12% gedaald tot 154 bezoeken. Dat komt toch nog altijd neer op zo’n drie keer per week.

 

De daling van het aantal winkelbezoeken geldt voor alle winkeltypes, vertelt Karina De Cock van GfK aan Kanaal Z. De daling is voor een deel te verklaren door het feit dat er minder zelfstandige speciaalzaken zijn, zoals bakkers en slagers. Consumenten vervangen die verschillende aankopen door één trip naar de supermarkt.

 

Toch gaan consumenten ook steeds minder vaak naar de supermarkt, omdat ze efficiënter willen winkelen. Dat leidt tot een meer gevulde kar aan de kassa: een grote kar (meer dan tien producten) vertegenwoordigde in 2013 een goeie 17% van het aantal aankopen, nu is dat al 19%. De daling van het aantal winkelbezoeken is overigens niet even sterk bij alle consumenten: gepensioneerden bijvoorbeeld gaan traditioneel vaker naar de winkel en singles shoppen impulsiever.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.