Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen | RetailDetail

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen
Shutterstock

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

 

App of kleurcode

“We onderzoeken of er een draagvlak voor bestaat in ons land en of de invoering van zo’n systeem haalbaar is”, klinkt het op het kabinet van de minister. Omwille van de Europese regelgeving kunnen bedrijven echter niet verplicht worden om zo'n systeem op hun verpakking te gebruiken. De minister wil naar Frans en Brits voorbeeld werken met kleurcodes, die de keuze eenvoudiger moeten maken voor de klant. Momenteel moet die nog de tabel met de hoeveelheid calorieën, vetten, koolhydraten, eiwitten en zout ontleden of vertrouwen op apps die dat in hun plaats doen. Met die apps kunnen consumenten een product scannen en krijgen ze meteen een idee of het al dan niet ongezond is.

 

Brancheorganisatie Fevia is voorstander van zo’n app, als die tenminste wordt ontwikkeld in samenspraak met de regering en wetenschappelijke onderzoekers. “Een app die idealiter ook bijhoudt wat je allemaal eet op een dag, die rekening houdt met je profiel – of je een jonge snaak of oudere dame bent bijvoorbeeld – en die een vollediger verhaal kan geven”, zegt woordvoerder Nicholas Courant aan het Nieuwsblad.

 

Voorstander van een systeem met kleurcodes is Fevia alvast niet. “Dat is weinig objectief”, zegt Courant. “Olijfolie kan bijvoorbeeld een rode kleur krijgen omdat het zoveel vetten bevat, terwijl het toch een gezonder alternatief is. Of een product als Belgische pralines: ook dat zou wellicht een rode stempel krijgen. Terwijl iedereen weet dat je pralines met mate moet eten. Het is dus genuanceerder dan een groene of rode stempel.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.