Mobiele supermarkt zonder werknemers uitgetest in Shanghai | RetailDetail

Mobiele supermarkt zonder werknemers uitgetest in Shanghai

Mobiele supermarkt zonder werknemers uitgetest in Shanghai
Wheelys

In Shanghai, één van de grootste steden van China, is een proefproject gestart met een mobiele supermarkt die volledig autonoom werkt. Wheelys Moby Mart is 24 uur per dag geopend en moet makkelijk inzetbaar zijn.

Zelfrijdend

In de winkel zijn een aantal producten voor directe consumptie te vinden, zoals melk, kant-en-klaarmaaltijden en medicijnen. Klanten wandelen gewoon de winkel binnen, nemen wat ze willen en stappen gewoon opnieuw naar buiten. Om te betalen moeten ze de producten scannen met hun telefoon, waarna er een automatische betaling gebeurt via een bankrekening die gekoppeld is aan de app. Een aantal producten kunnen ook op voorhand besteld worden en afgehaald worden bij de supermarkt.

 

De mobiele supermarkt is bovendien ook milieuvriendelijk, want hij werkt op elektriciteit en is voorzien van eigen zonnepanelen. Bovendien is er een luchtreiniger aanwezig, waardoor de winken zou moeten zorgen voor minder luchtverontreiniging.

 

Wheelys Moby Mart is een idee van de Zweedse startup Wheelys, in samenwerking met de Chinese Hefei University of Technology. Zij willen in de toekomst ook een zelfrijdende versie van de supermarkt maken, die dan op eigen houtje tot bij de klant kan komen. Volgens de bedenkers kost één Wheelys Moby Mart 100.000 dollar (90.000 euro) en zullen er in 2018 nog meer modellen gemaakt worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.