Mobiele supermarkt zonder werknemers uitgetest in Shanghai | RetailDetail

Mobiele supermarkt zonder werknemers uitgetest in Shanghai

Mobiele supermarkt zonder werknemers uitgetest in Shanghai
Wheelys

In Shanghai, één van de grootste steden van China, is een proefproject gestart met een mobiele supermarkt die volledig autonoom werkt. Wheelys Moby Mart is 24 uur per dag geopend en moet makkelijk inzetbaar zijn.

Zelfrijdend

In de winkel zijn een aantal producten voor directe consumptie te vinden, zoals melk, kant-en-klaarmaaltijden en medicijnen. Klanten wandelen gewoon de winkel binnen, nemen wat ze willen en stappen gewoon opnieuw naar buiten. Om te betalen moeten ze de producten scannen met hun telefoon, waarna er een automatische betaling gebeurt via een bankrekening die gekoppeld is aan de app. Een aantal producten kunnen ook op voorhand besteld worden en afgehaald worden bij de supermarkt.

 

De mobiele supermarkt is bovendien ook milieuvriendelijk, want hij werkt op elektriciteit en is voorzien van eigen zonnepanelen. Bovendien is er een luchtreiniger aanwezig, waardoor de winken zou moeten zorgen voor minder luchtverontreiniging.

 

Wheelys Moby Mart is een idee van de Zweedse startup Wheelys, in samenwerking met de Chinese Hefei University of Technology. Zij willen in de toekomst ook een zelfrijdende versie van de supermarkt maken, die dan op eigen houtje tot bij de klant kan komen. Volgens de bedenkers kost één Wheelys Moby Mart 100.000 dollar (90.000 euro) en zullen er in 2018 nog meer modellen gemaakt worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.