Mobiele supermarkt zonder werknemers uitgetest in Shanghai

Mobiele supermarkt zonder werknemers uitgetest in Shanghai
Wheelys

In Shanghai, één van de grootste steden van China, is een proefproject gestart met een mobiele supermarkt die volledig autonoom werkt. Wheelys Moby Mart is 24 uur per dag geopend en moet makkelijk inzetbaar zijn.

Zelfrijdend

In de winkel zijn een aantal producten voor directe consumptie te vinden, zoals melk, kant-en-klaarmaaltijden en medicijnen. Klanten wandelen gewoon de winkel binnen, nemen wat ze willen en stappen gewoon opnieuw naar buiten. Om te betalen moeten ze de producten scannen met hun telefoon, waarna er een automatische betaling gebeurt via een bankrekening die gekoppeld is aan de app. Een aantal producten kunnen ook op voorhand besteld worden en afgehaald worden bij de supermarkt.

 

De mobiele supermarkt is bovendien ook milieuvriendelijk, want hij werkt op elektriciteit en is voorzien van eigen zonnepanelen. Bovendien is er een luchtreiniger aanwezig, waardoor de winken zou moeten zorgen voor minder luchtverontreiniging.

 

Wheelys Moby Mart is een idee van de Zweedse startup Wheelys, in samenwerking met de Chinese Hefei University of Technology. Zij willen in de toekomst ook een zelfrijdende versie van de supermarkt maken, die dan op eigen houtje tot bij de klant kan komen. Volgens de bedenkers kost één Wheelys Moby Mart 100.000 dollar (90.000 euro) en zullen er in 2018 nog meer modellen gemaakt worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top