Moederbedrijf Lidl doet zware investeringen | RetailDetail

Moederbedrijf Lidl doet zware investeringen

Moederbedrijf Lidl doet zware investeringen

De Schwarz Group heeft in 2015 maar liefst vijf miljard euro geïnvesteerd: een nieuw record voor het moederbedrijf van discounter Lidl en Kaufland. Het grootste deel van het geld werd gebruikt om nieuwe winkels te openen en om bestaande winkels een upgrade te geven.

Procentueel grootste investeerder

Met vijf miljard euro investeerde de Schwarz-groep meer dan Edeka, Rewe en de Metro Group samen. Ook andere Europese spelers als Carrefour, Ahold of Tesco investeerden een pak minder. Enkel het Amerikaanse Walmart investeerde meer (zelfs meer dan 10 miljard euro), maar percentueel wint toch Schwarz: die laatste investeerde 6,3% van zijn totale omzet, terwijl Walmart maar 2,4% van zijn omzet opnieuw investeerde. Daarmee staat de Schwarz Group wereldwijd op kop.

 

Bij de Schwarz Group blijven de investeringen de voorbije jaren ook steevast stijgen, terwijl andere supermarktbedrijven hun investeringen net hebben afgebouwd. Sinds het boekjaar 2012/2013 zijn de investeringen binnen de groep jaarlijks met een miljard euro gestegen en ook dit jaar moet er nog eens een miljard euro extra geïnvesteerd worden. Bovendien wil het bedrijf in 2018 de stap naar de Verenigde Staten maken, waardoor de investeringen de komende jaren nog niet zullen zakken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.