Moederbedrijf Lidl doet zware investeringen

Moederbedrijf Lidl doet zware investeringen

De Schwarz Group heeft in 2015 maar liefst vijf miljard euro geïnvesteerd: een nieuw record voor het moederbedrijf van discounter Lidl en Kaufland. Het grootste deel van het geld werd gebruikt om nieuwe winkels te openen en om bestaande winkels een upgrade te geven.

Procentueel grootste investeerder

Met vijf miljard euro investeerde de Schwarz-groep meer dan Edeka, Rewe en de Metro Group samen. Ook andere Europese spelers als Carrefour, Ahold of Tesco investeerden een pak minder. Enkel het Amerikaanse Walmart investeerde meer (zelfs meer dan 10 miljard euro), maar percentueel wint toch Schwarz: die laatste investeerde 6,3% van zijn totale omzet, terwijl Walmart maar 2,4% van zijn omzet opnieuw investeerde. Daarmee staat de Schwarz Group wereldwijd op kop.

 

Bij de Schwarz Group blijven de investeringen de voorbije jaren ook steevast stijgen, terwijl andere supermarktbedrijven hun investeringen net hebben afgebouwd. Sinds het boekjaar 2012/2013 zijn de investeringen binnen de groep jaarlijks met een miljard euro gestegen en ook dit jaar moet er nog eens een miljard euro extra geïnvesteerd worden. Bovendien wil het bedrijf in 2018 de stap naar de Verenigde Staten maken, waardoor de investeringen de komende jaren nog niet zullen zakken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Frites Atelier van Sergio Herman wordt internationale keten

24/01/2018

De luxueuze frituren Frites Atelier van topkok Sergio Herman blijken een succes: Gent en Brussel krijgen een eigen friettent voor ‘foodies’ en meer vestigingen zijn op komst. De chef-kok wil zelfs naar steden als Barcelona en Berlijn.

Sterk Albert Heijn, stabiel Delhaize in vierde kwartaal

24/01/2018

Ahold Delhaize heeft er een degelijk vierde kwartaal op zitten, vooral dankzij sterke prestaties van Albert Heijn en Bol.com. In België blijft Delhaize ter plaatse trappelen.

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Back to top