Moeten supermarkten hun eigen groenten telen? | RetailDetail

Moeten supermarkten hun eigen groenten telen?

Moeten supermarkten hun eigen groenten telen?
Foto: Gotham Greens

Delhaize doet het onder een serre op het dak, Metro doet het in de winkel, onder aangepaste ledverlichting: groenten en kruiden kweken om ze ter plaatse te verkopen. Is het meer dan een marketingstunt? 

 

Twee primeurs


De afgelopen weken kregen we in België twee opmerkelijke cases te zien van retailers die aan het tuinbouwen slaan. Eerst was er Metro Antwerpen-Noord, dat uitpakte met een installatie van de Duitse startup Infarm: op 25 vierkante meter worden in de winkel kruiden en bladgroenten geteeld onder uitgekiende ledverlichting. Het is de eerste volwaardige instore installatie voor Infarm, na een kleinschaliger pilootproject bij Metro in Berlijn. 


Dan was er Delhaize, dat aankondigde dat het vanaf volgend jaar kerstomaten, sla en aubergines gaat telen in een moestuin van 320 vierkante meter op het dak van een supermarkt in Elsene. Een beetje naar het voorbeeld van Wholefoods in Brooklyn (zie foto), maar wel een Europese primeur. Betekent dit nu dat supermarkten gaan concurreren met tuinbouwers en veilingen? 

 

Verschillende benaderingen


Het gaat om twee zeer verschillende benaderingen. Een tuin op het dak is in principe niets anders dan een moestuin zonder meer, alleen gebruik je de schaarse oppervlakte in de stad efficiënter en draag je bij tot de biodiversiteit. De lokale teelt maakt vervoer over de weg overbodig: de enige weg die de groenten nog afleggen is langs de trap naar beneden, naar de groenteafdeling in de winkel. 


Het telen van groenten onder ledverlichting is een hoogtechnologische aanpak van tuinbouw: het aangepaste lichtspectrum zorgt ervoor dat de plantjes een optimaal groeiproces doormaken en dat ze ook voedzamer en lekkerder zijn. Er worden volstrekt geen bestrijdingsmiddelen gebruikt. De productiemethode is efficiënter (men kan op verschillende niveaus boven elkaar werken) én levert superieure kwaliteit. Bovendien kan men gaan telen op onmogelijke plaatsen: in Londen lopen projecten in verlaten schuilkelders en metrogangen bijvoorbeeld.


Metro en Delhaize versierden heel wat media-aandacht met hun initiatieven. Toch ontkennen beide retailers dat het om louter marketing gaat. Stadstuinbouw is een antwoord op verstedelijking en bevolkingsgroei. De teelt kan rendabel worden. 

 

Economische onzin


Maar niet iedereen is overtuigd. Toen ik hier recent over sprak met Hein Deprez van Greenyard Foods reageerde die sceptisch: “Champignons kweken we al jaren in lagen. Zo nieuw is dat allemaal niet.” Hij zag niet in hoe stadstuinbouw ooit de schaal zou kunnen bereiken die de traditionele landbouw vandaag vertegenwoordigt. 


Inderdaad: dure winkeloppervlakte opofferen aan zo’n serre lijkt pure economische onzin. Wellicht hoeft de tuinbouwsector zich voorlopig dus geen zorgen te maken. De projecten beperken zich tot kleinschalige tests met specifieke variëteiten.  Op de langere termijn echter zal één of andere vorm van stadstuinbouw wellicht wél verder doorbreken. Niet enkel in of op de supermarkt. Verschillende restaurants experimenteren al met eigen groenteserres. Ook kantoor- en andere bedrijfsgebouwen kunnen dienstdoen. We zullen elke vierkante meter kunnen gebruiken. 


En meer mensen kweken wat groenten en kruiden thuis. Het is fun. Toegegeven, de sla op mijn terras is wellicht niet goedkoper dan in de supermarkt als ik alles meereken, maar verser is hij wél, en lekker ook. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.