Moeten supermarkten hun eigen groenten telen? | RetailDetail

Moeten supermarkten hun eigen groenten telen?

Moeten supermarkten hun eigen groenten telen?
Foto: Gotham Greens

Delhaize doet het onder een serre op het dak, Metro doet het in de winkel, onder aangepaste ledverlichting: groenten en kruiden kweken om ze ter plaatse te verkopen. Is het meer dan een marketingstunt? 

 

Twee primeurs


De afgelopen weken kregen we in België twee opmerkelijke cases te zien van retailers die aan het tuinbouwen slaan. Eerst was er Metro Antwerpen-Noord, dat uitpakte met een installatie van de Duitse startup Infarm: op 25 vierkante meter worden in de winkel kruiden en bladgroenten geteeld onder uitgekiende ledverlichting. Het is de eerste volwaardige instore installatie voor Infarm, na een kleinschaliger pilootproject bij Metro in Berlijn. 


Dan was er Delhaize, dat aankondigde dat het vanaf volgend jaar kerstomaten, sla en aubergines gaat telen in een moestuin van 320 vierkante meter op het dak van een supermarkt in Elsene. Een beetje naar het voorbeeld van Wholefoods in Brooklyn (zie foto), maar wel een Europese primeur. Betekent dit nu dat supermarkten gaan concurreren met tuinbouwers en veilingen? 

 

Verschillende benaderingen


Het gaat om twee zeer verschillende benaderingen. Een tuin op het dak is in principe niets anders dan een moestuin zonder meer, alleen gebruik je de schaarse oppervlakte in de stad efficiënter en draag je bij tot de biodiversiteit. De lokale teelt maakt vervoer over de weg overbodig: de enige weg die de groenten nog afleggen is langs de trap naar beneden, naar de groenteafdeling in de winkel. 


Het telen van groenten onder ledverlichting is een hoogtechnologische aanpak van tuinbouw: het aangepaste lichtspectrum zorgt ervoor dat de plantjes een optimaal groeiproces doormaken en dat ze ook voedzamer en lekkerder zijn. Er worden volstrekt geen bestrijdingsmiddelen gebruikt. De productiemethode is efficiënter (men kan op verschillende niveaus boven elkaar werken) én levert superieure kwaliteit. Bovendien kan men gaan telen op onmogelijke plaatsen: in Londen lopen projecten in verlaten schuilkelders en metrogangen bijvoorbeeld.


Metro en Delhaize versierden heel wat media-aandacht met hun initiatieven. Toch ontkennen beide retailers dat het om louter marketing gaat. Stadstuinbouw is een antwoord op verstedelijking en bevolkingsgroei. De teelt kan rendabel worden. 

 

Economische onzin


Maar niet iedereen is overtuigd. Toen ik hier recent over sprak met Hein Deprez van Greenyard Foods reageerde die sceptisch: “Champignons kweken we al jaren in lagen. Zo nieuw is dat allemaal niet.” Hij zag niet in hoe stadstuinbouw ooit de schaal zou kunnen bereiken die de traditionele landbouw vandaag vertegenwoordigt. 


Inderdaad: dure winkeloppervlakte opofferen aan zo’n serre lijkt pure economische onzin. Wellicht hoeft de tuinbouwsector zich voorlopig dus geen zorgen te maken. De projecten beperken zich tot kleinschalige tests met specifieke variëteiten.  Op de langere termijn echter zal één of andere vorm van stadstuinbouw wellicht wél verder doorbreken. Niet enkel in of op de supermarkt. Verschillende restaurants experimenteren al met eigen groenteserres. Ook kantoor- en andere bedrijfsgebouwen kunnen dienstdoen. We zullen elke vierkante meter kunnen gebruiken. 


En meer mensen kweken wat groenten en kruiden thuis. Het is fun. Toegegeven, de sla op mijn terras is wellicht niet goedkoper dan in de supermarkt als ik alles meereken, maar verser is hij wél, en lekker ook. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.