Mondelez doet bod op Hershey | RetailDetail

Mondelez doet bod op Hershey

Mondelez doet bod op Hershey

Het Amerikaanse voedingsbedrijf Mondelez heeft een bod uitgebracht op chocoladeproducent Hershey. Dat vertellen bronnen dichtbij de zaak. Elk bod moet wel goedgekeurd worden door de Hershey Trust.

Naamswijziging naar Hershey

Die Hershey Trust beschikt slechts over 8,4% van de aandelen van het bedrijf, maar het heeft wel 81% van de stemrechten in handen. In het verleden heeft het andere overnameboden alvast tegengehouden, maar Mondelez zou tot het uiterste willen gaan om tot een deal te komen. Zo heeft het de belofte uitgesproken om de jobs te beschermen, het hoofdkantoor te verhuizen naar Hershey en zelfs de naam van het nieuwe fusiebedrijf zal gewoon Hershey worden. Nochtans heeft Hershey een marktwaarde van 'slechts'  19 miljard euro, terwijl de waarde van Mondelez schommelt rond 62 miljard euro.

 

De fusie van de tweede grote bedrijven kan ook een probleem worden voor de mededingingsautoriteiten. Hershey heeft immers al een marktaandeel van 44% in de Verenigde Staten en ook Mondelez haalt een derde van zijn wereldwijde omzet uit de verkoop van chocolade. 75% van de omzet van Mondelez wordt wel buiten Noord-Amerika gehaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.