Mooie winstgroei voor Unilever

Mooie winstgroei voor Unilever
Shutterstock

In het eerste halfjaar van 2017 heeft Unilever zowel de omzet als de winst substantieel zien groeien. Die prestatie is vooral te danken aan prijsverhogingen en aan een positieve dynamiek in de categorieën verzorging en ijs. 

Langetermijnstrategie

De omzet van het concern groeide met 5,5% tot 27,7 miljard euro. De nettowinst ging er met 22,4% op vooruit en bedroeg 3,3 miljard euro. Hiermee doet Unilever beter dan de markten waarin het actief is. De groei is evenwel het gevolg van hogere prijzen, niet van stijgende volumes. Dankzij een verhoogd innovatieritme weet de multinational meer waarde te creëren. 


Volgens CEO Paul Polman bewijzen de cijfers de deugdelijkheid van de langetermijnstrategie van de groep. Het veranderingstraject ‘Connected 4 Growth’ maakt van Unilever een meer wendbaar en minder complex bedrijf dat sneller weet te antwoorden op veranderende consumententrends. Polman voorziet in de tweede helft van dit jaar nog een versnelling van de groei. 
 

Margarines lopen achter

In de zowat alle categorieën deed Unilever het goed: in verzorging waren er sterke prestaties voor de merken Signal en Dove, in huishoudproducten kwam de groei vooral uit Azië en Latijns-Amerika, in voeding zijn Knorr en Hellmann’s de sterkhouders, terwijl Ben & Jerry’s en Magnum voor mooie cijfers zorgden in ijs. 


Enkel de margarinedivisie blijft achterophinken en is niet winstgevend. Na het mislukte overnamebod van Kraft Heinz heeft het Unilever-management dan ook beslist om die divisie te verkopen. Zonder de margarines zou de autonome omzetgroei immers 3,4% bedragen tegenover 3% mét de margarines. Of een verkoop voldoende zou zijn om beleggers te paaien, is een andere vraag: analisten voorspellen immers een nieuw vijandig bod van Kraft Heinz op Unilever.  

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top