Mooie winstgroei voor Unilever

Mooie winstgroei voor Unilever
Shutterstock

In het eerste halfjaar van 2017 heeft Unilever zowel de omzet als de winst substantieel zien groeien. Die prestatie is vooral te danken aan prijsverhogingen en aan een positieve dynamiek in de categorieën verzorging en ijs. 

Langetermijnstrategie

De omzet van het concern groeide met 5,5% tot 27,7 miljard euro. De nettowinst ging er met 22,4% op vooruit en bedroeg 3,3 miljard euro. Hiermee doet Unilever beter dan de markten waarin het actief is. De groei is evenwel het gevolg van hogere prijzen, niet van stijgende volumes. Dankzij een verhoogd innovatieritme weet de multinational meer waarde te creëren. 


Volgens CEO Paul Polman bewijzen de cijfers de deugdelijkheid van de langetermijnstrategie van de groep. Het veranderingstraject ‘Connected 4 Growth’ maakt van Unilever een meer wendbaar en minder complex bedrijf dat sneller weet te antwoorden op veranderende consumententrends. Polman voorziet in de tweede helft van dit jaar nog een versnelling van de groei. 
 

Margarines lopen achter

In de zowat alle categorieën deed Unilever het goed: in verzorging waren er sterke prestaties voor de merken Signal en Dove, in huishoudproducten kwam de groei vooral uit Azië en Latijns-Amerika, in voeding zijn Knorr en Hellmann’s de sterkhouders, terwijl Ben & Jerry’s en Magnum voor mooie cijfers zorgden in ijs. 


Enkel de margarinedivisie blijft achterophinken en is niet winstgevend. Na het mislukte overnamebod van Kraft Heinz heeft het Unilever-management dan ook beslist om die divisie te verkopen. Zonder de margarines zou de autonome omzetgroei immers 3,4% bedragen tegenover 3% mét de margarines. Of een verkoop voldoende zou zijn om beleggers te paaien, is een andere vraag: analisten voorspellen immers een nieuw vijandig bod van Kraft Heinz op Unilever.  

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt uit betrouwbare bronnen dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat.

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Back to top