Mooie winstgroei voor Unilever | RetailDetail

Mooie winstgroei voor Unilever

Mooie winstgroei voor Unilever
Shutterstock

In het eerste halfjaar van 2017 heeft Unilever zowel de omzet als de winst substantieel zien groeien. Die prestatie is vooral te danken aan prijsverhogingen en aan een positieve dynamiek in de categorieën verzorging en ijs. 

Langetermijnstrategie

De omzet van het concern groeide met 5,5% tot 27,7 miljard euro. De nettowinst ging er met 22,4% op vooruit en bedroeg 3,3 miljard euro. Hiermee doet Unilever beter dan de markten waarin het actief is. De groei is evenwel het gevolg van hogere prijzen, niet van stijgende volumes. Dankzij een verhoogd innovatieritme weet de multinational meer waarde te creëren. 


Volgens CEO Paul Polman bewijzen de cijfers de deugdelijkheid van de langetermijnstrategie van de groep. Het veranderingstraject ‘Connected 4 Growth’ maakt van Unilever een meer wendbaar en minder complex bedrijf dat sneller weet te antwoorden op veranderende consumententrends. Polman voorziet in de tweede helft van dit jaar nog een versnelling van de groei. 
 

Margarines lopen achter

In de zowat alle categorieën deed Unilever het goed: in verzorging waren er sterke prestaties voor de merken Signal en Dove, in huishoudproducten kwam de groei vooral uit Azië en Latijns-Amerika, in voeding zijn Knorr en Hellmann’s de sterkhouders, terwijl Ben & Jerry’s en Magnum voor mooie cijfers zorgden in ijs. 


Enkel de margarinedivisie blijft achterophinken en is niet winstgevend. Na het mislukte overnamebod van Kraft Heinz heeft het Unilever-management dan ook beslist om die divisie te verkopen. Zonder de margarines zou de autonome omzetgroei immers 3,4% bedragen tegenover 3% mét de margarines. Of een verkoop voldoende zou zijn om beleggers te paaien, is een andere vraag: analisten voorspellen immers een nieuw vijandig bod van Kraft Heinz op Unilever.  

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".