Mooie winstgroei voor Unilever

Mooie winstgroei voor Unilever
Shutterstock

In het eerste halfjaar van 2017 heeft Unilever zowel de omzet als de winst substantieel zien groeien. Die prestatie is vooral te danken aan prijsverhogingen en aan een positieve dynamiek in de categorieën verzorging en ijs. 

Langetermijnstrategie

De omzet van het concern groeide met 5,5% tot 27,7 miljard euro. De nettowinst ging er met 22,4% op vooruit en bedroeg 3,3 miljard euro. Hiermee doet Unilever beter dan de markten waarin het actief is. De groei is evenwel het gevolg van hogere prijzen, niet van stijgende volumes. Dankzij een verhoogd innovatieritme weet de multinational meer waarde te creëren. 


Volgens CEO Paul Polman bewijzen de cijfers de deugdelijkheid van de langetermijnstrategie van de groep. Het veranderingstraject ‘Connected 4 Growth’ maakt van Unilever een meer wendbaar en minder complex bedrijf dat sneller weet te antwoorden op veranderende consumententrends. Polman voorziet in de tweede helft van dit jaar nog een versnelling van de groei. 
 

Margarines lopen achter

In de zowat alle categorieën deed Unilever het goed: in verzorging waren er sterke prestaties voor de merken Signal en Dove, in huishoudproducten kwam de groei vooral uit Azië en Latijns-Amerika, in voeding zijn Knorr en Hellmann’s de sterkhouders, terwijl Ben & Jerry’s en Magnum voor mooie cijfers zorgden in ijs. 


Enkel de margarinedivisie blijft achterophinken en is niet winstgevend. Na het mislukte overnamebod van Kraft Heinz heeft het Unilever-management dan ook beslist om die divisie te verkopen. Zonder de margarines zou de autonome omzetgroei immers 3,4% bedragen tegenover 3% mét de margarines. Of een verkoop voldoende zou zijn om beleggers te paaien, is een andere vraag: analisten voorspellen immers een nieuw vijandig bod van Kraft Heinz op Unilever.  

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top