M&S zit verveeld met ‘alcoholkwestie’

M&S zit verveeld met ‘alcoholkwestie’

Marks & Spencer heeft in het Verenigd Koninkrijk een klein relletje moeten ontmijnen, nadat een moslimwerknemer weigerde om een fles alcohol af te rekenen aan de kassa. Volgens Marks & Spencer is dit de normale gang van zaken en wordt er normaal rekening gehouden met de religie van een werknemer bij het invullen van zijn functie. Daarbij is dit keer blijkbaar iets fout gelopen.

Aanpassingen waar mogelijk

De hele discussie kwam op gang nadat een werknemer weigerde om een fles alcohol af te rekenen en de klant doorverwees naar een andere kassa. In de Islam het verboden om alcohol te consumeren of te verkopen, en Marks & Spencer zegt daar dan ook rekening mee te houden bij het verdelen van de taken.

 

Gelijkaardige interne richtlijken dicteren dat christenen niet op zondag moeten werken,  en hetzelfde geldt voor joden op zaterdag. "We vinden het spijtig dat we in deze zaak ons eigen intern beleid niet volgden", zei een woordvoerster van M&S aan The Telegraph. "M&S promoot een omgeving vrij van discriminatie en wanneer er dus speciale verzoeken worden gedaan, zullen we altijd redelijke aanpassingen maken om ze tegemoet te komen."

 

Ook andere ketens hebben beleid rond religie

Ook andere Britse ketens hebben een intern beleid rond geloof en religie, maar vaak gaan zij minder ver dan Marks & Spencer: bij Sainsbury's verwachten ze bijvoorbeeld wel dat alle werknemers met alle producten kunnen werken. "Als een geloof inhoudt dat bepaalde producten niet gegeten of gedronken mogen worden, dan kunnen ze er als deel van hun job nog steeds mee werken."

 

Bij Morrisons en Tesco hanteren ze ongeveer hetzelfde beleid als bij M&S, waarbij werknemers kunnen aangeven welke delen van een job ze niet kunnen uitvoeren. Beide ketens proberen daar in de mate van het mogelijke rekening mee te houden. "Het zou niet logisch zijn om iemand aan de kassa te zetten als ze bepaalde producten niet kunnen aanraken", zei een woordvoerder van Tesco daarover nog aan The Telegraph.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top