M&S zit verveeld met ‘alcoholkwestie’

M&S zit verveeld met ‘alcoholkwestie’

Marks & Spencer heeft in het Verenigd Koninkrijk een klein relletje moeten ontmijnen, nadat een moslimwerknemer weigerde om een fles alcohol af te rekenen aan de kassa. Volgens Marks & Spencer is dit de normale gang van zaken en wordt er normaal rekening gehouden met de religie van een werknemer bij het invullen van zijn functie. Daarbij is dit keer blijkbaar iets fout gelopen.

Aanpassingen waar mogelijk

De hele discussie kwam op gang nadat een werknemer weigerde om een fles alcohol af te rekenen en de klant doorverwees naar een andere kassa. In de Islam het verboden om alcohol te consumeren of te verkopen, en Marks & Spencer zegt daar dan ook rekening mee te houden bij het verdelen van de taken.

 

Gelijkaardige interne richtlijken dicteren dat christenen niet op zondag moeten werken,  en hetzelfde geldt voor joden op zaterdag. "We vinden het spijtig dat we in deze zaak ons eigen intern beleid niet volgden", zei een woordvoerster van M&S aan The Telegraph. "M&S promoot een omgeving vrij van discriminatie en wanneer er dus speciale verzoeken worden gedaan, zullen we altijd redelijke aanpassingen maken om ze tegemoet te komen."

 

Ook andere ketens hebben beleid rond religie

Ook andere Britse ketens hebben een intern beleid rond geloof en religie, maar vaak gaan zij minder ver dan Marks & Spencer: bij Sainsbury's verwachten ze bijvoorbeeld wel dat alle werknemers met alle producten kunnen werken. "Als een geloof inhoudt dat bepaalde producten niet gegeten of gedronken mogen worden, dan kunnen ze er als deel van hun job nog steeds mee werken."

 

Bij Morrisons en Tesco hanteren ze ongeveer hetzelfde beleid als bij M&S, waarbij werknemers kunnen aangeven welke delen van een job ze niet kunnen uitvoeren. Beide ketens proberen daar in de mate van het mogelijke rekening mee te houden. "Het zou niet logisch zijn om iemand aan de kassa te zetten als ze bepaalde producten niet kunnen aanraken", zei een woordvoerder van Tesco daarover nog aan The Telegraph.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top