M&S zit verveeld met ‘alcoholkwestie’ | RetailDetail

M&S zit verveeld met ‘alcoholkwestie’

M&S zit verveeld met ‘alcoholkwestie’

Marks & Spencer heeft in het Verenigd Koninkrijk een klein relletje moeten ontmijnen, nadat een moslimwerknemer weigerde om een fles alcohol af te rekenen aan de kassa. Volgens Marks & Spencer is dit de normale gang van zaken en wordt er normaal rekening gehouden met de religie van een werknemer bij het invullen van zijn functie. Daarbij is dit keer blijkbaar iets fout gelopen.

Aanpassingen waar mogelijk

De hele discussie kwam op gang nadat een werknemer weigerde om een fles alcohol af te rekenen en de klant doorverwees naar een andere kassa. In de Islam het verboden om alcohol te consumeren of te verkopen, en Marks & Spencer zegt daar dan ook rekening mee te houden bij het verdelen van de taken.

 

Gelijkaardige interne richtlijken dicteren dat christenen niet op zondag moeten werken,  en hetzelfde geldt voor joden op zaterdag. "We vinden het spijtig dat we in deze zaak ons eigen intern beleid niet volgden", zei een woordvoerster van M&S aan The Telegraph. "M&S promoot een omgeving vrij van discriminatie en wanneer er dus speciale verzoeken worden gedaan, zullen we altijd redelijke aanpassingen maken om ze tegemoet te komen."

 

Ook andere ketens hebben beleid rond religie

Ook andere Britse ketens hebben een intern beleid rond geloof en religie, maar vaak gaan zij minder ver dan Marks & Spencer: bij Sainsbury's verwachten ze bijvoorbeeld wel dat alle werknemers met alle producten kunnen werken. "Als een geloof inhoudt dat bepaalde producten niet gegeten of gedronken mogen worden, dan kunnen ze er als deel van hun job nog steeds mee werken."

 

Bij Morrisons en Tesco hanteren ze ongeveer hetzelfde beleid als bij M&S, waarbij werknemers kunnen aangeven welke delen van een job ze niet kunnen uitvoeren. Beide ketens proberen daar in de mate van het mogelijke rekening mee te houden. "Het zou niet logisch zijn om iemand aan de kassa te zetten als ze bepaalde producten niet kunnen aanraken", zei een woordvoerder van Tesco daarover nog aan The Telegraph.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.