Multinationals gebuisd voor gezonde voeding | RetailDetail

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

Multinationals gezakt voor gezonde voeding
Shutterstock.com

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  


Goed en slecht nieuws

Multinationale voedingsbedrijven hebben een grote impact op de eetgewoonten van miljoenen mensen. Daarom onderzoekt de Global Access to Nutrition Index (ATNI) elke twee jaar hoe de 22 grootste voedingsbedrijven bijdragen tot problemen als overgewicht en ondervoeding. Hoewel veel voedingsmultinationals claimen dat ze hun producten gezonder maken, blijkt uit een analyse van meer dan 23.000 producten in negen landen dat amper één derde van die producten echt gezond mag worden genoemd. De fabrikanten hanteren dus minder strikte definities inzake gezonde voeding. Unilever bijvoorbeeld beweert dat 35% van z’n producten gezond is, terwijl dat volgens het onderzoek slechts 10% is.
 

Nestlé leidt de rangschikking met bovengemiddelde prestaties in alle categorieën van de index en verbetering op de meeste vlakken. Unilever staat op twee, Danone op drie. De grootste vooruitgang boekt FrieslandCampina, dat vier plaatsen stijgt in de ranking, onder andere dankzij een meer verantwoorde marketingstrategie. Negen bedrijven behaalden een score van 5 op 10 of meer, terwijl dat er in 2016 slechts twee waren. De gemiddelde score steeg van 2,5 naar 3,3, maar blijft toch laag.
 

“Er is goed en slecht nieuws”, vindt Executive Director Inge Kauer van de Access to Nutrition Foundation. “We zien dat een aantal bedrijven hun engagement verhogen om verschillende aspecten van de voedselproblematiek aan te pakken, maar fabrikanten moeten hun woorden ook omzetten in daden en duidelijke, verifieerbare doelstellingen formuleren om de gezondheid van hun assortimenten te verbeteren.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.