Na België nu ook problemen voor Delhaize in Servië

Na België nu ook problemen voor Delhaize in Servië

In eigen land presteerde Delhaize in het tweede kwartaal minder slecht dan gevreesd, maar nu baren de Servische activiteiten de Brusselse distributeur zorgen. Gelukkig is er nog Amerika, al gaat de omzetgroei daar wel ten koste van de winstmarge.

 

5,27 miljard euro omzet, 45 miljoen euro nettoverlies

Delhaize zag zijn omzet in het tweede kwartaal groeien met 3,7% tot 5,27 miljard euro. Exclusief eenmalige elementen bedroeg de bedrijfswinst 178 miljoen euro. Dat is bijna 8% minder dan een jaar eerder, maar wel flink beter dan de -15% waar analisten voor hadden gevreesd.

 

De groep moet echter een waardevermindering van 150 miljoen euro slikken op zijn Servische tak. "In Zuidoost-Europa nam ons marktaandeel toe in Griekenland, Roemenië en Servië", aldus de Nederlandse topman Frans Muller in een persbericht. Maar "de resultaten in Servië zijn nog steeds beïnvloed door economische instabiliteit, negatieve BBP-groei en handelsdeflatie. Hoewel we een nieuwe commerciële strategie aan het ontwikkelen zijn om onze prestaties te verbeteren, verwachten we op korte termijn geen verbetering in de economische vooruitzichten. Als gevolg hiervan hebben wij een bijkomend waardeverminderingsverlies geboekt."

 

Mede daardoor daalt de bedrijfswinst tot 29 miljoen euro. Uiteindelijk klokt de groep af op een nettoverlies van 45 miljoen euro. Vorig jaar was er in hetzelfde kwartaal nog een winst van 105 miljoen euro.

 

Belgische marktaandeel "nog meer onder druk"

In eigen land gaat de omzet op vergelijkbare basis met 1,2% omlaag, daar waar analisten op het dubbele hadden gerekend (-2,5%). Da's dan ook het enige ietwat positieve nieuws uit ons land, want de bedrijfsmarge viel terug van 4,5% tot 3,2% en het marktaandeel stond "nog meer onder druk in het tweede kwartaal". Delhaize blijft kampen met de zware concurrentie van de discounters Aldi en Lidl en de opmars van Albert Heijn, terwijl de sociale onrust de zaken ook niet meteen geholpen zal hebben.

 

Beter nieuws komt er uit de Verenigde Staten, nog altijd veruit de belangrijkste markt voor de Belgische distributeur. De vergelijkbare omzetgroei bedroeg er 3,3%, al gaat die wel ten koste van de bedrijfsmarge. Die bedraagt nu 3,6%.

 

Delhaize bevestigt niettemin zijn jaarprognoses: "Wat betreft de tweede helft van het jaar zijn wij op schema met onze strategische initiatieven. Wij gaan onze strategie rond 'Gemakkelijk, Vers en Betaalbaar' testen bij Food Lion, terwijl we zeker van plan zijn om te onderhandelen over het door ons aangekondigde Transformatieplan bij Delhaize België. Voor het volledige jaar zullen we een gezonde vrije kasstroom genereren", aldus nog Frans Muller.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top