Na België nu ook problemen voor Delhaize in Servië

Na België nu ook problemen voor Delhaize in Servië

In eigen land presteerde Delhaize in het tweede kwartaal minder slecht dan gevreesd, maar nu baren de Servische activiteiten de Brusselse distributeur zorgen. Gelukkig is er nog Amerika, al gaat de omzetgroei daar wel ten koste van de winstmarge.

 

5,27 miljard euro omzet, 45 miljoen euro nettoverlies

Delhaize zag zijn omzet in het tweede kwartaal groeien met 3,7% tot 5,27 miljard euro. Exclusief eenmalige elementen bedroeg de bedrijfswinst 178 miljoen euro. Dat is bijna 8% minder dan een jaar eerder, maar wel flink beter dan de -15% waar analisten voor hadden gevreesd.

 

De groep moet echter een waardevermindering van 150 miljoen euro slikken op zijn Servische tak. "In Zuidoost-Europa nam ons marktaandeel toe in Griekenland, Roemenië en Servië", aldus de Nederlandse topman Frans Muller in een persbericht. Maar "de resultaten in Servië zijn nog steeds beïnvloed door economische instabiliteit, negatieve BBP-groei en handelsdeflatie. Hoewel we een nieuwe commerciële strategie aan het ontwikkelen zijn om onze prestaties te verbeteren, verwachten we op korte termijn geen verbetering in de economische vooruitzichten. Als gevolg hiervan hebben wij een bijkomend waardeverminderingsverlies geboekt."

 

Mede daardoor daalt de bedrijfswinst tot 29 miljoen euro. Uiteindelijk klokt de groep af op een nettoverlies van 45 miljoen euro. Vorig jaar was er in hetzelfde kwartaal nog een winst van 105 miljoen euro.

 

Belgische marktaandeel "nog meer onder druk"

In eigen land gaat de omzet op vergelijkbare basis met 1,2% omlaag, daar waar analisten op het dubbele hadden gerekend (-2,5%). Da's dan ook het enige ietwat positieve nieuws uit ons land, want de bedrijfsmarge viel terug van 4,5% tot 3,2% en het marktaandeel stond "nog meer onder druk in het tweede kwartaal". Delhaize blijft kampen met de zware concurrentie van de discounters Aldi en Lidl en de opmars van Albert Heijn, terwijl de sociale onrust de zaken ook niet meteen geholpen zal hebben.

 

Beter nieuws komt er uit de Verenigde Staten, nog altijd veruit de belangrijkste markt voor de Belgische distributeur. De vergelijkbare omzetgroei bedroeg er 3,3%, al gaat die wel ten koste van de bedrijfsmarge. Die bedraagt nu 3,6%.

 

Delhaize bevestigt niettemin zijn jaarprognoses: "Wat betreft de tweede helft van het jaar zijn wij op schema met onze strategische initiatieven. Wij gaan onze strategie rond 'Gemakkelijk, Vers en Betaalbaar' testen bij Food Lion, terwijl we zeker van plan zijn om te onderhandelen over het door ons aangekondigde Transformatieplan bij Delhaize België. Voor het volledige jaar zullen we een gezonde vrije kasstroom genereren", aldus nog Frans Muller.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top