Na België nu ook problemen voor Delhaize in Servië

Na België nu ook problemen voor Delhaize in Servië

In eigen land presteerde Delhaize in het tweede kwartaal minder slecht dan gevreesd, maar nu baren de Servische activiteiten de Brusselse distributeur zorgen. Gelukkig is er nog Amerika, al gaat de omzetgroei daar wel ten koste van de winstmarge.

 

5,27 miljard euro omzet, 45 miljoen euro nettoverlies

Delhaize zag zijn omzet in het tweede kwartaal groeien met 3,7% tot 5,27 miljard euro. Exclusief eenmalige elementen bedroeg de bedrijfswinst 178 miljoen euro. Dat is bijna 8% minder dan een jaar eerder, maar wel flink beter dan de -15% waar analisten voor hadden gevreesd.

 

De groep moet echter een waardevermindering van 150 miljoen euro slikken op zijn Servische tak. "In Zuidoost-Europa nam ons marktaandeel toe in Griekenland, Roemenië en Servië", aldus de Nederlandse topman Frans Muller in een persbericht. Maar "de resultaten in Servië zijn nog steeds beïnvloed door economische instabiliteit, negatieve BBP-groei en handelsdeflatie. Hoewel we een nieuwe commerciële strategie aan het ontwikkelen zijn om onze prestaties te verbeteren, verwachten we op korte termijn geen verbetering in de economische vooruitzichten. Als gevolg hiervan hebben wij een bijkomend waardeverminderingsverlies geboekt."

 

Mede daardoor daalt de bedrijfswinst tot 29 miljoen euro. Uiteindelijk klokt de groep af op een nettoverlies van 45 miljoen euro. Vorig jaar was er in hetzelfde kwartaal nog een winst van 105 miljoen euro.

 

Belgische marktaandeel "nog meer onder druk"

In eigen land gaat de omzet op vergelijkbare basis met 1,2% omlaag, daar waar analisten op het dubbele hadden gerekend (-2,5%). Da's dan ook het enige ietwat positieve nieuws uit ons land, want de bedrijfsmarge viel terug van 4,5% tot 3,2% en het marktaandeel stond "nog meer onder druk in het tweede kwartaal". Delhaize blijft kampen met de zware concurrentie van de discounters Aldi en Lidl en de opmars van Albert Heijn, terwijl de sociale onrust de zaken ook niet meteen geholpen zal hebben.

 

Beter nieuws komt er uit de Verenigde Staten, nog altijd veruit de belangrijkste markt voor de Belgische distributeur. De vergelijkbare omzetgroei bedroeg er 3,3%, al gaat die wel ten koste van de bedrijfsmarge. Die bedraagt nu 3,6%.

 

Delhaize bevestigt niettemin zijn jaarprognoses: "Wat betreft de tweede helft van het jaar zijn wij op schema met onze strategische initiatieven. Wij gaan onze strategie rond 'Gemakkelijk, Vers en Betaalbaar' testen bij Food Lion, terwijl we zeker van plan zijn om te onderhandelen over het door ons aangekondigde Transformatieplan bij Delhaize België. Voor het volledige jaar zullen we een gezonde vrije kasstroom genereren", aldus nog Frans Muller.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top