Na binnenvaart nu ook ‘shortsea’ bij Colruyt

Na binnenvaart nu ook ‘shortsea’ bij Colruyt

Colruyt trekt meer dan ooit de ecologische kaart, ook als het op transport aankomt. Nadat de Belgische supermarktketen eerder al bekendmaakte resoluut te opteren voor de binnenvaart als transportmiddel tussen de Antwerpse haven en die van Brussel, plant de groep uit Halle nu ook een overstap naar shortsea voor de invoer van producten uit het Iberische schiereiland. Dat meldt Promotie Short Shipping Vlaanderen vzw.

Leixões - Antwerpen

Producten die aangeleverd worden vanuit Portugal zullen voortaan in de haven van Leixões op een schip worden geladen richting Antwerpen. Vanuit de Antwerpse haven vertrekken de goederen dan per binnenschip naar de haven van Brussel. Vanuit Portugal betekent dit een ‘modal shift’ van 6,5 miljoen ton per km per jaar en een vermindering van 405 ton CO2 op jaarbasis.

Bilbao - Zeebrugge

Vanuit Spanje gebruikt Colruyt de roroverbinding Bilbao-Zeebrugge (roro = roll-on-roll-off). Met die switch van wegtransport naar shortsea is een volume gemoeid van 2.380.000 ton producten per km per jaar, waardoor Colruyt op jaarbasis nog eens 125 ton CO2 minder zal uitstoten.

Colruyt trekt meer dan ooit de ecologische kaart, ook als het op transport aankomt. Nadat de Belgische supermarktketen eerder al bekendmaakte resoluut te opteren voor de binnenvaart als transportmiddel tussen de Antwerpse haven en die van Brussel, plant de groep uit Halle nu ook een overstap naar shortsea voor de invoer van producten uit het Iberische schiereiland. Dat meldt Promotie Short Shipping Vlaanderen vzw.

Leixões - Antwerpen

Producten die aangeleverd worden vanuit Portugal zullen voortaan in de haven van Leixões op een schip worden geladen richting Antwerpen. Vanuit de Antwerpse haven vertrekken de goederen dan per binnenschip naar de haven van Brussel. Vanuit Portugal betekent dit een ‘modal shift’ van 6,5 miljoen ton per km per jaar en een vermindering van 405 ton CO2 op jaarbasis.

Bilbao - Zeebrugge

Vanuit Spanje gebruikt Colruyt de roroverbinding Bilbao-Zeebrugge (roro = roll-on-roll-off). Met die switch van wegtransport naar shortsea is een volume gemoeid van 2.380.000 ton producten per km per jaar, waardoor Colruyt op jaarbasis nog eens 125 ton CO2 minder zal uitstoten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tesco schrapt meer dan 2.000 banen

28/06/2017

Het Britse Tesco heeft aangekondigd dat het ongeveer 2.300 banen gaat schrappen. 1.200 jobs verdwijnen op het hoofdkantoor, terwijl er 1.100 banen sneuvelen bij de klantendienst.

 Aldi legt eerste steen nieuw distributiecentrum

28/06/2017

De werken aan het nieuwe distributiecentrum van Aldi in Turnhout zijn officieel van start gegaan. Aldi investeert vijftig miljoen euro in de nieuwe site, waar een administratieve hoofdzetel en een distributiecentrum van 41.000 m² komen.

Eerste Belgische Burger King geopend

28/06/2017

Vandaag opende in Antwerpen officieel de eerste vestiging van fastfoodketen Burger King. Die zal in België een aantal vestigingen van concurrent Quick overnemen, maar beide ketens blijven wel naast elkaar bestaan.

Voeding op maat: kansen voor retailers

27/06/2017

Wat als je consumenten op maat gesneden voeding kunt serveren waardoor ze gezonder worden? Op deze vraag zijn al de nodige startups gestrand. Ook de Nestlé's, Unilevers en supermarktretailers van deze wereld hebben interesse. 

Ekoplaza test webshop voor Belgische klanten

26/06/2017

De Nederlandse supermarktketen Ekoplaza is gestart met een test rond de online verkoop aan Belgische klanten. Net als in Nederland worden de bestellingen gewoon aan huis geleverd. Fysieke vestigingen komen er nog niet in België.

50 banen op de tocht bij Mondelez in Rhisnes

26/06/2017

Bij de fabriek van voedingsproducent Mondelez in Rhisnes, in de provincie Namen, hebben de werknemers het werk neergelegd. Ze doen dat naar aanleiding van een herstructurering, waarbij 50 van de 431 jobs zouden verdwijnen.

Back to top