Na binnenvaart nu ook ‘shortsea’ bij Colruyt

Na binnenvaart nu ook ‘shortsea’ bij Colruyt

Colruyt trekt meer dan ooit de ecologische kaart, ook als het op transport aankomt. Nadat de Belgische supermarktketen eerder al bekendmaakte resoluut te opteren voor de binnenvaart als transportmiddel tussen de Antwerpse haven en die van Brussel, plant de groep uit Halle nu ook een overstap naar shortsea voor de invoer van producten uit het Iberische schiereiland. Dat meldt Promotie Short Shipping Vlaanderen vzw.

Leixões - Antwerpen

Producten die aangeleverd worden vanuit Portugal zullen voortaan in de haven van Leixões op een schip worden geladen richting Antwerpen. Vanuit de Antwerpse haven vertrekken de goederen dan per binnenschip naar de haven van Brussel. Vanuit Portugal betekent dit een ‘modal shift’ van 6,5 miljoen ton per km per jaar en een vermindering van 405 ton CO2 op jaarbasis.

Bilbao - Zeebrugge

Vanuit Spanje gebruikt Colruyt de roroverbinding Bilbao-Zeebrugge (roro = roll-on-roll-off). Met die switch van wegtransport naar shortsea is een volume gemoeid van 2.380.000 ton producten per km per jaar, waardoor Colruyt op jaarbasis nog eens 125 ton CO2 minder zal uitstoten.

Colruyt trekt meer dan ooit de ecologische kaart, ook als het op transport aankomt. Nadat de Belgische supermarktketen eerder al bekendmaakte resoluut te opteren voor de binnenvaart als transportmiddel tussen de Antwerpse haven en die van Brussel, plant de groep uit Halle nu ook een overstap naar shortsea voor de invoer van producten uit het Iberische schiereiland. Dat meldt Promotie Short Shipping Vlaanderen vzw.

Leixões - Antwerpen

Producten die aangeleverd worden vanuit Portugal zullen voortaan in de haven van Leixões op een schip worden geladen richting Antwerpen. Vanuit de Antwerpse haven vertrekken de goederen dan per binnenschip naar de haven van Brussel. Vanuit Portugal betekent dit een ‘modal shift’ van 6,5 miljoen ton per km per jaar en een vermindering van 405 ton CO2 op jaarbasis.

Bilbao - Zeebrugge

Vanuit Spanje gebruikt Colruyt de roroverbinding Bilbao-Zeebrugge (roro = roll-on-roll-off). Met die switch van wegtransport naar shortsea is een volume gemoeid van 2.380.000 ton producten per km per jaar, waardoor Colruyt op jaarbasis nog eens 125 ton CO2 minder zal uitstoten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top