Na binnenvaart nu ook ‘shortsea’ bij Colruyt

Na binnenvaart nu ook ‘shortsea’ bij Colruyt

Colruyt trekt meer dan ooit de ecologische kaart, ook als het op transport aankomt. Nadat de Belgische supermarktketen eerder al bekendmaakte resoluut te opteren voor de binnenvaart als transportmiddel tussen de Antwerpse haven en die van Brussel, plant de groep uit Halle nu ook een overstap naar shortsea voor de invoer van producten uit het Iberische schiereiland. Dat meldt Promotie Short Shipping Vlaanderen vzw.

Leixões - Antwerpen

Producten die aangeleverd worden vanuit Portugal zullen voortaan in de haven van Leixões op een schip worden geladen richting Antwerpen. Vanuit de Antwerpse haven vertrekken de goederen dan per binnenschip naar de haven van Brussel. Vanuit Portugal betekent dit een ‘modal shift’ van 6,5 miljoen ton per km per jaar en een vermindering van 405 ton CO2 op jaarbasis.

Bilbao - Zeebrugge

Vanuit Spanje gebruikt Colruyt de roroverbinding Bilbao-Zeebrugge (roro = roll-on-roll-off). Met die switch van wegtransport naar shortsea is een volume gemoeid van 2.380.000 ton producten per km per jaar, waardoor Colruyt op jaarbasis nog eens 125 ton CO2 minder zal uitstoten.

Colruyt trekt meer dan ooit de ecologische kaart, ook als het op transport aankomt. Nadat de Belgische supermarktketen eerder al bekendmaakte resoluut te opteren voor de binnenvaart als transportmiddel tussen de Antwerpse haven en die van Brussel, plant de groep uit Halle nu ook een overstap naar shortsea voor de invoer van producten uit het Iberische schiereiland. Dat meldt Promotie Short Shipping Vlaanderen vzw.

Leixões - Antwerpen

Producten die aangeleverd worden vanuit Portugal zullen voortaan in de haven van Leixões op een schip worden geladen richting Antwerpen. Vanuit de Antwerpse haven vertrekken de goederen dan per binnenschip naar de haven van Brussel. Vanuit Portugal betekent dit een ‘modal shift’ van 6,5 miljoen ton per km per jaar en een vermindering van 405 ton CO2 op jaarbasis.

Bilbao - Zeebrugge

Vanuit Spanje gebruikt Colruyt de roroverbinding Bilbao-Zeebrugge (roro = roll-on-roll-off). Met die switch van wegtransport naar shortsea is een volume gemoeid van 2.380.000 ton producten per km per jaar, waardoor Colruyt op jaarbasis nog eens 125 ton CO2 minder zal uitstoten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

Back to top