Na binnenvaart nu ook ‘shortsea’ bij Colruyt

Na binnenvaart nu ook ‘shortsea’ bij Colruyt

Colruyt trekt meer dan ooit de ecologische kaart, ook als het op transport aankomt. Nadat de Belgische supermarktketen eerder al bekendmaakte resoluut te opteren voor de binnenvaart als transportmiddel tussen de Antwerpse haven en die van Brussel, plant de groep uit Halle nu ook een overstap naar shortsea voor de invoer van producten uit het Iberische schiereiland. Dat meldt Promotie Short Shipping Vlaanderen vzw.

Leixões - Antwerpen

Producten die aangeleverd worden vanuit Portugal zullen voortaan in de haven van Leixões op een schip worden geladen richting Antwerpen. Vanuit de Antwerpse haven vertrekken de goederen dan per binnenschip naar de haven van Brussel. Vanuit Portugal betekent dit een ‘modal shift’ van 6,5 miljoen ton per km per jaar en een vermindering van 405 ton CO2 op jaarbasis.

Bilbao - Zeebrugge

Vanuit Spanje gebruikt Colruyt de roroverbinding Bilbao-Zeebrugge (roro = roll-on-roll-off). Met die switch van wegtransport naar shortsea is een volume gemoeid van 2.380.000 ton producten per km per jaar, waardoor Colruyt op jaarbasis nog eens 125 ton CO2 minder zal uitstoten.

Colruyt trekt meer dan ooit de ecologische kaart, ook als het op transport aankomt. Nadat de Belgische supermarktketen eerder al bekendmaakte resoluut te opteren voor de binnenvaart als transportmiddel tussen de Antwerpse haven en die van Brussel, plant de groep uit Halle nu ook een overstap naar shortsea voor de invoer van producten uit het Iberische schiereiland. Dat meldt Promotie Short Shipping Vlaanderen vzw.

Leixões - Antwerpen

Producten die aangeleverd worden vanuit Portugal zullen voortaan in de haven van Leixões op een schip worden geladen richting Antwerpen. Vanuit de Antwerpse haven vertrekken de goederen dan per binnenschip naar de haven van Brussel. Vanuit Portugal betekent dit een ‘modal shift’ van 6,5 miljoen ton per km per jaar en een vermindering van 405 ton CO2 op jaarbasis.

Bilbao - Zeebrugge

Vanuit Spanje gebruikt Colruyt de roroverbinding Bilbao-Zeebrugge (roro = roll-on-roll-off). Met die switch van wegtransport naar shortsea is een volume gemoeid van 2.380.000 ton producten per km per jaar, waardoor Colruyt op jaarbasis nog eens 125 ton CO2 minder zal uitstoten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top