Na binnenvaart nu ook ‘shortsea’ bij Colruyt

Na binnenvaart nu ook ‘shortsea’ bij Colruyt

Colruyt trekt meer dan ooit de ecologische kaart, ook als het op transport aankomt. Nadat de Belgische supermarktketen eerder al bekendmaakte resoluut te opteren voor de binnenvaart als transportmiddel tussen de Antwerpse haven en die van Brussel, plant de groep uit Halle nu ook een overstap naar shortsea voor de invoer van producten uit het Iberische schiereiland. Dat meldt Promotie Short Shipping Vlaanderen vzw.

Leixões - Antwerpen

Producten die aangeleverd worden vanuit Portugal zullen voortaan in de haven van Leixões op een schip worden geladen richting Antwerpen. Vanuit de Antwerpse haven vertrekken de goederen dan per binnenschip naar de haven van Brussel. Vanuit Portugal betekent dit een ‘modal shift’ van 6,5 miljoen ton per km per jaar en een vermindering van 405 ton CO2 op jaarbasis.

Bilbao - Zeebrugge

Vanuit Spanje gebruikt Colruyt de roroverbinding Bilbao-Zeebrugge (roro = roll-on-roll-off). Met die switch van wegtransport naar shortsea is een volume gemoeid van 2.380.000 ton producten per km per jaar, waardoor Colruyt op jaarbasis nog eens 125 ton CO2 minder zal uitstoten.

Colruyt trekt meer dan ooit de ecologische kaart, ook als het op transport aankomt. Nadat de Belgische supermarktketen eerder al bekendmaakte resoluut te opteren voor de binnenvaart als transportmiddel tussen de Antwerpse haven en die van Brussel, plant de groep uit Halle nu ook een overstap naar shortsea voor de invoer van producten uit het Iberische schiereiland. Dat meldt Promotie Short Shipping Vlaanderen vzw.

Leixões - Antwerpen

Producten die aangeleverd worden vanuit Portugal zullen voortaan in de haven van Leixões op een schip worden geladen richting Antwerpen. Vanuit de Antwerpse haven vertrekken de goederen dan per binnenschip naar de haven van Brussel. Vanuit Portugal betekent dit een ‘modal shift’ van 6,5 miljoen ton per km per jaar en een vermindering van 405 ton CO2 op jaarbasis.

Bilbao - Zeebrugge

Vanuit Spanje gebruikt Colruyt de roroverbinding Bilbao-Zeebrugge (roro = roll-on-roll-off). Met die switch van wegtransport naar shortsea is een volume gemoeid van 2.380.000 ton producten per km per jaar, waardoor Colruyt op jaarbasis nog eens 125 ton CO2 minder zal uitstoten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top