Na General Mills ook Kellogg’s door de knieën voor Oxfam

Na General Mills ook Kellogg’s door de knieën voor Oxfam

Kellogg's gaat doortastende maatregelen nemen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen in zijn toeleveringsketen. Na General Mills is Kellogg's de tweede voedingsreus die zwicht voor de druk van Oxfam en 238.000 consumenten wereldwijd.

Opwarming aarde = meer hongersnood

"Oxfam verwelkomt de inspanningen van Kellogg's om in de industrie het voortouw te nemen in de strijd tegen klimaatverandering en de schade die daaruit volgt voor mensen overal ter wereld", zegt Monique van Zijl, bij Oxfam verantwoordelijk voor de campagne 'Behind the Brands'.

 

"Wij zijn blij dat Kellogg leiderschap laat zien. Kellogg's toezegging om de uitstoot van broeikasgassen aan te pakken, voert de druk op bij regeringen en andere bedrijven. Ook zij zullen moeten erkennen dat klimaatverandering écht is, dat het nú gebeurt en dat we het dus ook nú een halt moeten toeroepen", klinkt het bij Oxfam. De beloftes van Kelllog's volgen op de toezegging van General Mills (o.m. Häagen-Dazs) enkele weken geleden.

 

Duurzame globale initiatieven

De duurzaamheidsmaatregelen van Kellogg's richten zich op twee pijlers: verantwoorde inkoop en natuurlijke bronnen. Verantwoorde bevoorrading viseert vooral de top 10-ingrediënten en grondstoffen die het bedrijf gebruikt bij het productieproces. Daarnaast wil de voedingsreus ook meer natuurlijke bronnen gebruiken en engageert hij zich ertoe om zijn energie- en broeikasgassenuitstoot met een aanvullende 15% te verminderen tegen 2020.

 

"In een wereld waar we tegen 2030 op een bevolking van 8,3 miljard mensen afstevenen, zijn onze medewerkers druk op zoek naar middelen om de natuurlijke grondstoffen die gebruikt worden bij de bereiding van producten te verminderen, te hergebruiken of te recycleren", zegt Diane Holdorf, 'chief sustainability officer' bij de voedingsreus.

 

De voedingsreus wijst er nog fijntjes op dat W.K. Kellogg al meer dan 100 jaar geleden recycleerbare materialen gebruikte voor de eerste verpakkingen van zijn ontbijtgranen.

 

Ook Pringles in Mechelen doet mee

Kellogg's is ook eigenaar van de Pringles-fabriek in Mechelen. Die voert duurzaamheid al langer hoog in het vaandel. Zo verminderde het energieverbruik van de installaties met meer dan 5% sinds 2005 en produceert de snackfabriek in Mechelen geen afval.

 

In 2009 genereerde een medewerkersinitiatief bijkomende besparingen in water- en energieverbruik. In 2013 stelde het bedrijf een energiespecialiste aan en kwam er een nieuwe lijst van opportuniteiten die het bedrijf moet helpen om zijn 2020-doelstellingen voor energieverbruik te behalen, onder andere dankzij een optimalisatie van het persluchtsysteem en warmteterugwinning door het plaatsen van een warmtekrachtkoppeling.

 

"Met onze nieuwe initiatieven willen we ervoor zorgen dat we de beste duurzame producten kunnen blijven bieden, maar dat we tegelijkertijd rekening houden met wat het beste is voor mens en planeet", zegt Olivier Vernier, general manager van Kellogg Benelux. "Wij zijn trots dat onze Belgische fabriek erin slaagt om op een verantwoorde manier energieverbruik en productieafval te verminderen en zo het leven van alle consumenten te verrijken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top