Na General Mills ook Kellogg’s door de knieën voor Oxfam | RetailDetail

Na General Mills ook Kellogg’s door de knieën voor Oxfam

Na General Mills ook Kellogg’s door de knieën voor Oxfam

Kellogg's gaat doortastende maatregelen nemen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen in zijn toeleveringsketen. Na General Mills is Kellogg's de tweede voedingsreus die zwicht voor de druk van Oxfam en 238.000 consumenten wereldwijd.

Opwarming aarde = meer hongersnood

"Oxfam verwelkomt de inspanningen van Kellogg's om in de industrie het voortouw te nemen in de strijd tegen klimaatverandering en de schade die daaruit volgt voor mensen overal ter wereld", zegt Monique van Zijl, bij Oxfam verantwoordelijk voor de campagne 'Behind the Brands'.

 

"Wij zijn blij dat Kellogg leiderschap laat zien. Kellogg's toezegging om de uitstoot van broeikasgassen aan te pakken, voert de druk op bij regeringen en andere bedrijven. Ook zij zullen moeten erkennen dat klimaatverandering écht is, dat het nú gebeurt en dat we het dus ook nú een halt moeten toeroepen", klinkt het bij Oxfam. De beloftes van Kelllog's volgen op de toezegging van General Mills (o.m. Häagen-Dazs) enkele weken geleden.

 

Duurzame globale initiatieven

De duurzaamheidsmaatregelen van Kellogg's richten zich op twee pijlers: verantwoorde inkoop en natuurlijke bronnen. Verantwoorde bevoorrading viseert vooral de top 10-ingrediënten en grondstoffen die het bedrijf gebruikt bij het productieproces. Daarnaast wil de voedingsreus ook meer natuurlijke bronnen gebruiken en engageert hij zich ertoe om zijn energie- en broeikasgassenuitstoot met een aanvullende 15% te verminderen tegen 2020.

 

"In een wereld waar we tegen 2030 op een bevolking van 8,3 miljard mensen afstevenen, zijn onze medewerkers druk op zoek naar middelen om de natuurlijke grondstoffen die gebruikt worden bij de bereiding van producten te verminderen, te hergebruiken of te recycleren", zegt Diane Holdorf, 'chief sustainability officer' bij de voedingsreus.

 

De voedingsreus wijst er nog fijntjes op dat W.K. Kellogg al meer dan 100 jaar geleden recycleerbare materialen gebruikte voor de eerste verpakkingen van zijn ontbijtgranen.

 

Ook Pringles in Mechelen doet mee

Kellogg's is ook eigenaar van de Pringles-fabriek in Mechelen. Die voert duurzaamheid al langer hoog in het vaandel. Zo verminderde het energieverbruik van de installaties met meer dan 5% sinds 2005 en produceert de snackfabriek in Mechelen geen afval.

 

In 2009 genereerde een medewerkersinitiatief bijkomende besparingen in water- en energieverbruik. In 2013 stelde het bedrijf een energiespecialiste aan en kwam er een nieuwe lijst van opportuniteiten die het bedrijf moet helpen om zijn 2020-doelstellingen voor energieverbruik te behalen, onder andere dankzij een optimalisatie van het persluchtsysteem en warmteterugwinning door het plaatsen van een warmtekrachtkoppeling.

 

"Met onze nieuwe initiatieven willen we ervoor zorgen dat we de beste duurzame producten kunnen blijven bieden, maar dat we tegelijkertijd rekening houden met wat het beste is voor mens en planeet", zegt Olivier Vernier, general manager van Kellogg Benelux. "Wij zijn trots dat onze Belgische fabriek erin slaagt om op een verantwoorde manier energieverbruik en productieafval te verminderen en zo het leven van alle consumenten te verrijken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.