Na General Mills ook Kellogg’s door de knieën voor Oxfam

Na General Mills ook Kellogg’s door de knieën voor Oxfam

Kellogg's gaat doortastende maatregelen nemen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen in zijn toeleveringsketen. Na General Mills is Kellogg's de tweede voedingsreus die zwicht voor de druk van Oxfam en 238.000 consumenten wereldwijd.

Opwarming aarde = meer hongersnood

"Oxfam verwelkomt de inspanningen van Kellogg's om in de industrie het voortouw te nemen in de strijd tegen klimaatverandering en de schade die daaruit volgt voor mensen overal ter wereld", zegt Monique van Zijl, bij Oxfam verantwoordelijk voor de campagne 'Behind the Brands'.

 

"Wij zijn blij dat Kellogg leiderschap laat zien. Kellogg's toezegging om de uitstoot van broeikasgassen aan te pakken, voert de druk op bij regeringen en andere bedrijven. Ook zij zullen moeten erkennen dat klimaatverandering écht is, dat het nú gebeurt en dat we het dus ook nú een halt moeten toeroepen", klinkt het bij Oxfam. De beloftes van Kelllog's volgen op de toezegging van General Mills (o.m. Häagen-Dazs) enkele weken geleden.

 

Duurzame globale initiatieven

De duurzaamheidsmaatregelen van Kellogg's richten zich op twee pijlers: verantwoorde inkoop en natuurlijke bronnen. Verantwoorde bevoorrading viseert vooral de top 10-ingrediënten en grondstoffen die het bedrijf gebruikt bij het productieproces. Daarnaast wil de voedingsreus ook meer natuurlijke bronnen gebruiken en engageert hij zich ertoe om zijn energie- en broeikasgassenuitstoot met een aanvullende 15% te verminderen tegen 2020.

 

"In een wereld waar we tegen 2030 op een bevolking van 8,3 miljard mensen afstevenen, zijn onze medewerkers druk op zoek naar middelen om de natuurlijke grondstoffen die gebruikt worden bij de bereiding van producten te verminderen, te hergebruiken of te recycleren", zegt Diane Holdorf, 'chief sustainability officer' bij de voedingsreus.

 

De voedingsreus wijst er nog fijntjes op dat W.K. Kellogg al meer dan 100 jaar geleden recycleerbare materialen gebruikte voor de eerste verpakkingen van zijn ontbijtgranen.

 

Ook Pringles in Mechelen doet mee

Kellogg's is ook eigenaar van de Pringles-fabriek in Mechelen. Die voert duurzaamheid al langer hoog in het vaandel. Zo verminderde het energieverbruik van de installaties met meer dan 5% sinds 2005 en produceert de snackfabriek in Mechelen geen afval.

 

In 2009 genereerde een medewerkersinitiatief bijkomende besparingen in water- en energieverbruik. In 2013 stelde het bedrijf een energiespecialiste aan en kwam er een nieuwe lijst van opportuniteiten die het bedrijf moet helpen om zijn 2020-doelstellingen voor energieverbruik te behalen, onder andere dankzij een optimalisatie van het persluchtsysteem en warmteterugwinning door het plaatsen van een warmtekrachtkoppeling.

 

"Met onze nieuwe initiatieven willen we ervoor zorgen dat we de beste duurzame producten kunnen blijven bieden, maar dat we tegelijkertijd rekening houden met wat het beste is voor mens en planeet", zegt Olivier Vernier, general manager van Kellogg Benelux. "Wij zijn trots dat onze Belgische fabriek erin slaagt om op een verantwoorde manier energieverbruik en productieafval te verminderen en zo het leven van alle consumenten te verrijken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top