Na General Mills ook Kellogg’s door de knieën voor Oxfam

Na General Mills ook Kellogg’s door de knieën voor Oxfam

Kellogg's gaat doortastende maatregelen nemen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen in zijn toeleveringsketen. Na General Mills is Kellogg's de tweede voedingsreus die zwicht voor de druk van Oxfam en 238.000 consumenten wereldwijd.

Opwarming aarde = meer hongersnood

"Oxfam verwelkomt de inspanningen van Kellogg's om in de industrie het voortouw te nemen in de strijd tegen klimaatverandering en de schade die daaruit volgt voor mensen overal ter wereld", zegt Monique van Zijl, bij Oxfam verantwoordelijk voor de campagne 'Behind the Brands'.

 

"Wij zijn blij dat Kellogg leiderschap laat zien. Kellogg's toezegging om de uitstoot van broeikasgassen aan te pakken, voert de druk op bij regeringen en andere bedrijven. Ook zij zullen moeten erkennen dat klimaatverandering écht is, dat het nú gebeurt en dat we het dus ook nú een halt moeten toeroepen", klinkt het bij Oxfam. De beloftes van Kelllog's volgen op de toezegging van General Mills (o.m. Häagen-Dazs) enkele weken geleden.

 

Duurzame globale initiatieven

De duurzaamheidsmaatregelen van Kellogg's richten zich op twee pijlers: verantwoorde inkoop en natuurlijke bronnen. Verantwoorde bevoorrading viseert vooral de top 10-ingrediënten en grondstoffen die het bedrijf gebruikt bij het productieproces. Daarnaast wil de voedingsreus ook meer natuurlijke bronnen gebruiken en engageert hij zich ertoe om zijn energie- en broeikasgassenuitstoot met een aanvullende 15% te verminderen tegen 2020.

 

"In een wereld waar we tegen 2030 op een bevolking van 8,3 miljard mensen afstevenen, zijn onze medewerkers druk op zoek naar middelen om de natuurlijke grondstoffen die gebruikt worden bij de bereiding van producten te verminderen, te hergebruiken of te recycleren", zegt Diane Holdorf, 'chief sustainability officer' bij de voedingsreus.

 

De voedingsreus wijst er nog fijntjes op dat W.K. Kellogg al meer dan 100 jaar geleden recycleerbare materialen gebruikte voor de eerste verpakkingen van zijn ontbijtgranen.

 

Ook Pringles in Mechelen doet mee

Kellogg's is ook eigenaar van de Pringles-fabriek in Mechelen. Die voert duurzaamheid al langer hoog in het vaandel. Zo verminderde het energieverbruik van de installaties met meer dan 5% sinds 2005 en produceert de snackfabriek in Mechelen geen afval.

 

In 2009 genereerde een medewerkersinitiatief bijkomende besparingen in water- en energieverbruik. In 2013 stelde het bedrijf een energiespecialiste aan en kwam er een nieuwe lijst van opportuniteiten die het bedrijf moet helpen om zijn 2020-doelstellingen voor energieverbruik te behalen, onder andere dankzij een optimalisatie van het persluchtsysteem en warmteterugwinning door het plaatsen van een warmtekrachtkoppeling.

 

"Met onze nieuwe initiatieven willen we ervoor zorgen dat we de beste duurzame producten kunnen blijven bieden, maar dat we tegelijkertijd rekening houden met wat het beste is voor mens en planeet", zegt Olivier Vernier, general manager van Kellogg Benelux. "Wij zijn trots dat onze Belgische fabriek erin slaagt om op een verantwoorde manier energieverbruik en productieafval te verminderen en zo het leven van alle consumenten te verrijken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top