Na Nederland wil nu ook België apart label voor bezette gebieden

Na Nederland wil nu ook België apart label voor bezette gebieden

In navolging van Nederland wil nu ook ons land dat op voedingsproducten uit de door Israël bezette gebieden voortaan een aparte - correcte - herkomstvermelding staat in plaats van het nu gebruikte "Made in Israël".

"Made in Gaza"?

Minister van Economie en Consumenten Johan Vande Lanotte heeft op de radio gepleit voor de invoering van een apart label voor producten afkomstig uit de Westelijke Jordaanoever en andere door Israël bezette gebieden in Palestina. Nu staat op de etiketten van dergelijke producten nog gewoon te lezen dat ze uit Israël afkomstig zijn. De minister wil het idee op Benelux-niveau aankaarten.

 

Een Europese richtlijn uit 2000 schrijft voor dat consumenten niet valselijk mogen worden voorgelicht over de herkomst van producten. "De Europese Commissie heeft bevestigd dat deze richtlijn van toepassing is op de producten uit de Israëlische nederzettingen", klinkt het bij Broederlijk Delen en Pax Christi Vlaanderen. "Ook Catherine Ashton, de hoge vertegenwoordiger voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid van de Europese Unie, heeft de ministers vorige week nog gevraagd om nationaal toe te zien op de effectieve toepassing van de Europese regelgeving."

 

In landen als Denemarken en het Verenigd Koninkrijk worden producten uit de bezette gebieden intussen al langer speciaal gelabeld. De hele discussie kwam weer naar boven doordat Nederland onlangs nieuwe voorschriften uitvaardigde rond de etikettering van verse groenten en fruit, wijn, honing, olijfolie, vis, vlees, kip, eieren en cosmetica uit nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever, de Golanhoogten en in Oost-Jeruzalem.

 

Israël "not amused"

Die stap leidde tot een felle reactie van de regering in Israël. "Als Nederland burgers wil informeren dat bepaalde producten uit een controversieel gebied komen, moet het dit voor alle controversiële gebieden in de wereld doen. Maar aangezien het alleen bij Israël wordt toegepast, kunnen wij het niet anders noemen dan discriminatie", ging woordvoerder Yigal Palmor vlotjes voorbij aan de talloze VN-verklaringen die de Israëlische bezetting veroordelen.

 

De Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans is echter niet onder de indruk: "Het is doodsimpel, de nederzettingen liggen niet in Israël. Dus mag er op de producten die uit de nederzettingen komen niet staan 'uit Israël'." Of hoe de wereldpolitiek soms zelfs wordt uitgevochten op het voedingsetiket...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top