Na Nederland wil nu ook België apart label voor bezette gebieden

Na Nederland wil nu ook België apart label voor bezette gebieden

In navolging van Nederland wil nu ook ons land dat op voedingsproducten uit de door Israël bezette gebieden voortaan een aparte - correcte - herkomstvermelding staat in plaats van het nu gebruikte "Made in Israël".

"Made in Gaza"?

Minister van Economie en Consumenten Johan Vande Lanotte heeft op de radio gepleit voor de invoering van een apart label voor producten afkomstig uit de Westelijke Jordaanoever en andere door Israël bezette gebieden in Palestina. Nu staat op de etiketten van dergelijke producten nog gewoon te lezen dat ze uit Israël afkomstig zijn. De minister wil het idee op Benelux-niveau aankaarten.

 

Een Europese richtlijn uit 2000 schrijft voor dat consumenten niet valselijk mogen worden voorgelicht over de herkomst van producten. "De Europese Commissie heeft bevestigd dat deze richtlijn van toepassing is op de producten uit de Israëlische nederzettingen", klinkt het bij Broederlijk Delen en Pax Christi Vlaanderen. "Ook Catherine Ashton, de hoge vertegenwoordiger voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid van de Europese Unie, heeft de ministers vorige week nog gevraagd om nationaal toe te zien op de effectieve toepassing van de Europese regelgeving."

 

In landen als Denemarken en het Verenigd Koninkrijk worden producten uit de bezette gebieden intussen al langer speciaal gelabeld. De hele discussie kwam weer naar boven doordat Nederland onlangs nieuwe voorschriften uitvaardigde rond de etikettering van verse groenten en fruit, wijn, honing, olijfolie, vis, vlees, kip, eieren en cosmetica uit nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever, de Golanhoogten en in Oost-Jeruzalem.

 

Israël "not amused"

Die stap leidde tot een felle reactie van de regering in Israël. "Als Nederland burgers wil informeren dat bepaalde producten uit een controversieel gebied komen, moet het dit voor alle controversiële gebieden in de wereld doen. Maar aangezien het alleen bij Israël wordt toegepast, kunnen wij het niet anders noemen dan discriminatie", ging woordvoerder Yigal Palmor vlotjes voorbij aan de talloze VN-verklaringen die de Israëlische bezetting veroordelen.

 

De Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans is echter niet onder de indruk: "Het is doodsimpel, de nederzettingen liggen niet in Israël. Dus mag er op de producten die uit de nederzettingen komen niet staan 'uit Israël'." Of hoe de wereldpolitiek soms zelfs wordt uitgevochten op het voedingsetiket...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top