IFCN verwacht dat aantal melkveebedrijven sterk zal dalen

Naar 40% minder melkveebedrijven tegen 2026?

Naar 40% minder melkveebedrijven tegen 2026?

Volgens de Duitse onderzoeksorganisatie IFCN zal het aantal melkveebedrijven in West-Europa tegen 2026 met 40% dalen. Dat wil echter niet zeggen dat de melkproductie wereldwijd zal dalen, wel dat er grotere producenten zullen ontstaan.

 

Prijs blijft stijgen

De Duitsers verwachten immers dat een groeiende consolidatie ertoe zal leiden dat het aantal melkveebedrijven met 40% zal dalen in Europa en wereldwijd met 15%: wereldwijd zouden er liefst 17,5 miljoen melkveebedrijven de deuren sluiten of worden opgeslokt door grotere conglomeraten.

 

Het aantal koeien en de melkproductie zal naar verwachting wel verder blijven groeien de komende jaren: topman Torsten Temme zegt immers te verwachten dat de productie per bedrijf de komende tien jaar met 47% zal toenemen.

 

Temme stelt ook dat de prijs van melk de komende jaren zal blijven stijgen, tenzij er een onverwachte crisis in de sector ontstaat. Sinds juni 2016 is de prijs van melk al met 35% gestegen. Die stijging is te danken aan een stijgende vraag, die sneller zal groeien dan de productie in 2016 en 2017.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.