Naar 40% minder melkveebedrijven tegen 2026?

Naar 40% minder melkveebedrijven tegen 2026?

Volgens de Duitse onderzoeksorganisatie IFCN zal het aantal melkveebedrijven in West-Europa tegen 2026 met 40% dalen. Dat wil echter niet zeggen dat de melkproductie wereldwijd zal dalen, wel dat er grotere producenten zullen ontstaan.

 

Prijs blijft stijgen

De Duitsers verwachten immers dat een groeiende consolidatie ertoe zal leiden dat het aantal melkveebedrijven met 40% zal dalen in Europa en wereldwijd met 15%: wereldwijd zouden er liefst 17,5 miljoen melkveebedrijven de deuren sluiten of worden opgeslokt door grotere conglomeraten.

 

Het aantal koeien en de melkproductie zal naar verwachting wel verder blijven groeien de komende jaren: topman Torsten Temme zegt immers te verwachten dat de productie per bedrijf de komende tien jaar met 47% zal toenemen.

 

Temme stelt ook dat de prijs van melk de komende jaren zal blijven stijgen, tenzij er een onverwachte crisis in de sector ontstaat. Sinds juni 2016 is de prijs van melk al met 35% gestegen. Die stijging is te danken aan een stijgende vraag, die sneller zal groeien dan de productie in 2016 en 2017.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top