Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro
Foto: samritk / Shutterstock.com

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Omzet stabiel, winst gedaald

De groei die Metro in zijn eerste jaar zonder de non-foodketens Media Markt en Saturn (nu gebundeld in Ceconomy) wist op te tekenen, is miniem: de omzettoename van 1,6% tot 37,1 miljard euro is vooral te danken aan positieve wisselkoerseffecten. Op vergelijkbare basis ging de omzet maar een half procent omhoog. 

 

Groothandel Metro neemt met voorsprong het grootste deel van de groei voor zijn rekening: daar ging de omzet er met 3% op vooruit. De omzetten bij warenhuisketen Real zijn daarentegen nog steeds dalende (er werden ook winkels gesloten) en in sommige landen blijft zelfs de situatie bij Metro problematisch: de winstgevendheid daalt er in België, Nederland en Rusland.

 

Zonder de uitzonderlijke opbrengsten naar aanleiding van de splitsing kwam de winst wel positief uit op 583 miljoen euro ten opzichte van 495 miljoen euro winst vorig jaar. Het bedrijfsresultaat (EBIT) kwam gelijk uit met de 1,1 miljard euro van een jaar eerder.

 

Klaar voor nieuwe groei na bewogen jaar 

Toch blikt Metro, voortaan het holdingconcern voor alle food- en supermarktactiviteiten van Real, Makro en Metro, positief terug. Bestuursvoorzitter Olaf Koch noemt het voorbije gebroken boekjaar 2016/2017 een transitiejaar en wil het groeitempo gaan opvoeren. “Het was één van de meest bewogen en strategisch belangrijke jaren in de geschiedenis van Metro. Met de beursnotering van het nieuwe Metro hebben we het fundament gelegd om nog meer focus, innovatie en groei te leveren. Uiteindelijk zal dit ook ons operationele verdiencapaciteit verbeteren”, klinkt het.

 

Volgend jaar rekent Koch op een omzetgroei van 1,1%, terwijl ook de winstgevendheid flink naar boven moet: het brutobedrijfsresultaat kan, zonder wisselkoerseffecten en vastgoed, volgens Metro met liefst 10% naar boven. Dat moet vooral komen door de service naar horecaklanten toe uit te breiden en door in te zetten op digitalisering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Back to top