Nederland groeit sterk bij Ahold Delhaize, België daalt | RetailDetail

Nederland groeit sterk bij Ahold Delhaize, België daalt

Nederland groeit sterk bij Ahold Delhaize, België daalt

In het vierde kwartaal van 2016 is de netto-omzet van Ahold Delhaize bij constante wisselkoersen en zonder week 53 met 2,8% gestegen naar 15,5 miljard euro. In Nederland groeide het fusiebedrijf met meer dan 6%, maar in België was er een daling van 0,9%.

Sterke online verkoop

De groei in Nederland wordt toegeschreven aan een verbetering van het assortiment en een verbeterde service in de supermarkten, maar vooral aan de sterke online groei bij bol.com en ah.nl. De online omzet binnen Ahold Delhaize groeide in het vierde kwartaal dan ook met 27,9%. In België daalde de vergelijkbare omzet met 0,9%, voornamelijk vanwege een sterk vierde kwartaal in 2015. Het marktaandeel in België bleef quasi stabiel ten opzichte van een jaar eerder.

 

In de rest van Europa steeg de vergelijkbare omzet met 3,4%. Vooral Roemenië presteerde sterk, dankzij de uitbreiding van het winkelnetwerk daar, maar ook omwille van een mooie vergelijkbare groei. In de Verenigde Staten waren het vooral de winkels van Delhaize America die voor de groei zorgden: die tak kende een vergelijkbare omzetgroei van 2,2%. Bij Ahold USA was er een lichte daling van 0,2% door een stijgende concurrentie en druk op de prijzen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.