Nederland groeit sterk bij Ahold Delhaize, België daalt | RetailDetail

Nederland groeit sterk bij Ahold Delhaize, België daalt

Nederland groeit sterk bij Ahold Delhaize, België daalt

In het vierde kwartaal van 2016 is de netto-omzet van Ahold Delhaize bij constante wisselkoersen en zonder week 53 met 2,8% gestegen naar 15,5 miljard euro. In Nederland groeide het fusiebedrijf met meer dan 6%, maar in België was er een daling van 0,9%.

Sterke online verkoop

De groei in Nederland wordt toegeschreven aan een verbetering van het assortiment en een verbeterde service in de supermarkten, maar vooral aan de sterke online groei bij bol.com en ah.nl. De online omzet binnen Ahold Delhaize groeide in het vierde kwartaal dan ook met 27,9%. In België daalde de vergelijkbare omzet met 0,9%, voornamelijk vanwege een sterk vierde kwartaal in 2015. Het marktaandeel in België bleef quasi stabiel ten opzichte van een jaar eerder.

 

In de rest van Europa steeg de vergelijkbare omzet met 3,4%. Vooral Roemenië presteerde sterk, dankzij de uitbreiding van het winkelnetwerk daar, maar ook omwille van een mooie vergelijkbare groei. In de Verenigde Staten waren het vooral de winkels van Delhaize America die voor de groei zorgden: die tak kende een vergelijkbare omzetgroei van 2,2%. Bij Ahold USA was er een lichte daling van 0,2% door een stijgende concurrentie en druk op de prijzen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top