Nederland krijgt meer foodhallen

Nederland krijgt meer foodhallen

Het aantal foodhallen In Nederland zal de komende jaren verder toenemen: in de 21 grootste steden staan er zulke overdekte markten gepland, te beginnen met Market 33 in Amsterdam en een hal in Eindhoven.

Openen na lang leeg staan

Het rapport Foodhallen in beeld van Van Spronsen & Partners horeca-advies noemt de Foodhallen in Amsterdam een van de locaties van het eerste uur waar een overdekte versmarkt begon. In Deventer opende Fooddock ruim anderhalf jaar geleden met tien restaurants in een voormalige graansilo op het Havenkwartier in Deventer.

 

Daarnaast is er ook Amicitia Food Village dat vorig jaar in Amersfoort opende (en dit jaar wordt aangevuld met de 1100 m² grote Amicitia Shop Village). Al deze foodhallen zijn gevestigd in gebouwen die lang hebben leeg gestaan.


"Steeds richten op doelgroep"

Foodhallen die geen duidelijke uitstraling hebben die aansluit bij de doelgroep gaan een moeilijke toekomst tegemoet, stelt het onderzoek. Tijdig bijsturen is noodzaak wanneer een concept niet meer in trek is bij de doelgroep, die vanwege het nog recente succes van de foodhal bestaat uit trendy bezoekers van 25 jaar en ouder. Zij gaan door hun loyaliteit het succes van de foodhal op de langere termijn bepalen.

 

Foodhallen zullen in de komende jaren te maken krijgen met meer concurrentie, met name in de zomer. Dan zijn de foodfestivals populair en hier zullen ook steeds meer foodtrucks aanwezig zijn. Zij vormen de belangrijkste concurrent van de foodhal, omdat deze rijdende foodconcepten hetzelfde productaanbod hebben en zich richten op dezelfde doelgroep.

 

Foodtrucks zullen bovendien steeds meer het hele jaar actief zijn op onder meer overdekte foodtruckfestivals. Dergelijke festivals zullen de komende jaren naar verwachting steeds vaker worden georganiseerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

12/12/2017

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen zeventig banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Binnenkort een taks op vlees: wordt vlees de nieuwe tabak?

12/12/2017

Binnen de tien jaar komt er een vleestaks die vleesverbruik moet ontmoedigen, menen onderzoekers en parlementairen van over de hele wereld. De snelle groei van de vleesconsumptie heeft immers ernstige gevolgen voor klimaat en gezondheid.

 

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oetker, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Back to top