Nederland krijgt meer foodhallen | RetailDetail

Nederland krijgt meer foodhallen

Nederland krijgt meer foodhallen

Het aantal foodhallen In Nederland zal de komende jaren verder toenemen: in de 21 grootste steden staan er zulke overdekte markten gepland, te beginnen met Market 33 in Amsterdam en een hal in Eindhoven.

Openen na lang leeg staan

Het rapport Foodhallen in beeld van Van Spronsen & Partners horeca-advies noemt de Foodhallen in Amsterdam een van de locaties van het eerste uur waar een overdekte versmarkt begon. In Deventer opende Fooddock ruim anderhalf jaar geleden met tien restaurants in een voormalige graansilo op het Havenkwartier in Deventer.

 

Daarnaast is er ook Amicitia Food Village dat vorig jaar in Amersfoort opende (en dit jaar wordt aangevuld met de 1100 m² grote Amicitia Shop Village). Al deze foodhallen zijn gevestigd in gebouwen die lang hebben leeg gestaan.


"Steeds richten op doelgroep"

Foodhallen die geen duidelijke uitstraling hebben die aansluit bij de doelgroep gaan een moeilijke toekomst tegemoet, stelt het onderzoek. Tijdig bijsturen is noodzaak wanneer een concept niet meer in trek is bij de doelgroep, die vanwege het nog recente succes van de foodhal bestaat uit trendy bezoekers van 25 jaar en ouder. Zij gaan door hun loyaliteit het succes van de foodhal op de langere termijn bepalen.

 

Foodhallen zullen in de komende jaren te maken krijgen met meer concurrentie, met name in de zomer. Dan zijn de foodfestivals populair en hier zullen ook steeds meer foodtrucks aanwezig zijn. Zij vormen de belangrijkste concurrent van de foodhal, omdat deze rijdende foodconcepten hetzelfde productaanbod hebben en zich richten op dezelfde doelgroep.

 

Foodtrucks zullen bovendien steeds meer het hele jaar actief zijn op onder meer overdekte foodtruckfestivals. Dergelijke festivals zullen de komende jaren naar verwachting steeds vaker worden georganiseerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.