Nederland krijgt meer foodhallen | RetailDetail

Nederland krijgt meer foodhallen

Nederland krijgt meer foodhallen

Het aantal foodhallen In Nederland zal de komende jaren verder toenemen: in de 21 grootste steden staan er zulke overdekte markten gepland, te beginnen met Market 33 in Amsterdam en een hal in Eindhoven.

Openen na lang leeg staan

Het rapport Foodhallen in beeld van Van Spronsen & Partners horeca-advies noemt de Foodhallen in Amsterdam een van de locaties van het eerste uur waar een overdekte versmarkt begon. In Deventer opende Fooddock ruim anderhalf jaar geleden met tien restaurants in een voormalige graansilo op het Havenkwartier in Deventer.

 

Daarnaast is er ook Amicitia Food Village dat vorig jaar in Amersfoort opende (en dit jaar wordt aangevuld met de 1100 m² grote Amicitia Shop Village). Al deze foodhallen zijn gevestigd in gebouwen die lang hebben leeg gestaan.


"Steeds richten op doelgroep"

Foodhallen die geen duidelijke uitstraling hebben die aansluit bij de doelgroep gaan een moeilijke toekomst tegemoet, stelt het onderzoek. Tijdig bijsturen is noodzaak wanneer een concept niet meer in trek is bij de doelgroep, die vanwege het nog recente succes van de foodhal bestaat uit trendy bezoekers van 25 jaar en ouder. Zij gaan door hun loyaliteit het succes van de foodhal op de langere termijn bepalen.

 

Foodhallen zullen in de komende jaren te maken krijgen met meer concurrentie, met name in de zomer. Dan zijn de foodfestivals populair en hier zullen ook steeds meer foodtrucks aanwezig zijn. Zij vormen de belangrijkste concurrent van de foodhal, omdat deze rijdende foodconcepten hetzelfde productaanbod hebben en zich richten op dezelfde doelgroep.

 

Foodtrucks zullen bovendien steeds meer het hele jaar actief zijn op onder meer overdekte foodtruckfestivals. Dergelijke festivals zullen de komende jaren naar verwachting steeds vaker worden georganiseerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top